همه چيز دان همه چيز دان .

همه چيز دان

پاييز و برگ ريزان گل و بوته هاي فرش دستباف

 به گزارش صاحب نيوز، هنر ايراني با آثار معماري كهن و صنايع دستي بي نظير در جهان حكايت از ذوق سرشار اين مردم دارد و در اين ميان فرش دستبافت ايران، هنري با تنوع در سبك هاي آن در دنيا شناخته شده است و در اين بين فرش بافت خطه كوير نايين، گل كاري بيابان هاي خشك را در ذهن خود با سرپنجه هاي پر مهرش گره در گره مي بافند و دامني از گل بوته پهن مي كند.

سال ها پيش صداي دفتين، كوبيدن قالي صداي توليد بود كه در هر خانه با صداي اميد در هم آميخته مي شد و باري از اقتصاد خانواده بر مي داشت؛ امروز اما چي بي رحمانه آن همه ظرافت مورد بي مهري قرار گرفته است و مسولان دست اندر كار دست روي دست گذاشته اند، تا به اجبار شاهد كنار گذاشتن و كمرنگ تر شدن آن هنر باشيم.

در اين رابطه صاحب نيوز با حضور فاطمه اميني سرپرست كارگاه قالي و بافنده، خانم طيبه رفيعي بافنده خانگي و خانم فاطمه توكلي بافنده خانگي ميز گردي برگذار كرده است كه در ادامه مي خوانيد:

بيشتر بخوانيد : قاليشويي در قنات كوثر

* نحوه آشنايي با اين هنر و حرفه چگونه بوده است؟

اميني: ما دار قالي در خانه داشتيم واز نوجواني و با اين هنر آشنا شده ام وحدود ۳۰ سال است در اين زمينه فعاليت دارم.

توكلي: من در سن خيلي كم، اين كار و هنر را فرا گرفتم از خانم همسايه كه خود از بهترين قالي بافان آن روز بود و از همان دوره همواره در خانه دار قالي داشتم و به ياد دارم وقتي استاد كار براي زدن دار قالي به خانه ما آمده بود با ديدن من ترديد داشت كه در اين سن كم مي توانم كار درست انجام دهم كه با ذوق و شوق و پشت كاري كه داشتم كارم مورد تاييد استاد قرار گرفت در كنار خانه داري و تربيت فرزندان به اين كار مشغول هستم و اين كار از نظر اقتصادي نقش زيادي در گذشته در زندگي من ايفا كرده است.

رفيعي: در اغلب خانه ها دار قالي، مونس و همدمي بود كه تار پودش با تار پود، رنج و شادي اهل خانه گره مي خورد و نقش ها و گل بوته هايش با خنده ها و شيطنت هاي كودكان شكل مي گرفت من از كودكي و قبل از 6 سالگي شروع به بافت قالي كردم، نحوه آشنايي من با اين هنر بواسطه آموزش من توسط همسايه ديوار به ديوار مادرم بود كه به جهت پر كردن اوقات فراغت به منزل وي رفته، قالي بافي را آموختم و مدتي پس از آموزش، در سن 7 سالگي به صورت كارمزدي براي وي كار مي كردم.

*ابزار كار در اين حرفه چيست؟

اميني: لوازم مورد نياز شامل كرك و پشم، نخ، و ابريشم و قيچي و دف، دار در ابعاد مختلف است و اين ابزار براي همه دارها جز نياز هاي اوليه است و داشتن يك محل و مكان با روشنايي و تهويه مناسب براي كارگاه امر ضروري است.

رفيعي: ابزار كارم شامل يك دار قالي چوبي قديمي، قلاب بافت، سيخ پودكشي، قيچي و شانه يا دفه فرش است تا چند سال پيش كه مادرم در قيد حيات بود با همديگر قالي مي بافتيم اما اكنون تنها مي بافم.

توكلي: وسايل اوليه مشترك است البته كيفيت ها مختلف است دار قالي من جز يكي از وسايل زندگي ماست و در همان محلي كه زندگي مي كنيم كنار اتاق با اين هنر خو گرفته ايم.

*ميزان استقبال از اين هنر چگونه است؟

فاطمه اميني: سالهاست در كارگاه نسبتا كوچك خود مشغول فعاليت هستم اغلب بافنده ها خانم هاي ميانسال هستند كه به صورت پاره وقت در كارگاه فعاليت دارند و كمتر زنان و دختران جوان از آن استقبال مي كنند، اين دسته از خانم ها در كنار هم براي سرگرمي و كسب درآمد به بافتن قالي مي پردازند حتي بافنده ۶۰ ساله هم براي امرار معاش خود جزء يكي از بافنده هاي كارگاه است.

فاطمه توكلي: در گذشته در بيشتر خانه ها يك دار قالي برپا بود و چون اغلب زنان در كنار امور خانداري و تربيت فرزندان اين كار را انجام مي دادند و براي بافت يك قالي محدوديت زماني هم نداشتند فشار چنداني به بافنده وارد نمي شد و در نهايت از در آمدي برخوردار بودند و حتي نوجوانان هم در كنار تحصيل مشاركت داشتند كه اين امر تقريبا رو به فراموشي رفته و با مشكلاتي نظير مستجر بودن خانواده و كوچك بودن خانه و يا اينكه سر و صداي ناشي از قالي بافي با دارهاي بزرگ ممكن است خوشايند همسايه نباشد و مشكلاتي است كه بعضي از بافنده هاي خانگي از اين كار صرف نظر مي كنند، در اين شرايط بافت تابلو فرش گزينه اي خوبي است كه علاقه مندان به اين هنر جايگزين كنند.

*درآمد و هزينه هاي آن چگونه است؟

اميني: هزينه زيادي براي يك دار قالي نياز است مواد اوليه قيمتي سر سام آور دارد و از طرفي قيمت فروش آن جواب گوي هزينه هاي آن نيست. كه در نهايت با توجه به تحريم ها و عدم صادرات سود چنداني نصيب بافنده نمي شود و اغلب بافندگان از اين كار منصرف شده اند و تعدادي هم از وسايل بي كيفيت استفاده مي كنند، قيمت ابريشم مرغوب با تقلبي تا سه برابر تفاوت قيمت دارد نخ و پشم مرغوب هم كه قيمت بالايي دارد كه بعضي بافندگان از ابريشم نا مرغوب و تقلبي و از نخ هاي باكيفيت پايين براي به صرفه بودن استفاده مي كنند و اين بزرگترين صدمه اي بود كه به فرش نايين وارد شد و مي شود.

توكلي: با اينكه هزينه اوليه زياد است و سود حاصل براي سرمايه گزاران در شرايط فعلي به صرفه نيست اما براي هنر و كار در منزل خوب است كه با نگاه هنري و سرگرمي ودر نهايت از سودي هم برخوردار مي شويم.

رفيعي: از آنجايي كه علاوه بر قالي بافي، مي بايست به امور منزل رسيدگي كرده و براي فرزندانم نيز مادري كنم آنگونه كه بايد و شايد از قالي بافي درآمد كسب نمي كنم.

هرگاه قالي تكميل شد به يكي از قالي فروشان كه چند سالي است با او كار مي كنم، فروخته و اينگونه كمك خرج خانه مي شوم قبلا كه مادرم بود بهتر و سريع تر قالي را تكميل مي كرديم.

*حمايت و نظارت بر كار بافندگان فرش دستبافت چگونه است؟
توكلي: توسعه صادرات در زمينه فرش دستبافت و تابلو فرش مي تواند اشتغال زايي در چند مورد، پرداختگر، چله كشي، قاب ساز و.. داشته باشد و شايسته است؛ مسئولان در اين امر تلاش كنند تا صادرات به وضع مطلوبي برسد؛ بيمه قالي بافان نيز يكي ديگر از حمايت هاست كه مي تواند با كم و كيف بهتر انجام شود.

اميني: هيچ نظارتي هم از جايي براي جلو گيري از بافت فرش با كيفيت پايين وجود ندارد و آوازه چهره جهاني فرش نايين با اين ناجوانمردي ها به مخاطره افتاده است و همچنين در جريان تحريم هاي بيشتري كه بوجود آمد وصادرات فرش را به ركود كشاند رونق اين كسب وكار هم تا حدود زيادي از اين بابت آسيب ديد و بازار داخلي هم به شرايط اقتصادي كه مردم دارنداستقبال چنداني ندارد

در مورد كار با كيفيت، چون انجام كار مرغوب و با كيفيت زمانبر و هزينه بيشتر مي برد و در نهايت هم بيشتر خريداران در بافت باكفيت از بافت باكيفيت پايين دقت نميكنند و قيمت يكساني پرداخت مي كنند، اين امر موجب بافت گره هاي باكيفت پايين شده است كه نامرغوبي فرش را در پي دارد.

احداث كارگاه هاي قالي بافي كوچك در محله هاي شهر اين ويژگي را دارد كه مسئله رفت و آمد آسان تر است نسبت به اينكه كارگاهي بزرگ فقط در يك منطقه شهر احداث شود چون اغلب زنان خانه دار شركت كنندگان در اين كار هستند و صرفه جويي در وقت بيشتر احساس مي شود و نزديك بودن به خانه برايشان خيلي مهم است.

چند سال گذشته طرح بيمه زنان قالي باف خانگي اجرا شد و كساني كه در خانه مشغول كار بودند با پرداخت مبلغي خود را بيمه كردند كه بعضي افراد به دليل ديركرد در پرداخت بيمه آن ها قطع شد و دوباره نتوانستند بيمه خود را ادامه دهند كه من هم يكي از همين افراد است و هر سال از طرف مسئولان مربوطه قول اجراي دوباره بيمه براي اين افراد داده مي شود اما تا به حال كاري صورت نگرفته است،

براي وام قالي بافي درخواست دادم و با دوندگي هاي زياد وام دريافت كردم اينگونه حمايت ها به نفع بافنده و هنر فرش دستباف است.

رفيعي: چند سال پيش طرح حمايت از مشاغ خانگي و بحث بيمه مطرح شد و تعدادي از بافندگان فرش تحت پوشش بيمه قرار گرفتند،طرح خوبي بود به خصوص براي زنان خانه دار كه در خانه مشغول بافت قالي هستند اما اين طرح ديگر افراد جديد را زير پوشش بيمه قرار نمي دهد حمايتي كه در اين حوزه براي من انجام گرفته، بيمه قالي بافي بود و هنوز آن را پرداخت مي كنيم ولي در اين زمينه كمي سخت مي گيرند و بابت ديركرد در پرداخت بيمه هميشه استرس داريم چرا كه سريعاً براي قطع كردنش اقدام مي كنند

به نظرم شرايط بيمه براي قالي بافي بسيار سخت گيرانه است، بيمه تعدادي از قالي بافان را به دلايلي كه منطقي نبود قطع كردندبيمه من نيز مدتي قطع شد كه با تلاش زياد توانستم دوباره بيمه شوم و هميشه بابت ديرشدن در پرداخت بيمه استرس دارم كه نكند دوباره قطع شود.

علاوه بر بيمه، براي وام قالي بافي ثبت نام كردم و پس از دوندگي هاي بسيار زياد و صرف وقت فراوان، توانستم ١۵ ميليون تومان وام چهار درصد دريافت كنم.

*خريداران و مصرف كنندگان فرش چه كساني هستند؟

توكلي: فرش دستبافت روزگاري نه چندان دور يكي از منبع درآمد خانواده ها در منطقه نايين و شهرها و روستاهاي اطراف بود و خانواده هاي زيادي از اين طريق امرار معاش مي كردند چون عمده فرش دستبافت با كيفيت خوب، در جهان هم طرفداران زيادي داشت استفاده از رنگ هاي طبيعي با جلا و درخشش خود و پشم و كرك و ابريشم يك هنر ويژه اي بود كه صادرات خوبي داشت و براي خريداران داخلي هم يك كالاي با صرفه اقتصادي به جهت دوام وكيفيت و زيبايي محسوب مي شد و من بابت فروش فرشي كه مي بافتم سود خوبي بدست مي آوردم اما در شرايط كنوني صرفه اقتصادي چنداني ندارد.

اميني: توليدات فرش در كارگاه اين خصوصيت را دارد كه به صورت جفت، جفت فرش بافته مي شود و از طرفي هم استاد كار نظارت بيشتري بر روند كار دارد اما خريداران چنداني بواسطه تحريم وكاهش صادرات وجود ندارد مردم هم كه با اين اوضع اقتصادي توان خريد ندارند

در مواردي مشتري فرش، نقشه مورد نظر و ابعاد فرش را سفارش مي دهد كه در اينگونه موارد وسايل مورد نياز را تهيه و دستمزد بافت را مرحله به مرحله پرداخت مي كند و بافنده فقط دستمزد دريافت مي كند و با اتمام فرش كه در آن معمولا بايد با حداقل زمان ممكن فرش را تحويل دهند، سودي ندارد اما هنگامي كه خود بافنده سرمايه گذار است بعد از اتمام كار بسته به ابعاد و نوع نقشه بايد مشتري مناسب پيدا كند كه با توجه به موقعيت بازار سود متفاوتي كسب مي كند كه بهتر است در انتخاب نوع نقشه و طرح و رنگ زمينه فرش دقت كند كه بازار آن روز كدام طرح را بهتر مي پسندد و سود بيشتري داشته باشد.

رفيعي: من فرشم را بيشتر واسطه ها خريداري مي كنند و كمتر پيش مي آيد كهمصرف كننده از من خريد داشته باشد.

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۸ آذر ۱۴۰۱ساعت: ۰۵:۵۳:۵۵ توسط:ادمين موضوع:

در خريد تشك طبي خوشخواب به چه مواردي توجه كنيم؟

در خريد تشك طبي خوشخواب به چه مواردي توجه كنيم؟
تشك طبي خوشخواب ، مي تواند به خوبي ستون فقرات را فرا گرفته و از انحناي بيش از حد آن جلوگيري نمايد.خوشخوابان يكي از بورس هاي تشك خوشخواب مي باشد
 شفاآنلاين - تشك طبي يكي از كالاهاي ضروري براي خواب آرام مي باشد كه امروزه با قيمت هاي متفاوتي در بازار مشاهده مي شود. براي اينكه يك تشك خوشخواب دونفره خوب تهيه نماييد لازم است تا نكات متفاوتي را در نظر بگيريد كه برخي از مهمترين موارد در اين مقاله ليست شده اند. در حال حاضر مراكز بورس تشك خوشخواب، تلاش مي نمايند تا با ارائه تشك هاي طبي، فنري، فومي و ... نظر خريداران را جلب نمايند. البته هر كدام از اين تشك ها داراي قيمت متفاوتي هستند. فروشگاه هاي معتبر، ليست قيمت تشك خوشخواب دونفره و تك نفره را در داخل سايت خود قرار مي دهند.

 به گزارش شفاآنلاين:اگر قصد تهيه يك تشك خوشخواب را داريد، تلاش نماييد كه حتما از فروشگاه هايي كه بورس تشك خوشخواب هستند، خريد خود را انجام دهيد. در اين فروشگاه ها علاوه بر اينكه مي توانيد ليست قيمت تشك خوشخواب دونفره و تك نفره را در اختيار داشته باشيد، مي توانيد ويژگي ها و مشخصات تشك ها را نيز با يكديگر مقايسه نموده و از پشتيباني و خدمات پس از فروش آنها نيز استفاده نماييد.

تشك طبي
نكات مهمي كه براي خريد تشك خوشخواب طبي بايد مد نظر قرار دهيد:

در حال حاضر انواع تشك خوشخواب طبي با قيمت هاي گوناگون در بازار وجود دارند. برخي از تشك ها داراي گارانتي و برخي فاقد اين مورد مي باشند. همچنين ابعاد، طرح، جنس و موارد بكار رفته در آنها نيز با يكديگر متفاوت است. براي اينكه يك تشك خوب داشته باشيد توصيه مي شود تا موارد زير را مد نظر قرار دهيد:
سن:

اولين فاكتوري كه براي خريد تشك خوشخواب طبي، بايد مد نظر قرار داد، سن است. البته اين مورد توسط بسياري از افراد ناديده گرفته مي شود. به عنوان يك نكته در نظر داشته باشيد كه افراد بالاي 60 سال بايد حتما از تشك هاي طبي بهره ببرند. تشك هاي طبي براي افرادي كه داراي بيماري هاي كمر، زانو يا ستون فقرات هستند نيز مناسب مي باشد. عموما كودكان از تشك هاي فنر دار استفاده مي نمايند اما براي افراد بزرگسال تشك هاي طبي يا طبي- فنردار گزينه بهتري مي باشد.

مقالات ديگر: شستشوي تشك خوشخواب در تهران
وضعيت جسمي فرد چگونه است:

نكته ديگري كه در زمان خريد تشك خوشخواب طبي مي بايست مد نظر قرار داده شود، وضعيت جسماني است. به عنوان مثال برخي از بيماران نياز به مراقبت هاي طولاني مدت دارند لذا براي بلند مدت مي بايست از تخت ها استفاده نمايند. از همين رو بهترين تشك ها براي آنها تشك هاي بيمارستاني مي باشد. اين تشك ها از زخم بستر و خسته شدن بدن جلوگيري مي نمايند. از طرف ديگر افرادي كه از ديسك كمر، ناراحتي ستون فقرات و مواردي از اين قبيل رنج مي برند، بهتر است تا از تشك خوشخواب طبي استفاده كنند.

تشك خوشخواب
تشك خوشخواب طبي بايد از فرم بدن شما محافظت نمايد:

برخي از تشك ها نمي توانند از فرم بدن محافظت كنند. از همين رو زماني كه فرد روي آنها مي خوابد، فرم بدن او تغيير مي يابد. محققان بيان مي دارند كه تشك خوب بايد محافظ فرم بدن باشد. اهميت اين موضوع براي جلوگيري از دردهاي استخوان و عضلات بسيار زياد است. يك تشك خوشخواب طبي، تشكي است كه با خوابيدن روي آن، كل بدن شما در يك راستا قرار بگيرد و بخشي از بدن داخل تشك فرو نرود.
به جنس و مواد داخلي تشك خوشخواب طبي نيز بايد توجه ويژه اي نمود:

در گذشته براي تهيه تشك ها از فنر استفاده مي نمودند. اما اين مورد به ستون فقرات فشار زيادي وارد مي نمود و درد هاي زيادي را نيز ايجاد مي كرد. در همين راستا تشك هاي طبي وارد بازار شدند كه درون آنها فوم يا لاتكس است. البته نمونه هايي نيز در بازار وجود دارند كه از تركيب فوم و فنر تهيه شده اند. اين تشك ها راحتي بيشتري را فراهم مي آورند و سلامت بدن را نيز تضمين مي نمايند.
به نرم بودن يا سفت بودن تشك خوشخواب خود بايد توجه داشته باشيد:

از ديگر موارد مهمي كه در حين خريد تشك خوشخواب طبي بايد در نظر داشت، ميزان سفت يا نرم بودن تشك است. مردم تصور مي نمايند كه اگر درد كمر دارند بايد از تشك هاي سفت بهره ببرند اما اين صحبت هميشه صحت ندارد. از همين رو متخصصان توصيه مي نمايند كه در زمان خريد تشك، مواردي را انتخاب نماييد كه نه خيلي سفت و نه خيلي نرم باشند. لذا حتما تشك را قبل از خريد امتحان نماييد. زيرا تشكي كه براي يك شخص مناسب است، لزوما براي شما نيز مناسب نخواهد بود. يك تشك خوشخواب طبي خوب داراي مشخصات زير است:

    به راحتي مي توانيد روي تشك دراز بكشيد، بدنتان را جمع يا دراز نماييد. در هر كدام از اين حالات ستون فقرات و مفصل ها بايد در يك راستا قرار بگيرند و هيچگونه دردي احساس نشود.
    اگر حين خوابيدن متوجه شديد كه بدن درد داريد، بايد سريعا تشك خود را عوض كنيد. زيرا اين مورد نشان دهنده خوب نبودن تشك براي فرم بدنتان است. به طور كلي شما بايد تشكي را تهيه نماييد كه از انحناي كمر جلوگيري نمايد.

مقالات ديگر: خريدار فرش
    تشك دونفره

    با توجه به توضيحاتي كه در بالا بيان شد، مي توان دريافت كه تشك خوشخواب طبي يك گزينه عالي براي افرادي است كه درد كمر دارند يا مايل هستند از ايجاد مشكلات ستون فقرات و غيره جلوگيري نمايند. اما با توجه به اينكه انواع تشك هاي طبي توسط برند هاي مختلف توليد شده و به بازار ارائه مي شوند، گاها انتخاب بين آنها دشوار است. خوشخوابان به عنوان مركز بورس تشك خوشخواب، داراي انواع تشك ها با قيمت ها و اندازه هاي متفاوت است.

    شما مي توانيد مقرون به صرفه ترين تشك هاي خوشخواب طبي يا فنر دار را از آنها تهيه نماييد. خوشخوابان اولين شركتي مي باشد كه براي تخت ها اقدام به توليد تشك خوشخواب نمود و در آنها از بهترين متريال نيز استفاده كرد. تمام تشك هاي ارائه شده توسط اين شركت داراي هولوگرام و ضمانت مي باشند. از همين رو مي توان مطمئن بود كه تشك هاي با كيفيت خريداري مي نماييد.با مراجعه به سايت www.khoshkhaban.com مراجعه كنيد و يا با شماره هاي 09120045735 و 09120463685 تماس برقرار كنيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۸ آبان ۱۴۰۱ساعت: ۰۷:۴۸:۲۱ توسط:ادمين موضوع:

پيش بيني افزايش 50 درصدي توليد فرش ماشيني در استان كرمانشاه

مدير كارخانه فرش غرب كشور خبر داد:
پيش بيني افزايش 50 درصدي توليد فرش ماشيني در استان كرمانشاه
مرصاد نيوز: مدير كارخانه فرش غرب كشور گفت: در صدد هستيم با اجراي طرح توسعه، توليدات اين كارخانه تا يك ماه آينده ۵۰ درصد افزايش پيدا كند.

جلال خسروي در گفتگو با شبكه اطلاع رساني مرصاد، با بيان اينكه ايجاد اشتغال و ارزآوري مهمترين اولويت‌هاي كارخانه توليد فرش در كرمانشاه است، اظهار داشت:  در صدد هستيم با اجراي طرح توسعه، توليدات اين كارخانه تا يك ماه آينده ۵۰ درصد افزايش پيدا كند.

مدير كارخانه فرش غرب كشور گفت: در اين كارخانه فرش هاي ۷۰۰ شانه با تراكم ۳۰۰۰  و ۱۲۰۰ شانه با تراكم ۳۶۰۰ در حال توليد است.

وي گفت: دستگاه هايي كه در اين كارخانه فعال هستند بروز ترين دستگاه هاي دنيا است كه با توان نيروهاي بومي، با ابتكار و خلاقيت هاي منحصر به فرد در حال فعاليت هستند.

ظروف كرايه نياوران

خسروي به توليد سالانه 240 هزار متر مربع توليد فرش استان اشاره كرد و افزود: اين كارخانه اشتغالزايي براي ۵۰ نفر را به طور مستقيم فراهم آورده كه حمايت از اين واحدها باعث اشتغال و رونق اقتصادي استان مي شود.

وي با بيان اينكه حمايت از توليد ملي و ترغيب مردم به خريد كالاي ايراني هدف مشترك توليدكنندگان و مسئولان است گفت:  استاندارها و كيفيت از مواد اوليه تا محصول نهايي در اين كارخانه به خوبي رعايت مي شود.

خسروي در ادامه به ارزآوري اشاره كرد و گفت: در سال گذشته دو ميليون دلار صادرات داشتيم كه در سال ۱۴۰۱ حدوداً به ۳ ميليون دلار رسيده است.

وي گفت: جهت اشتغال و ارزآوري طرح توسعه ظرفيت توليد از ۲۴۰۰ متر در سال قرار است به ۳۶۰۰ متر مربع افزايش يابد. كه رنگ بندي و طراحي آن توسط نيروهاي بومي كرمانشاه انجام گرفته است.

مقالات ديگر: اعلاشويي فرش

مدير كارخانه فرش غرب كشور به صادرات محصول اين كارخانه اشاره كرد و تصريح كرد: هم اكنون فرش استان به كشورهاي عراق، كانادا دانمارك، انگليس، ليبي و آذربايجان صادر مي شود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ آبان ۱۴۰۱ساعت: ۰۶:۵۷:۰۵ توسط:ادمين موضوع:

برگزاري مراسم جمعه نشلجي ها در مشهد اردهال كاشان

پنجره مهر؛
برگزاري مراسم جمعه نشلجي ها در مشهد اردهال كاشان
خبرگزاري مهر - گروه استان‌ها: دقيقاً يك هفته بعد از برگزاري مراسم سنتي مذهبي قاليشويان كه در دومين جمعه از مهرماه توسط اهالي فين كاشان در مشهد اردهال برگزار شد، طبق يك سنت قديمي مراسم جمعه نشلجي ها به منظور عزا بر شهادت حضرت علي بن باقر (ع) در سومين جمعه از مهرماه در آستان مقدس حضرت علي بن باقر (ع) برگزار شد.

مقالات ديگر: قاليشويي سيدخندان

در اين مراسم پيش از ظهر سومين جمعه از مهرماه اهالي روستاي نشلج كاشان همراه با كاروان‌هاي عزا از اين روستا با پاي پياده به سمت مشهد اردهال حركت كرده و سپس در كنار حرم مطهر حضرت علي بن باقر (ع) به اقامه عزا مي‌پردازند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۰۴:۰۷:۵۶ توسط:ادمين موضوع:

پهن شدن فرش قرمز در خاستگاه زرشك بي‌دانه جهان

زرشك سوغاتي براي همه سليقه‌ها/ پهن شدن فرش قرمز در خاستگاه زرشك بي‌دانه جهان

در حالي اين روزها كار برداشت زرشك در خراسان جنوبي آغاز شده كه اين استان خاستگاه زرشك بي‌دانه جهان است و محصولي است كه سوغاتي مناسب براي همه سليقه‌ها به شمار مي‌رود و ارزآوري خوبي براي كشور و استان دارد.
به گزارش خبرگزاري تسنيم از  بيرجند،اگر هواي كوير را كرده باشيد و اگر حال و هواي گشت و گذار در ميان كاروانسراهاي قديمي، آب انبارها، نخلستان‌ها، كوه‌هاي مريخي، انواع معادن و سفر به ميان گل‌هاي خوش عطر و بوي نرگس و گل‌هاي ارغواني رنگ زعفران را كرده باشيد، خراسان جنوبي بهترين مقصد براي سفر شما است.

استاني كه گر چه كويري است، اما وجود جاذبه‌ها و محصولات استراتژيك خاصش در هر فصلي چشم‌ها را به سمت و سوي خود خيره مي‌كند، آن گونه كه اين روزها با سفر به اين استان مي‌توانيم شاهد پهن شدن فرش قرمزي از زرشك باشيم.

زرشك خاستگاه توليدش در استان خراسان جنوبي است، محصولي كه همچون نگين‌هاي ياقوت به روي درختچه‌ها خودنمايي مي‌كنند. حال اگر در فصل پاييز گذرتان به استان خراسان جنوبي افتاد به هيچ وجه فرصت خريد زرشك‌هاي مرغوب اين منطقه را از دست ندهيد.

زرشك محصولي استراتژيك است كه در زمينه اشتغال و توليد نقش بسيار زيادي دارد و خراسان جنوبي در حالي اولين توليدكننده زرشك در دنيا است كه مردمانش سهمي اندك از اين جهاني بودن دارند. 

مقالات ديگر:

فرش شويي در تهران

جاي جاي خراسان جنوبي اين روزها ميزبان برداشت ياقوت سرخ است. ياقوتي كه كشاورزان براي برداشتش يك سال زحمت مي‌كشند و خون دل مي‌خورند، اما فصل برداشت كه مي‌رسد سر و كله دلالان پيدا مي‌شود و كشاورز به دليل نداشتن جايگاه نگهداري و امكان فرآوري محصول مجبور است آن را به قيمت پايين به دلال بفروشد.

زرشك، زعفران و عناب در خراسان جنوبي از آن جهت استراتژيك ناميده مي‌شود كه علاوه بر بي‌نظيري در دنيا مي‌توان با آنها قسمتي از اقتصاد خراسان جنوبي را رونق داد و مسئولان در تنگناي مشكلات سعي كردند اين محصول استراتژيك را به دنيا بشناسانند. 

زرشك محصولي كه گرچه ارزآوري و سوددهي زيادي دارد و تا يك ماه آينده فصل پركار برداشت اين محصول آغاز مي‌شود، اما آنچه كابوسي براي زرشك‌كار خراسان جنوبي شده اين است كه حكايت تلخ سال‌هاي گذشته براي آنها تكرار شود. حكايت تلخ تالارها و جايگاه‌هاي نگهداري مملو از زرشكي كه بر روي دست بهره‌بردارانش مانده و خريداري ندارد.
98 درصد زرشك ايران در اين استان كويري توليد مي‌شود و سال گذشته حدود 11 هزار تن زرشك خشك در خراسان جنوبي توليد شده و پيش‌بيني توليد زرشك تازه امسال 84 هزار تن است.

امسال بايد از تجربيات سال گذشته درس گرفت و برنامه‌هاي حمايتي از كشاورزان را افزايش داد تا زحمت كشاورزان به هدر نرود و افراد بتوانند به سود واقعي خود برسند.

در چند سال اخير برنامه‌هاي مختلفي براي حمايت زرشكاران اجرا شده كه يكي از آن‌ها خريد توافقي يا حمايتي بوده است. هر چند كشاورزان معتقند اين طرح نتوانسته به خوبي اجرا شود، اما برنامه‌ريزي براي اجراي بهتر آن در امسال، مي‌تواند از بار مشكلات كشاورزان بكاهد و اميد را در آن‌ها زنده كند.

يكي ديگر از اقداماتي كه قرار است امسال در خراسان جنوبي براي معرفي زرشك انجام شود، برگزاري جشنواره ملي زرشك است كه اهداف مختلفي را دنبال مي‌كند.

زرشك خراسان جنوبي بايد معرفي شود تا با شناخته شدن در بازار‌هاي جهاني، دل مشتريان را به دست آورد و از اين راه قيمت آن نيز افزايش يابد و صادرات محصول نيز رو به فزوني رود.

مقالات ديگر: دفتر ازدواج غرب تهران

اين روزها 50 هزار زرشك‌كار در مزارع خوش آب و رنگ زرشك كار خود را از 19 هزار هكتار باغات زيركشت اين محصول آغاز كرده‌اند. اين روزها علاوه بر شهرستان زيركوه كه خاستگاه توليد زرشك است از شمال تا جنوب و تا شرق استان كشاورزان در حال برداشت اين محصول هستند. محصولي خوش آب و رنگ كه خواص زيادي از جمله خواص آنتي‌اكسيداني دارد محصولي كه يا به صورت تازه و يا به صورت خشك مصرف مي‌شود.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي خراسان جنوبي در گفت‌وگو با خبرنگار تسنيم گفت: 50 هزار بهره‌بردار كار برداشت زرشك را از 19 هزار و 485 هكتار باغات آغاز كردند.

مهدي جعفري با بيان اينكه پيش‌بيني مي‌شود 84 هزار تن زرشك امسال در استان خراسان جنوبي برداشت شود، افزود: 98 درصد زرشك كشور در خراسان جنوبي توليد مي‌شود و از 19 هزار و 485 هكتار سطح زير كشت اين محصول امسال 84 هزار تن زرشك تر بهره‌برداري خواهد شد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۰۳:۳۵:۰۶ توسط:ادمين موضوع:

قاليشويي در مناطق تهران

قاليشويي در مناطق تهران

قاليشويي آپادانا

ميهن نوين

قاليشويي در مناطق تهران هستند كه خدمات متنوعي را در راستاي تميزي قالي، فرش، موكت، مبل شويي و حتي خدمات ترميم فرش و رفوگري را ارائه مي­دهند.


بزرگترين شهر ايران كه قلب اقتصادي، سياسي و فرهنگي كشور نيز است تهران است كه جمعيت زيادي را در خود جاي داده و بيست و چهارمين شهر پرجمعيت دنيا نيز مي­­باشد. اين دليل بر سبك زندگي مردم نيز تاثير گذاشته است، مثلا در تهران چون بيشتر افراد در حال اشتغال هستند همين باعث مي­شود زمان انجام برخي كارها را نداشته باشند و يا اينكه محيط زندگي از خانه­هاي حياط دار كه امكان انجام خيلي كارها را به افراد مي­داد به آپارتمان تغيير شكل داده است و مردم به دليل كمبود جا و وقت براي انجام برخي از كارهايشان از مراكز خدماتي كمك مي­گيرند. قاليشويي در مناطق تهران هستند كه خدمات متنوعي را در راستاي تميزي قالي، فرش، موكت، مبل شويي و حتي خدمات ترميم فرش و رفوگري را ارائه مي­دهند.



بهترين قاليشويي در مناطق تهران با ايده ­آل ترين خدمات
فرش يكي از ارزشمندترين اثاث خانه ما ايراني ها و تميزي و نگهداري آن دغدغه بزرگي است و ما حداقل يك بار در سال تصميم به شستن و تميز كردن آن مي­كنيم و به يك قاليشويي كاربلد و مطمئن نياز داريم تا با خيال راحت فرش­هايمان را به آن بسپاريم و تميزي را به منزل خود بياوريم.

قاليشويي سياوش از قديمي­ترين و معتبرترين قاليشويي هاي تهران است كه شعبات مختلفي در سراسر تهران، از تجريش تا پيروزي دارد و باكيفيت ترين و سريعترين خدمات را به مشتريان خود ارائه مي­دهد.

قاليشويي خوب چه ويژگي­هايي دارد؟
با زياد شدن مراكز قاليشويي و با توجه به تبليغاتي كه هر كدام در مورد خدماتشان ارائه مي­دهند، انتخاب يك قاليشويي خوب و معتبر كه بتوان به او اعتماد كرد و فرش و قالي را كه از نفيس­ترين اجزاي هر خانه است را به او سپرد كار دشواري است. اگر براي شما هم پيدا كردن قاليشويي باكيفيت كار اساني نيست ادامه اين مطلب را كه ويژگي هاي يك قاليشويي خوب را مطرح كرده مطالعه فرماييد.

شستشو انواع فرش هاي ماشيني، دستباف و ابريشمي را جداگانه انجام مي­دهد.
شستشو را بدون اينكه فرش آسيبي ببيند انجام ميدهد.
۳ .براي شستشو از مرغوبترين مواد شوينده و پيشرفته ترين دستگاه ها استفاده مي­كند.

خدمات ترميم و رفو كردن فرش را هم ارائه ميدهد.
كاركنان باتجربه با آگاهي از جنس فرش و نوع لكه و ميزان كثيفي كار شستشو را انجام مي­دهند.
شئونات اسلامي را رعايت مي­كند و شستشو را با آب كر يا آب پاكيزه چاه انجام مي­دهد.
نسبت به تعهداتش پايبند است و در كوتاهترين زمان فرش را تحويل مي­دهد.
با قيمت مناسب و معقولي خدماتش را ارائه مي­دهد.
مجاز است و پروانه كسب دارد.
اگر دنبال قاليشويي در محدوده نارمك هستيد كه تمام ويژگي هاي بالا را داشته باشد، پيشنهاد ما قاليشويي سياوش مي­باشد كه از اعضاي اصلي اتحاديه است و سابقه درخشاني در ارائه خدمات شستشو و ترميم انواع فرش و جلب رضايت حداكثري مشتريان دارد.



شستشوي موكت در قاليشويي سياوش
موكت ها شايد به نسبت قالي قيمت پايين تري داشته باشند اما شستشوي ان ها به همان نسبت نياز به حساسيت دارد. موكت ها معمولا در جاهايي هستند كه پر رفت و آمد است و هر سال بيشتر از يكبار نياز به شستشو دارند و اگر اين شستشو اصولي نباشد به بافت موكت آسيب مي­زند و طول عمر موكت را كم ميكند. موكت شويي يكي از خدماتي است كه قاليشويي سياوش با دستگاه هاي پيشرفته، مواد شوينده باكيفيت و كادر مجرب خود به بهترين نحو ممكن انجام مي­دهد.

رفع سوختگي فرش در قاليشويي
براي بيشتر ما پيش آمده كه در مواقعي حواسمان نبوده و با كم دقتي باعث سوختن قسمتي از فرش شديم. همانطور كه در بالا هم ذكر كرديم از آنجايي كه فرش قيمت بالايي دارد به راحتي نمي­توان آن را تعويض كنيم پس بايد به دنبال روش هاي جايگزين باشيم كه ترميم فرش يكي از اين روش ها است .

اگر سوختگي فرش ماشيني شما سطحي باشد به كمك روش هاي خانگي ترميم امكان پذير است براي مثال اگر اتو خيلي كم باعث سوختگي و زرد شدن فرش شما شده است مي­توانيد پيازي را از وسط نصف كرده و روي لكه قرار دهيد و يا اگر شمع داغ باعث سوختگي شده كافيست ابتدا با يك دستمال كتاني، محلول آب شده شمع را خشك و بعد با آب و شوينده محل را بشوييد.

اما اگر فرش شما دچار سوختگي عميقي است و به خصوص اگر فرش دستباف است و با روش هاي خانگي نمي­توانيد ترميمش كنيد، بهترين كار اين است كه با مراكز قاليشويي كه خدمات اين چنيني را نيز ارائه مي­دهند تماس بگيريد.

رفوگري و ريشه زني فرش
علاوه بر سوختن گاهي فرش ها پوسيده و يا پاره هم مي­شوند­ كه ميتواند ناشي از شستشوي نادرست و يا بيدزدگي باشد، در اين موارد هم رفو كه يكي از خدمات ترميم فرش است اين امكان را ميدهد كه فرش شما مثل روز اول درخشنده باشد.

اما رفوزدن تخصصي است كه هر كسي ندارد و رفوگر بايد دانش و اطلاعات زيادي در مورد انواع فرش و رنگرزي و ديگر موارد مربوطه داشته باشد چون اگر رفو فرشي درست انجام نشود مي­تواند بيشتر به آن آسيب بزند.

يكي ديگر از تكنيك هاي مهم و پركاربرد در ترميم فرش هاي پوسيده، ريشه زني است زيرا ريشه فرش يكي از قسمت هاي آسيب پذير و در عين حال تاثيرگذار در زيبايي و مقاوم بودن فرش شما است.

ريشه زني هم مثل رفوگري كاري است كه به تخصص و تجربه نياز دارد و بهتر است به كاردانش سپرده شود.

قاليشويي ها مراكزي هستند كه متخصصاني در زمينه ترميم فرش در اختيار دارند و خدمات ترميم فرش از جمله رفو و ريشه زني را ارائه مي­دهند.

خدمات قاليشويي سياوش در پاسداران
محله پاسداران از محله هاي كهن شمال شرق تهران است كه بافت لوكسي هم دارد. اگر شما هم به دنبال يك قاليشويي در محدوده پاسداران هستيد كه علاوه بر نزديك بودن به محلي كه ساكن هستيد، خدمات با كيفيتي در اين زمينه ارائه بدهد، قاليشويي سياوش مطمئن­ترين انتخاب است، چرا كه مديريت حرفه­اي دارد و بسيار متعهد است.

آنچه كه باعث مي­شود قاليشويي سياوش در پاسداران از ساير رقبا پيش بگيرد اين است كه شستشو فرش توسط افراد حرفه­اي و با مرغوب ترين شوينده ها با بالاترين كيفيت ممكن در كمترين زمان انجام مي­پذيرد.



شستشو انواع فرش دستباف
فرش دستباف كه هنر دست قالي بافان ايران است از ارزش بالايي نزد مردم برخوردار است و به طبع مراقبت از آن هم سخت مي­باشد. بنابراين شستن فرش دستباف هم كاري است كه بايد با دقت بالايي انجام شود و حتي همه قاليشويي ها هم اين كار را به خوبي انجام نمي­دهند و بايد در انتخاب قاليشويي مناسب وسواس به خرج داد.

قاليشويي سياوش شعبه پاسداران با سالها تجربه در اين زمينه شستشوي فرش هاي دستباف شما را بدون هيچ آسيبي با بالاترين كيفيت انجام مي­دهد.

شستشو انواع تابلو فرش در قاليشويي سياوش
از آنجايي كه تابلوفرش بسيار نفيس و در بيشتر مواقع داراي نخ ابريشم است، شستشوي آن بايد جدا از ديگر فرش ها و با دقت بالا انجام شود.

قاليشويي سياوش شستشوي انواع تابلوفرش دستباف و نفيس، ماشيني، خارجي و …. انجام مي­دهد و نكته مهم اين كه فرش توسط خود پرسنل قاليشويي از قاب خارج مي­شود و بعد از شستشو و خشك شدن، نصب و تحويل مشتري مي­گردد.

مراحل تميز كردن فرش در قاليشويي سياوش
قاليشويي سياوش با مجهز بودن به سيستم پيشرفته تصفيه آب و دستگاه هاي مكانيزه خدمات متنوعي را در زمينه شستشو قالي و فرش ارائه مي­دهد كه در ادامه مطلب مروري بر نحوه تميز كردن فرش در اين مركز داريم.

در قالي شويي سياوش ابتدا متخصصان فرش ها را با توجه به نوع فرش و ميزان كثيفي دسته بندي مي­كنند.

اگر ميزان كثيفي كم باشد، فرش را با آب و پودر و به اصطلاح ساده شويي مي­شويند.

اما اگر كثيفي بيشتر باشد فرش را ابتدا غبار روبي مي­كنند و سپس با يك برس به آرامي فرش را خيس و كفي مي­كنند و بعد با اب مي­شويند و آويزان ميكنند تا خشك شود كه امروزه بسياري از اين مراحل را دستگاه هاي مكانيزه و اتوماتيك انجام مي­دهند.

معرفي شعب مختلف قاليشويي سياوش در تهران
همانطور كه اشاره كرديم قاليشويي سياوش يكي از معتبرترين قاليشويي هاي تهران است كه شعبات متعددي دارد و باكيفيت ترين خدمات شستشو و ترميم فرش را ارائه مي­دهد.

باغ تالار رودهن

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ شهريور ۱۴۰۱ساعت: ۰۳:۰۵:۵۳ توسط:ادمين موضوع:

قاليشويي فرش هاي فانتزي

قاليشويي فرش هاي فانتزي

قاليشويي شرق تهران

آسيانيوز
در خصوص شست و شوي فرش هاي فانتزي نكاتي وجود دارد كه در اين مقاله به اين نكات مي پردازيم.
فرش هاي فانتزي از جمله فرش هايي هستند كه جنس و مدل آن ها با ساير فرش ها متفاوت است. اغلب اين گونه فرش ها جنسي از نخ آكريليك دارند و نحوه شستشوي اين فرش با مواد شوينده ي مخصوص و روش هاي متفاوتي شسته مي شوند. فرش هاي فانتزي در رنگ هاي بسيار متنوعي توليد مي شوند و بايد در كيفيتي عالي باشند چرا كه در حين شست و شو اگر جنس نخ و رنگ يا كيفيت مطلوبي نباشد و از مواد شوينده مخصوص استفاده نشود اختلال در رنگ ها ايجاد مي شود كه ممكن است رنگ ها تركيب شوند و به طور كلي فرش ظاهر زيباي خود را از دست مي دهد. به همين دليل در خصوص شست و شوي فرش هاي فانتزي نكاتي وجود دارد كه در اين مقاله به اين نكات مي پردازيم.



روش كلي شست و شوي فرش هاي فانتزي



همان طور كه گفته شد فرش هاي فانتزي با ساير فرش هاي ديگر كاملا متفاوت هستند كه اين تفاوت هم در جنس اين فرش ها است و هم در تنوع رنگي است به همين دليل روش شست و شو هم كمي تفاوت دارد كه در اين قسمت صورت كلي آن را بيان مي كنيم. شست و شوي فرش هاي فانتزي به صورت كلي مراحلي دارد و نكات اصولي هم در حين شست و شو بايد رعايت شود.

۱) در ابتداي شست و شو در رابطه با فرش هاي فانتزي لازم است كه فرش جارو زده شود كه هم روي فرش و هم پشت فرش بايد به طور كامل جارو شود تا هيچ گونه زباله و اجسام خارجي چه بزرگ و چه كوچك بر روي فرش باقي نماند.
۲) در خصوص فرش هاي فانتزي با ابعادي كوچك هم با تكاندن آن ها زباله و حتي پرز هاي فرش را خارج مي كنند كه اين مورد در خصوص فرش هايي با متراژ هاي كم مي باشد در متراژ هاي متوسط و بزرگ با جارو اين كار را انجام مي دهند.
۳) مرحله ي بعدي لكه برداري از فرش است كه به كمك لكه بردار هاي قوي و شيميايي پاك مي شوند و اگر لكه سرسخت و پاك نشدني بود ديگر نياز به تلاش نيست و بهتر است كار شست و شو آغاز شود. لكه برداري از فرش هاي فانتزي در قاليشويي ها بهتر انجام مي شود و حتي لكه هاي سرسخت را هم از بين مي برند چرا كه تجهيزات و مواد شوينده هاي كاملا مخصوصي در اين مراكز موجود مي باشد.
۴) جهت شست و شوي فرش هاي فانتزي، مانند شستشوي فرش دستبافت در پشت اين فرش ها نكات و دستورالعمل هايي در خصوص شست و شو نوشته شده است. و اينكه از چه مواد شوينده اي بايد استفاده شود و چه روشي بايد به كار گرفته شود تا فرش در تميز ترين حالت شسته شود و هيچ گونه آسيبي هم نبيند.
۵) مورد آخر مرتبط با شست و شوي آن ها است كه از مواد شوينده ي مخصوص و متناسب فرش فانتزي بايد استفاده شود كه اين مواد شوينده شامپو هاي غير شيميايي است كه هميشه مورد استفاده قرار مي گيرد. چرا كه اكثر فرش هاي فانتزي به مواد شوينده هاي ديگري از جمله پودر هاي دستي و ماشيني كه بيش تر در شست و شو هاي خانگي استفاده مي شوند حساس هستند و فرش در نهايت ظاهر زيباي خود را از دست داده و به رنگ و حالت زردي در مي آيد.

روش كلي شست و شوي فرش هاي فانتزي

چند نكته از شست و شوي فرش هاي فانتزي



همان طور كه گفته شد فرش هاي فانتزي با ساير فرش ها تفاوت هايي دارند كه اين تفاوت به وضوح در جنسشان مشخص است به همين دليل چند نكته در خصوص فرش هاي فانتزي وجود دارد كه در اين قسمت به اين نكات مي پردازيم.

۱) نكته ي اول در خصوص شست و شوس فرش هاي فانتزي مي باشد كه وقتي قصد به شستن اين فرش ها داريد بايد پشت فرش را نيز مشاهده كنيد و برطبق دستور العمل هاي گفته شده كار شست و شو را انجام دهيد تا فرش دچار آسيب نشود.
۲) اگر در خصوص شست و شو سوالاتي برايتان پيش آمد لازم است كه با مراكز مخصوص شست و شوي فرش تماس بگيريد و از كارشناسان مجموعه در رابطه با شست و شو، لكه بري و هر زمينه اي كه سوال داريد مشاوره هايي بگيريد تا تمام ابهامات بر طرف شود و شست و شويي با كيفيت را داشته باشيد.
۳) در حين شست و شو استفاده از آب سرد و يا آب گرم اصلا توصيه نمي شود چرا كه جنس فرش هاس فانتزي به علت اين كه آكريليك است بايد با آب ولرم شسته شود تا به تار و پود فرش آسيبي نرسد.
۴) اگر فرش لكه اي دارد حتما از مواد شوينده و لكه بر مخصوص استفاده شود چرا كه اين فرش ها در رنگ هاي بسيار متنوع هستند و از رنگ هاي مختلفي تهيه شده اند به همين دليل اگر به طور سرخود و همين طور بدون دانستن مواد شوينده و لكه بر استفاده شود باعث اختلال در رنگ و به هم خوردگي آن ها مي شود كه در اين صورت فرش ديگر قابل استفاده نخواهد بود.
۵) در حين شست و شوي فرش و آب كشي آن حتما اين نكته را در نظر بگيريد كه اگر آب گيري كامل انجام نشود و مواد شوينده خارج نشود فرش آسيب مي بيند چرا كه مواد شوينده اگر كامل شسته نشود به تار و پود فرش نفوذ مي كند و در همان جا باقي مي ماند و باعث مي شود كه در گذر زمان فرش با آسيب رو به رو شود پس به مرحله ي آب گيري بايد توجه ويژه اي شود.
۶) براي شست و شوي فرش هاي فانتزي اصلا از پودرهاي شوينده اي نبايد استفاده شود چرا كه براي اين جنس فرش ها اصلا مناسب نيست و مشكلاتي را ايجاد مي كند به همين دليل از شامپو هاي فرش شويي به خصوص شامپو هاي صنعتي براي انجام شست و شو بايد انجام شود.
۷) براي خشك كردن فرش هاي فانتزي اولا اين كه اصلا نبايد فرش آويزان شود چرا كه بافت فرش آسيب مي بيند و براي اين كار حتما فرش بايد در قسمتي تميز پهن شود تا كاملا خشك شود و هم چنين در فضاي باز بايد قرار بگيرد تا بوعي نامطبوع ايجاد نكند.
۸) نكته بعدي اين كه اصلا مقابل نور مستقيم خورشيد نبايد قرار بگيرد چرا كه اين فرش ها با توجه به اين كه رنگ هاي مختلفي دارند نور خورشيد مي تواند فرش را به حالت رنگ پريده تبديل كند و ديگر فرش ظاهر زيبا و چشمگير اوليه ي خود را نخواهد داشت.

شست و شوي فرش هاي فانتزي در قاليشويي بهتر است يا منزل

شست و شوي فرش هاي فانتزي در قاليشويي بهتر است يا منزل



قاليشويي ها تنها مراكزي هستند كه فرش ها با هر جنس و طرح و مدلي را در بالا ترين كيفيت شستشو مي دهند و خشك مي كنند و از تجهيزات بسيار مدرن و امروزي برخوردار هستند. فرش هاي فانتزي جز فرش هاي مدرن محسوب مي شوند كه براي شست و شو لازم است از تكنيك هاي امروزي استفاده شود تا فرش ها بدون ذره اي آسيب شست و شو شوند. در قاليشويي ها از مواد شوينده هاي كاملا مخصوصي استفاده مي شود و اين موضوع باعث مي شود كه فرش ها بدون اين كه به تار و پودشان آسيبي وارد شود و يا حتي تداخل رنگي اي صورت بگيرد شسته و خشك شوند چرا كه فرش هاي فانتزي با شوينده هاي مخصوص كه اصولا شامپو هاي فرش است شسته مي شوند. هم چنين اگر لكه هايي سر سخت بر روي اين فرش ها باشد با كمك لكه بر هاي مخصوصي كه دارند به راحتي لكه برطرف مي شود اما اگر بخواهيم اين موارد را با شست و شو در منزل مقايسه كنيم متوجه مي شويم كه شست و شو در منزل مي تواند اشتباه باشد چرا كه منازل تجهيزاتي كه در قاليشويي ها وجود دارد را نداشته و مواد شوينده هاي مصرفي هم كه مورد استفاده قرار مي گيرد هم ممكن است از برند هاي معروف نباشد كه همين موضوع باعث مي شود كه فرش از فرم اوليه ي خود خارج شود و حتي ديگر قابل استفاده هم‌نباشد كه البته اين مورد در طول سال و گذر زمان رخ مي دهد و همچنين در قاليشويي حضور افراد متخصص نيزكمك شاياني در كليه امور مي باشد. به همين دليل هميشه توصيه مي شود كه فرش ها در سال يك الي دو بار شسته شوند كه اين شست و شو هم در قاليشويي هاي معتبر انجام شود تا در كيفيتي عالي و در مدت زمان بسيار كوتاه انجام شود و به مشتريان تحويل داده شود.

چند نكته از شست و شوي فرش هاي فانتزي

مقايسه ي شست و شوي سنتي و مدرن فرش هاي فانتزي



هم‌شست و شوي سنتي مزايا و معايب دارد و هم شست و شوي مدرن كه شامل موارد زير مي باشد.

۱) از نظر شرايط آب و هوايي در قاليشويي ها بهتر است چرا كه هم محيط بسته و بزرگ وجود دارد و هم محيط باز و بزرگ به همين دليل هم راحت شسته مي شود و هم راحت خشك مي شود اما در روش هاي سنتي كه در منازل معمولا صورت مي گيرد علاوه بر كوچك بودن محيط ممكن است شرايط آب و هوايي تغيير كند و در اثر ريزش باران فرش ها كثيف تر شوند به همين دليل نمي توان به راحتي اين موضوع را پيش بيني كرد.
۲) شست و شوي مدرن به وسيله ي تجهيزات و ماشين آلات مدرن انجام مي شود و فرش ها به صورت كاملا تميز و مرتب و بدون آسيب شسته مي شود اما در روش سنتي، شست و شو كاملا دستي مي باشد كه دست نمي تواند توان كافي جهت شست و شو ي كامل فرش را داشته باشد به همين دليل ممكن است به صورت كامل و تميز شسته نشود.
۳) افراد متخصص در قاليشويي ها جهت شست و شوي مدرن وجود دارند كه با نظارت كافي از بروز ذره اي اسيب به فرش ها جلوگيري مي كنند اما در شست وشوي سنتي افراد از تخصص كافي برخوردار نيستند به همين دليل امكان بروز آسيب براي فرش هاي فانتزي بسيار زياد است.
۴) در روش سنتي فرش ها در محيطي كه قرار مي گيرند در اثر گرد و غبار كثيف و آلوده مي شوند اما در روش هاي مدرن فضاي خشك كردن كاملا تميز بوده و فرش ها توسط دستگاه هاي مدرن خشك مي شوند.
۵) تمام ميكروب هاي موجود در فرش در شستشوي در قاليشويي از بين مي رود.

اخبار مرتبط
مقايسه قيمت انواع فرش در سال هاي ۹۹ و ۱۴۰۰
ضرورت وجود فرش در خانه بر هيچكسي پوشيده نيست و به طور حتم با مدل هاي مختلف فرش ماشيني آشنا هستيد. تنوع بالايي كه اين روزها در طرح و رنگ فرش به چشم ميخورد فرايند خريد را با سختي همراه كرده است. اما بيش از هرچيزي قيمت آن است كه موجب ترديد خانواده ها مي شود. اگر از قيمت فرش اطلاع نداشته باشيد و به فروشگاه هاي فرش سري بزنيد به معناي واقعي كلمه شوكه خواهيد شد. در اين مقاله قصد داريم قيمت فرش ماشيني را در سال هاي ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ با يكديگر مقايسه كرده و بدانيم خريد فرش از چه جايي به صرفه تر است.

سمپاشي در پرند


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ شهريور ۱۴۰۱ساعت: ۰۱:۳۴:۵۶ توسط:ادمين موضوع:

قالي فيك زير پاي ايراني‌ها

قالي فيك زير پاي ايراني‌ها


قاليشويي حكيميه

تحريم، افزايش چندباره نرخ ارز، افزايش مواد اوليه و دستمزد بافندگان فرش جزء دلايل كاهش توليد بوده و اين عقب‌نشيني در حوزه توليد فرصت را در اختيار قاچاقچيان و برخي تجار قرار داده تا با واردات غيرقانوني و سفارش طرح و نقشه فرش‌هاي ايراني به بافندگان افغانستاني، از اين آب گل‌آلود به بهترين شكل ممكن ماهي بگيرند.



به گزارش «شيعه نيوز»، روزنامه شرق در خبري نوشت كه در اقدامي عجيب و كم‌سابقه فرش افغانستان به ايران قاچاق و به جاي فرش ايراني فروخته مي‌‌شود!

 

قاچاق فرش افغانستان به ايران به حدي رسيده است كه چيزي نمانده تا جاي فرش ايراني را بگيرد.

تحريم، افزايش چندباره نرخ ارز، افزايش مواد اوليه و دستمزد بافندگان فرش جزء دلايل كاهش توليد بوده و اين عقب‌نشيني در حوزه توليد فرصت را در اختيار قاچاقچيان و برخي تجار قرار داده تا با واردات غيرقانوني و سفارش طرح و نقشه فرش‌هاي ايراني به بافندگان افغانستاني، از اين آب گل‌آلود به بهترين شكل ممكن ماهي بگيرند.

 

بسياري از فرش‌هايي كه به ايران قاچاق مي‌شوند، در برخي از فروشگاه‌ها و حتي نمايشگاه‌هاي فرش به نام فرش بلوچ، تركمن، خراسان و حتي قشقايي به فروش مي‌رسند و فروشندگان اين نوع دست‌بافته‌ها از عدم آگاهي و شناخت خريداران سوءاستفاده مي‌كنند و هيچ اطلاعاتي درباره بافت، نوع رنگرزي و وارداتي‌بودن فرش‌ها به مشتريان خود نمي‌دهند. ‌بايد گفت اين فرش‌ها به نسبت فرش‌هاي ايراني از كيفيت بسيار پايين‌تري برخوردارند و در بهترين شرايط ۱۰ سال دوام دارند.

 

در اين ميان اتحاديه‌هاي فرش، مركز ملي فرش به‌عنوان متوليان فرش دست‌بافت براي برخورد با اين پديده هيچ اقدام درخور توجهي نداشته‌اند.‌ بررسي‌ها از بازار فرش نشان مي‌دهد فروشگاه‌هاي برخي از اعضاي تشكل‌هاي صنفي نيز مملو از فرش قاچاق افغانستاني است.


به گفته بسياري از اهالي جامعه فرش، سليقه‌اي رفتار‌كردن برخي رؤساي مركز ملي فرش، نبود مشوق براي استفاده از شناسنامه فرش و عدم حمايت بخش دولتي از اين اوراق مالكيت و اصالت از مهم‌ترين عواملي است كه صدور معتبر شناسنامه فرش را با چالش جدي مواجه كرده است.‌

روانشناس جنت آباد

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ مرداد ۱۴۰۱ساعت: ۰۳:۳۷:۳۴ توسط:ادمين موضوع:

نحوه شستن فرش نجس شده با قاليشويي تهران جم

نحوه شستن فرش نجس شده با قاليشويي تهران جم

قاليشويي پيروزي

رجا نيوز

نجس شدن فرش يكي از اتفاقات بسيار عادي براي خانواده هايي كه كودك خردسال دارند است. از طرفي دين اسلام احكام بسيار زيادي در مورد پاكيزگي و تميز بودن محيطي كه در آن نماز خوانده مي شوند دارد و در اين حين نياز به پيدا كردن قاليشويي شرعي است كه تمامي موارد شرعي را رعايت كند و اين دغدغه را از دوش خانواده هاي ايراني بردارد. در ادامه به شستن فرش نجس در قالي‌شويي خواهيم پرداخت و نحوه شستن فرش نجس شده را برسي خواهيم كرد.

احكام فرش نجس شده

يكي از مهم ترين تاكيد هايي كه در دين اسلام شده است، نجاست و پاكيزگي است كه امروز در علم هم اين موضوع مطرح و ثابت شده است. كه نجاست يكي از مهم ترين عوامل انتقال بيماري است. پيامبر اكرم (ص) فرموده اند كه پاكيزگي نشان ايمان است. و يكي از نكاتي كه در قاليشويي تهران جم رعايت مي شود و هميشه اولويت بوده فرش نجس شده با ادرار يا لكه خون به تميزي كامل برسند.

زماني كه قالي يا موكت به وسيله نجاست جرم‌دار كثيف نشده باشد، با ريختن آب كر روي سطح فرش، مي‌توان فرش را تطهير كرد. براي اين كار كل قسمت نجس بايد در آب فرو برود. سپس بايد آب از فرش خارج شود

احكام شستشوي فرش نجس شده

وقتي كه فرش ما نجس مي‌شود، بايد آن را پيش از هر چيز مطابق دستورات ديني تميز كنيم تا مشكلي از لحاظ انجام مسئوليت‌هاي ديني روي آن نداشته باشيم. اين امكان را در اختيار داريم كه براي شستشوي فرش نجس از سه نوع آب استفاده كنيم كه در ادامه مي‌بينيم:

آب كر
آب قليل
آب جاري متصل به كر


شستن فرش نجش شده با آب كر
از بين اين 3 نوع آب اولويت تطهير فرش و قاليشويي با آب كر است. كه بايد مخزن آن در طول و عرض ارتفاع مشخصي باشد را آب كر مي گويند. اين نوع آب مناسب ترين براي تميز كردن فرش مي باشد. كه اگر هر وجب را نزديك 10 سانت در نظر بگيريم. اين مخزن حدود 200 تا 300 ليتر اب دارد كه قاعدتا دسترسي به اين حجم آب در يك منزل مسكوني يا آپارتماني مقدور نيست. و بهتر است كه به قاليشويي تجريش سپرد تا تمامي مراحل شستشوي فرش را بصورت شرعي و اسلام انجام دهد. و هيچ دغدغه اي بابت نظافت و شستشو و آب كشي يا خشك شوي فرش نجس شده نداشته باشيد.

شستشوي فرش نجش با آب جاري متصل به آب كر
شستشوي فرش نجس شده با اين آب كاري بسيار راحت تر است زيرا آب لوله كشي شامل اين مورد است. و براي اب كشي فرش با اب جاري مشكلي نيست. اما شرايط اب كشي و تميز كردن فرش نجس شده در منزل مقداري كار سخت تري است و بايد به قاليشويي تهران جم سپرد.

شستن فرش با آب قليل
آب قليل را در حقيقت به آبي كه در افتابه يا كاسه نگهداري مي شود مي گويند. كه با اين نوع آب مي توانيد آبكشي فرش را انجام دهيد. اما لكه هاي نجاست ممكن است روي سطح فرش باقي بماند. در قديم لوله كشي نبود و در منازل حوضي با ابعاد بزرگتري مي ساختند كه با بردن فرش به درون اين حوض مشكلا قاليشويي شرعي را حل مي كردند.

اما امروزه كه شرايط كاملا تغيير كرده، در منازل آب لوله كشي وجود دارد و با آب كر تقريبا همخواني دارد ولي فضا و شرايط كافي براي شستنن فرش نجس شده وجود ندارد.

مزاياي شستن فرش نجس شده در قاليشويي
با توجه به شرايط امروزه، ديگر قاليشويي در منزل كار اصولي و درستي نيست. زيرا هم فضاي كافي وجود ندارد، اگر حياط بزرگي هم داشته باشيد واقعا اين كار ديگه به صرفه نيست. و تبعات زيادي رو در پي خواهد داشت. از مصرف زياد اب گرفته تا خشك كردن قالي و كمر درد هايي كه بعد قاليشويي ممكنه به سراغ شما بيايد.

بدون هيچ دغده اي مي توانيد با تماس با قاليشويي تهران جم درخواست خود را ثبت كرده و همكاران ما فورا به محل شما اعزام شده و خدمات مذكور را ارائه خواهند كرد.



برخي از خدمات قاليشويي تهران جم:

مبل شويي در تهران
قاليشويي در تهران
رفوگري در تهران
تعميرات فرش
شستن فرش نجس با شامپو فرش
همان طور كه در بالا توضيح داده شد، بايد از يكي از روش هاي مطرح شده استفاده كرد تا از نجس نبودن فرش مطمئن شويد. ولي مراحل زير جهت اطمينان خاطر شما مي تواند موثر بخش باشد.

انتخاب شامپو فرش با سازگار بودن الياف فرش و محلولي درست كنيد.
از برس با پرز هاي نرم محل نجس شده را به خوبي با شامپو فرش بكشيد
از يك پارچه تميز براي برداشتن كف شامپو فرش استفاده كنيد و بعد جاروبرقي بكشيد
كولر را روشن كنيد كه هوا در جريان باشد زودتر خشك شود

سمپاشي سوسك ريز

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ مرداد ۱۴۰۱ساعت: ۰۷:۱۸:۵۲ توسط:ادمين موضوع:

استفاده نادرست از آب در شرايط كم‌آبي!/ مايع حيات در كارواش‌ها و قاليشويي‌ها هدر مي‌رود

استفاده نادرست از آب در شرايط كم‌آبي!/ مايع حيات در كارواش‌ها و قاليشويي‌ها هدر مي‌رود

قاليشويي فشم

روزانه حجم قابل توجهي آب در كارواش‌ها، قاليشويي‌ها، ساخت وسازها، فضاي سبز و غيره هدر مي‌رود كه باتوجه به كاهش حجم ذخاير مخازن سدها طي سال جاري، لازم است مردم و مسؤولان اهتمام بيشتري نسبت به جلوگيري از هدررفت آب داشته باشند.


استفاده نادرست از آب در شرايط كم‌آبي!/ مايع حيات در كارواش‌ها و قاليشويي‌ها هدر مي‌رود
خبرگزاري فارس از تهران، آب يكي از منابع طبيعي و ماده اي حياتي است كه به صورت روزمره در زندگي مورد استفاده قرار مي گيرد كه طبق آمار، حدود ۱۸ درصد آب كشور در شهر تهران استفاده مي شود.

بحران كم آبي موجب شده حجم ذخاير مخازن سدهاي تهران نسبت به سال گذشته حدود ۲۰ درصد كاهش يابد و از ۸۰۰ ميليون مترمكعب در مقايسه با سال ۱۴۰۰ به ۶۴۰ ميليون مترمكعب در سال جاري برسد در حاليكه اين ميزان در سال ۱۳۹۹، حدود ۹۰۰ ميليون مترمكعب بوده است.

طبق گفته محمدرضا بختياري مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان تهران، امسال ميزان بارندگي ها ۱۸۰ ميلي متر بود كه ۲۲ درصد نسبت به سال قبل كاهش داشته و روزانه حدود ۳ و نيم ميليون مترمكعب آب در شهر تهران مصرف شده است.

همچنين سيدرسول باقري معاون نظارت بر درآمد و امور مشتركين آبفاي استان تهران با اشاره به اينكه ۵ درصد از مشتركين بد مصرف در تهران هستند كه حدود يك ميليون مشترك را شامل مي شوند، گفت: ۴۰ درصد از مشتركان آب مصرفي مطابق الگو و ۲۰ درصد مصرفي كمي بيش از الگو دارند و حدود ۳۵ درصد پرمصرف و ۵ درصد بدمصرف هستند.

وي ادامه داد: سرانه مصرف در تهران ۱۴۰ ليتر در روز است كه بدمصرف ها بيش از ۲۸۰ ليتر در روز مصرف مي كنند در حاليكه سرانه آب در جهان حدود ۱۵۰ ليتر در روز است و اگر رفتار مشتركان پرمصرف تغيير نكند علاوه بر محدوديت ساعتي و افزايش تعرفه، قطع انشعاب آب رقم خواهد خورد.

مصاديقي از رفتار نادرست با مايع حياتي

در غرب استان تهران با توجه به تراكم بالاي جمعيتي، حفر چاه هاي غيرمجاز و برداشت هاي بي رويه و افت سطح آب هاي زيرزميني؛ پديده فرونشست زمين و فروچاله در برخي نقاط پديد آمده و اين مسئله بر كاهش كيفيت و حجم آب نيز تاثيرگذار است.

محمدرضا گيتي پژوه مدير امور منابع آب شهريار، قدس و ملارد با اشاره به اينكه طي هفته گذشته ۷ حلقه چاه غيرمجاز به عمق ۲۴۰ متر در غرب استان مسدود شد، اظهار كرد: آبدهي اين چاه ها ۳ ليتر بر ثانيه بوده كه جهت احيا و تعادل بخشي آب هاي زيرزميني و حفظ منابع آبي اين اقدام با همكاري دستور قضايي انجام شد و از خروج سالانه ۵۷ هزار و ۴۲۰ مترمكعب آب در سفره هاي زيرزميني جلوگيري به عمل آمد.

كنترل آب در كارواش ها

طبق آمار جهاني به طور ميانگين بيش از ۸ ميليون خودرو در مراكز كارواش شستشو مي شوند كه هر خودروي سواري به روش سنتي بيش از ۲۰۰ ليتر آب مصرف مي كند كه مي توان گفت براي شستشوي روزانه اين تعداد خودرو ميزان آبي كه مورد استفاده قرار مي گيرد حدود يك ميليارد و ۶۰۰ ميليون ليتر در روز است.

مصرف آب در كارواش ها بين كمتر از ۵۰ مترمكعب در روز و يا بين نيم تا يك ليتر بر ثانيه تخمين زده مي شود كه ميانگين مصرف در ماه بيش از هزار مترمكعب است كه اين امر نياز به فرهنگ سازي دارد.

گفته مي شود استفاده از روش شستشو با نانوبخار در كارواش ها تاحد قابل توجهي بركاهش هدر رفت آب مي تواند اثر گذار باشد اما نكته قابل اهميت در روش سنتي و جديد، آبي است كه بازيافت نشده و به صورت روان‌آب در اين مراكز هدر مي رود و به فاضلاب شهري وارد مي شود و اين آب داراي تركيبات شستشو دهنده، ذرات چربي و ديگر مواد بوده كه در شرايط بحران كمبود آب با تصفيه شدن مي تواند مورد استفاده مجدد قرار گيرد.



رضا شايسته رييس اداره محيط زيست شهرستان قدس با اشاره به اينكه كارواش ها واحدهاي آب بري كه هستند فاضلاب آنها بايد كنترل شود، اظهار كرد: اين واحدهاي پرمصرف آب جز خطوط قرمز بوده و باتوجه به اينكه واحدهاي غيرمجاز در سطح شهر فعاليت دارند، آمار دقيقي از تعداد آنها نداشته و پايش و كنترل از واحدهاي بزرگ و كوچك كارواش در دستور كار قرار گرفته است.

مديريت آبياري در فضاي سبز

حجم قابل توجهي از آب در بخش آبياري فضاي سبز هدر مي رود كه لازم است باتوجه به بحران آب مسوولان شهري در تجهيز و بهسازي سيستم تجهيزات و تاسيسات آبياري و مديريت بهينه منابع آبي، تدبير و اقدام جدي داشته باشند.

يكي از شهروندان شهرقدس ضمن گلايه مندي از اتلاف آب در آبياري فضاي سبز گفت: ميزان آب مصرفي چمن هاي بلوار زياد است و زمان آب دهي روزانه آب سرازير شده از جدول ها و تنظيم نادرست سيستم آبياري موجب شده كه اسراف زيادي در اين وضعيت كم آبي انجام شود و هنگام آبياري گلها و درختان، سطح خيابان و معابر نيز شستشو داده شده و حجم زيادي آب از دست رود.

وي ادامه داد: وضعيت آبياري بوستان ها نيز نيازمند توجه و رسيدگي بوده و برخي اوقات استخري از آب در پارك ها ايجاد مي شود.

استفاده بهينه از پساب

باتوجه به افزايش جمعيت، افزايش شبكه هاي آبرساني، كاهش بارش ها، پديده خشكسالي و كاهش ميزان آب منابع زيرزميني و سطحي، استفاده از ذخاير آبي جايگزين بايد مورد توجه قرار گيرد و كاربرد پساب به عنوان فاضلاب تصفيه شده منبع آبي جهت آبياري فضاي سبز و كشاورزي، صنايع و ديگر مصارف غيرشرب بوده كه مي تواند وارد چرخه كاربري هاي آب شود.

مدول يك تصفيه خانه فاضلاب شهرقدس يكي از منابع جايگزين پساب است كه در سال ۹۳ با حضور معاون اول رييس جمهور افتتاح شد اما پسابي با دبي ۳۵۰ هزار مترمكعب روزانه از سيستم خارج شده و پس از خروج مجدد با فاضلاب شهري تركيب شده و هدر مي رود.

كنترل آب در قاليشويي ها

شستشوي فرش و موكت يكي از دغدغه هاي خانواده هاست و نكته مهم در شستشوي فرش ميزان آب مصرفي است كه ساعت ها مصرف مي شود.

در زندگي آپارتماني اگرچه به مراتب شستشوي فرش كاهش يافته و اغلب به مراكز قاليشويي سپرده مي شود اما رشد بالاي قاليشويي ها به خصوص موارد غيرمجاز و حفر چاه هاي اختصاصي و غيرمجاز موجب شده كه مقدار آب قابل توجهي از منابع زيرزميني استفاده شود بدون اينكه ميزان مصرف ثبت شود.

استفاده از آب شرب در ساخت و سازها!

ميزان آب بسياري در ساخت وسازها هدر مي رود و خسارت موردتوجهي به منابع آبي وارد كرده كه مي بايست نظارت هاي ميداني بيشتري از ساختمان سازي ها به خصوص ساخت وسازهاي غيرمجاز صورت گيريد.

نوع مصرف آب در اين خصوص به شكل هاي آب پاشي جهت كاهش گردوخاك و سطح بنا، آماده سازي ماسه و سيمان و ساخت بتن، بهداشت كارگران و شستشوي ابزار، مخازن و وسايل بوده كه به دليل مديريت نادرست روزانه ده ها هزار ليتر آب آشاميدني استفاده مي شود.

براساس بند ۵۷-۴ آيين نامه عملياتي و تعرفه هاي آب و فاضلاب، شركت مسووليتي در قبال تامين آب براي ساخت و ساز بنا نداشته و در صورت وجود امكانات فني مي تواند براي ساخت و سازهاي واحدهاي مسكوني با عقد قرارداد نسبت به برقراري انشعاب اقداماتي انجام دهد.







به نظر مي رسد، قوانين و تعرفه هاي بهاي آب مصرفي در مصارف خانگي و ساختماني نيازمند بازنگري است تا با تدوين تعرفه هاي بازدارنده در احداث بنا از آب لوله كشي كمتري استفاده شود.

به طور كلي، محدوديت منابع آبي، كاهش بارندگي ها، حفر چاه هاي غيرمجاز، استفاده نادرست از منابع آبي جايگزين در آبياري درختان و فضاي سبز، كنترل نكردن شيرها و لوله هاي آبياري در بلوارها، افزايش مصرف خانگي در فصل گرما، استفاده از آب شرب در امور ساختماني، شستشوي خودرو كنار خيابان و كوچه ها و يا در حياط منازل با استفاده از آب شرب، مسدود نكردن چاه هاي اختصاصي قاليشويي ها، عدم تجهيز واحدها و شهرك هاي صنعتي به سيستم تصفيه فاضلاب، شستشوي حياط با استفاده از فشار آب، كنترل نكردن به موقع ميزان مصرف آب منازل، ادارات، مراكز تفريحي و بوستان ها، هدر رفت آب در مراكز شستشوي خودرو و عدم بازگرداني و استفاده مجدد از آن نمونه هايي از اسراف و كاربرد نادرست آب در جامعه است.

به نظر مي رسد، علاوه بر اجراي سياست گزاري هاي كلان در كشور، تصفيه مناسب فاضلاب و استفاده از پساب در آبياري فضاي سبز، نصب و استفاده از كنتورهاي هوشمند، جلوگيري از حفر چاه هاي غيرمجاز، افزايش ميزان بازديدها و كنترل مقدار مصرف با استفاده از دانش و فن آوري نوين، مردم نيز سهمي در مقابله با بحران كم آبي داشته كه لازم است رعايت كنند.

شهروندان در استفاده از وسايل كنترل كننده آب مانند قطع كن ها و سرشيرهاي اسپري كننده، اصلاح الگوي مصرف، استفاده از سيستم هاي نوين، روش هاي خودكنترلي و الكترونيكي آبياري، استفاده از دوش هاي كم مصرف هنگام استحمام و كنترل هدررفت آب در كارواش ها و قاليشويي ها، استفاده از سيستم بازچرخاني آب و تركيبات نانو جهت تصفيه مي توانند جهت بهبود نحوه مصرف اين منبع انرژي مهم، از هدررفت آن جلوگيري كرده و در مصرف بي رويه و صيانت از منابع آبي نقش مهمي ايفا كنند.

سمپاشي ساس

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۹ تير ۱۴۰۱ساعت: ۰۲:۰۰:۳۱ توسط:ادمين موضوع: