همه چيز دان همه چيز دان .

همه چيز دان

شناسنامه‌دار كردن فرش اردبيل براي رسيدن به جايگاه واقعي آن در دنيا ضروري است

شناسنامه‌دار كردن فرش اردبيل براي رسيدن به جايگاه واقعي آن در دنيا ضروري است
رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبيل گفت: شناسنامه‌دار كردن توليدات فرش منطقه مي‌تواند مسير رسيدن فرش اردبيل به جايگاه واقعي در دنيا را رقم بزند.
به گزارش خبرگزاري فارس از اردبيل، رامين صادقي در جريان بازديد از نمايشگاه فرش در جمع خبرنگاران اظهار كرد: هنر و صنعت در توليد فرش متبلور شده و توجه جدي در جهت استفاده از اين ظرفيت براي ايجاد اشتغال و درآمد مي‌تواند گامي در جهت توسعه اين هنر صنعت باشد.

وي با اشاره به طرح ملي شناسنامه‌دار كردن توليدات فرش در هر منطقه از كشور، افزود: طرح شناسنامه‌دار كردن توليدات در حوزه فرش هر منطقه از سوي مركز ملي فرش مطرح شده است كه نبايد از اين موضوع عقب بمانيم زيرا احياي فرش اردبيل و تعيين مشخصات آن و گرفتن شناسنامه براي فرش منطقه زمينه ارتقاي اين هنرصنعت به جايگاه واقعي در جهان فراهم و شاهد توسعه صادرات غيرنفتي در كشور باشيم.

صادقي با بيان اينكه صنعت فرش مظلوم و بافنده فرش مظلوم‌تر از آن  است، ادامه داد: موضوع بيمه قالي‌بافان مسئله‌اي است كه در سال‌هاي اخير مشكلاتي را براي اين قشر به وجود آورده كه اميدواريم با همكاري‌ دستگاه‌هاي ذي‌ربط گوشه‌اي از مشكلات اين بافندگان فرش كه هنر و سلامت جسماني خود را در اين راه گذاشته‌اند رفع شود.  

مقالات ديگر: قاليشويي حكيميه

رييس صنعت، معدن و تجارت استان بيان كرد: اعطاي تسهيلات مربوط به سال‌جاري آغاز شده كه سازمان صنعت، معدن، تجارت استان نيز در كنار ساير دستگاه‌هاي اجرايي با هم‌افزايي و تمام توان تلاش مي‌كند با مرتفع كردن نيازهاي مالي بافندگان فرش و ايجاد اشتغال از شرايط كنوني گامي فراتر روند.

صادقي با اشاره به ضرورت احياي اصالت فرش اردبيل بر برگزاري همايشي در اين خصوص تاكيد كرد و گفت: استفاده از نخبگان و پيشكسوتان و تحصيلكردگان عرصه فرش مي‌تواند بيشترين بازدهي را با كمترين هزينه در احياي اين هنر صنعت به همراه داشته باشد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۲۴:۴۹ توسط:ادمين موضوع:

خانه نشيني فرش ايران در سايه تحريم ها

خانه نشيني فرش ايران در سايه تحريم ها
فرش ايران، ازعرش تا فرش؛ ضرورت به‌روزرساني طراحي نقشه‌ها ي فرش ايراني
فرش ايران، ازعرش تا فرش؛ ضرورت به‌روزرساني طراحي نقشه‌ها ي فرش ايراني
جايگاه صادرات فرش دستباف ايران در مقايسه با ساير اقلام صادراتي هر روز رو به افول و كاهش است ، متاسفانه به دليل خريداري مواد اوليه با قيمت هاي بالا، نرخ اين هنر تمام شده براي اغلب مردم در بازار هاي داخلي چندان با دخل و خرجشان نمي خواند و در بازارهاي خارجي هم هماسايگان ايران با الگو گيري و كپي كردن نقشه هاي اصيل قالي ايراني تمام همت و توان خود را به گرفته اند كه سهم و جايگاه اول را در توليد فرش دستبافت از آن خود كنند و بازار هاي صادراتي ايران را به سمت خوشان بكشانند.
زهرا نصيري

به گزارش پايگاه خبري ربيع، فرش دستبافت اين هنر- بسيار اصيل ايراني كه از دير باز خواستگاه بسياري از جهانگردان و كشورها بوده و به عنوان يك فعاليت مكمل مشاغل كشاورزي و روستايي بشمار ميرو اما درسال هاي اخير و به مدد دولت هايي كه بر سر كار بودنند ،چندان نگاه معنا داري به اين صنعت- هنر نشد و همين نظرتنگي ها به فرش دستبافت ايران سبب گرديد تا به مرور و طي سال ها، بخش بزرگي از بازار‌هاي صادراتي فرش دستباف ايران به حاشيه رود و مشتري هاي هميشگي فرش ايران ،امروز فرش‌هاي هند، چين، پاكستان و افغانستان را به خانه ببرند.

متاسفانه شرايط خاص بين المللي و تحريم ها هم آتشي بود كه به دامن اين هنر اصيل افتاد وباعث گرديد كه بسياري از كارگاه هاي محلي و خانگي فرش دستبافت كه زماني توسط هنرمندان زبر دست نقش قوچ و لچك و ترنج را بر قالي ايران مشق مي كرد رو به تعطيلي بكشاند و اين هنردر ناملايمات روزگار علاوه بر ضرر هاي اقتصادي كه به واسطه رقابت كشور هاي ديگر با آن رو به رو بود دربحث اشتغالزايي نيز دچار بحران شود و كارگران ماهري را در كارگاه هاي قالي بافي از دست بدهد كه خط به خط وجودشان را با خفت خفت اين قالي ها گره زده وآنان را به زيبايي هر چه تمام تر روانه بازاركرده اند.

اما با همه اوضاع و احوال و تنگاهايي كه فرش ايران در بازار هاي بين المللي و داخلي با آن روبه رو است ولي باز هم متوليان و كار بلد هاي هنر اصيل فرش ايراني در تلاش اند تا بتوانند با گره زدن توليدات خود به بازار هاي جهاني دري رو به سوي اميد و پيشرفت و حضور بازرگانان خارجي براي خريد اين هنر سراسر افتخار به كشور باز كنند ، از جمله اين اقدامات مي توان به برگزاري نمايشگاه هاي بين المللي فرش چه به ميزباني كشور و چه به عنوان شركت كننده در ديگركشور ها اشاره كرد.

مقالات ديگر: قاليشويي بلوار بهار حكيميه

در همين زمينه بيست‌وپنجمين نمايشگاه فرش دستباف اصفهان با هدف آشتي دادن توليدكنندگان و مصرف كنندگان و توسعه جايگاه اين هنر صنعت، پنجم تا دهم بهمن ماه در محل دائمي برگزاري نمايشگاه‌هاي اصفهان برگزار مي شود.

در سال گذشته ميزان صادرات فرش دستبافت به ۶۵ ميليون دلار كاهش يافت

رئيس اتحاديه توليدكنندگان و صادركنندگان فرش دستباف استان اصفهان درگفتگو با كيمياي وطن در خصوص تعداد بافندگان فرش در اصفهان، گفت: همن اكنون ۴۳۰ بافنده فرش در استان اصفهان فعال هستند كه به دليل مشكلات توليد و تحريم ها ، تعداد بافندگان فرش استان كاهش يافته كه اين ضعف بزرگي است.

 سعيد عصاچي درباره ضرورت فرهنگسازي هنر فرش دستباف، گفت: در سال ۷۳ ميزان صادرات فرش دو ميليارد دلار بود كه سال گذشته به دليل تحريم ها و ديگر مشكلات بانكي ميزان صادرات آن به ۶۵ ميليون دلار كاهش يافته است كه بنابر آمارهاي رسمي ۱۳ درصد اين آمار مربوط به اصفهان است، اگرچه معتقديم ميزان صادرات اين محصول از اصفهانه بيشتر است.

وي عدم بازاريابي خارجي و استفاده از موقعيت ها براي فرش ايران را مورد اشاره قرار داد و گفت:با وجود فرصت خوبي كه در جام جهاني قطر براي فروش فرش دستباف ايراني وجود داشت، اما به دليل وجود اين قوانين، فرشي از ايران به قطر صادر نشد.

خلأ نبود فرش ايراني در بازارهاي خارجي و سواستفاده برخي كشورها

به اعتقاد رئيس اتحاديه توليدكنندگان و صادركنندگان فرش دستباف استان اصفهان، در حوزه فرش دستباف خودتحريمي كرده‌ايم و رقبا توانسته‌ اند از خلأ نبود فرش ايراني استفاده كرده و بازارهاي فرش ايراني را از آن خود كنند.

وي درباره جايگاه طرح و نقشه هاي اصيل فرش ايراني در حفظ بازارهاي صادارتي  به كيمياي وطن گفت: طراحي فرش بايد علاوه بر حفظ اصالت آن، با دكوراسيون داخلي هماهنگ باشد، بنابراين به‌روزرساني طراحي نقشه‌ها ي فرش ايراني ضرورت داد، چراكه امروز فرش‌هاي غيرهنري كشورهاي رقيب و فرش‌هاي امروزي ماشيني جايگاه فرش دستباف را گرفته‌اند.

زهرا نصيري


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ بهمن ۱۴۰۱ساعت: ۰۴:۴۴:۵۱ توسط:ادمين موضوع:

ركود صنعت فرش در پيچ و تاب رويدادها

 

ميراث آريا -  صنعت قاليبافي در كرمان سابقه طولاني دارد، چنين به نظر مي‌رسد كه اين هنر قبل از دوران صفويه در اين شهر وجود داشته است و در زمان صفويه كه اوج تمامي هنرها در ايران است، فرش هم همانند ديگر هنرها در اين دوره بيشتر شكوفا شده است و هنر اسلامي بر طرح‌ها و نقوش آن تاثير بسزايي گذاشته است، چنانچه در تاريخ (عالم آراي عباسي) كه توسط منشي شاه‌عباس به رشته تحرير درآمده، به قالي كرمان اشاره شده است.

 

در زمان اكبرشاه كه معاصر شاه‌عباس بود قالي‌هايي از كرمان به هندوستان حمل مي‌شده است. قديمي‌ترين نوع قالي كرمان، قالي راور است كه مي‌توان تاريخ بافت آنها را در ۱۸۶۶ ميلادي يا ۱۲۸۶ هجري تخمين زد.

 

شهرتي كه قالي كرمان در سراسر دنيا از آن برخوردار است بيش از هر چيز مربوط به درهم آميختن موفقيت‌آميز رنگ و طرح آن است. تطور و تكامل نقش قالي‌هاي كرمان، شامل چندين دوره تاريخي و متمايز است . در اين سال‌ها تعداد بسيار زيادي از هنرمندان و طراحان نامدار فرش كرمان باعث پيشرفت اين هنر در كشور شدند كه در اين ميان مي‌توان به مرحوم عباس نژادسروري، مرحوم علي شريعت‌مداري، مرحوم ميرزا عبدالحسين ميسرجاني، مرحوم مرتضي ميسرجاني، علي ايرانمنش، محمدحسين عاتفي و... اشاره كرد. رسول ميسرجاني كه از خاندان بزرگ ميسرجاني است و چهار نسل او در زمينه طراحي فرش فعاليت داشته‌اند، هم‌اكنون بيش از ۲۰ سال است كه به تدريس طراحي فرش در دانشگاه‌هاي مختلف مي‌پردازد و به عنوان يك هنرمند چيره‌دست در زمينه توليد فرش دستباف كرمان نيز شهرت دارد. با اين طراح و هنرمند زبده كرماني به گفت‌وگو نشستيم كه در ادامه مي‌خوانيد:

 

كمي از خودتان براي ما بگوييد تا مخاطبان بيشتر با شما آشنا شوند؟ 

 

اينجانب رسول ميسرجاني فرزند مرتضي در ۲۳ آبان ماه ۱۳۳۹ در شهر كرمان در محله زريسف به دنيا آمدم.

 

طراحي فرش را از كه آموختيد؟ و از چه زماني طراحي فرش را شروع كرديد؟ طراحي فرش در خانواده شما ريشه موروثي دارد؟ 

 

پدرم اشتغال به طراحي فرش را از سن ۱۲ سالگي شروع كرد و در آن زمان در شركت فرش زيبا مسئول كارگاه طراحي بود. او به اتفاق پنج نفر ديگر سفارشات طراحي را آماده و به كشورهاي خارجي به ويژه كشور امريكا صادر مي‌كردند.

 

در سال ۱۳۶۰ در كنار شغل دبيري، كمك دست پدر هم بودم بطوريكه در زمان بيماري او كار بيشتري انجام مي‌دادم، تا اينكه پدرم در آذرماه سال ۱۳۶۵ به رحمت خدا رفت. خدا او و همه پدر و مادرها را بيامرزد. او گنج بزرگي به من داد. با فوت پدر كارهاي نيمه تمام بر دوش من افتاد و به صورت رسمي ادامه‌دهنده چهار نسل طراحي فرش شدم. اين هنر از جدم شيخ رمضان ميسرجاني، پدر بزرگم ميرزامحمد، پدرم مرتضي و سرانجام به دست من سپرده شد.

 

به نظر شما قالي كرمان در حال حاضر در جايگاه اصلي خود قرار دارد؟  

 

به هيچ وجه. قالي كرمان با روزهاي اوج و نامداري خود ساليان سال فاصله گرفته است. شما بهتر از من مي‌دانيد كه قالي كرمان نه تنها در ايران بلكه در سراسر جهان شهرت يافته است، به‌طوري‌كه كمتر موزه معروف جهان و كلكسيونري را مي‌توان يافت كه حداقل يك تخته از فرش‌هاي نفيس و قديمي كرمان را در اختيار نداشته باشد و به آن افتخار نكند. شهرت قالي كرمان در گذشته به حدي رسيد كه جاي خود را در ضرب‌ المثل‌هاي فارسي هم باز كرد كه ضرب ‌المثل "فلاني مثل قالي كرمان مي‌ماند، هر چه پا مي‌خورد باارزش‌تر مي‌شود" به اين موضوع اشاره دارد. ضرب‌المثل مذكور كيفيت و مرغوبيت بالاي قالي كرمان را به همگان مي‌رساند.

 

به نظر شما دليل اين همه افول چيست ؟ 

 

دلايل بسياري مي‌تواند موجب اين اتفاق شده باشد. از مهم‌ترين آنها، سودجويي بيش از اندازه دلالان و واسطه‌گران، عدم تبليغات مناسب در رابطه با قالي كرمان، بافت قالي‌هاي نامرغوب براي رسيدن به سود بيشتر و عدم حضور يك متولي واحد و دلسوز است. به نظر من سه عامل اول سودجويي دلالان، تبليغات نامناسب و توليد كالاي نامرغوب در بسياري از اجناس ديگر هم وجود دارد، اما اين موضوع در مورد قالي كرمان بسيار متفاوت‌تر است و اين اثر هنري در وضعيت بسيار وخيمي قرار دارد. با اين اوصاف عامل اصلي افول قالي را مي‌توان نداشتن متولي واحد دلسوز، دانا و آگاه به كار عنوان كرد. بنده عقيده دارم تنها يك دستگاه دولتي و يا خصوصي بايد مسئوليت را برعهده بگيرد تا در صورت رخ دادن اتفاقي، گناه آن تنها بر گردن يك نفر سنگيني نكند.

 

از نظر شما متولي به چه كسي اتلاق  مي‌شود؟ يا متولي چه خصوصياتي بايد داشته باشد؟ 

 

يكي از مهم‌ترين شرايط متولي در هر صنعت ذينفع نبودن آن فرد از درآمد حاصل از توليد آن كالا است، زيرا ممكن است آن فرد به دليل مسائل اقتصادي، چشم بر روي همه مسائل ببندد. كم نداريم صنايعي كه مديران آنها در سود حاصل از توليد سهيم بوده‌اند و كالاهاي توليدشده كه كم و كاستي‌هايي هم داشته است، وارد بازار كرده‌اند. متوليان توليد فرش بايد فقط ناظر بر امر توليد باشند و فقط نقش ارتباط‌دهنده را در بين  قسمت‌هاي مختلف توليد داشته باشند.   

 

در طول سال‌هاي فعاليت خود بهترين سال‌هاي توليد فرش كرمان را مربوط به چه زماني مي‌دانيد؟

 

از سال ۱۳۵۸ به صورت مستقل و با نظارت كامل پدرم كه از استادكاران قالي كرمان بود، شروع به كار كردم. همزمان با تحصيلات دانشگاهي، كار هنري هم انجام مي‌دادم. در طول ۴۰ سال فعاليت هنري در رشته قالي،  فراز و نشيب‌هاي بسياري مشاهده كردم كه مي‌شد با كمي درايت از آنها رد شد. به نظر من بهترين سال‌هاي  قالي كرمان دهه ۶۰ و در سال‌هاي ۱۳۶۴ تا ۱۳۷۴ بود كه بسياري از قالي‌ها قبل از بافت كامل و روي دار قالي به فروش مي‌رفت. سودجويي تعدادي از توليدكنندگان و استفاده از مواد اوليه نامرغوب چنان ضربه سنگيني به فرش كرمان زد كه تا ساليان زيادي قابل جبران نخواهد بود . 

 

جدا شدن توليد فرش از معاونت صنايع‌دستي را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟ 

 

همانطور كه مي‌دانيد تا سال ۱۳۷۶ متولي توليد قالي كرمان، مديريت صنايع‌دستي بود و به موازات آن شركت فرش ايران و كميته امداد امام (ره) به توليد فرش مشغول بودند، با توجه به اينكه تمام مراحل كار زير نظر كارشناسان انجام مي‌گرفت. بخش خصوصي فعال در اين بخش نيز با وجود رقباي پرقدرت خود در توليد قالي دقت بيشتري به كار مي‌برد و تعداد زيادي در اين راستا آموزش مي‌ديدند. در پايان سال ۱۳۷۶ با تصميم هيئت دولت و سازمان صنايع‌دستي بافت قالي از ليست رشته‌هاي صنايع‌دستي منفك و به سازمان صنعت و معدن واگذار شد، گويا از نظر هيئت دولت قالي فقط يك صنعت محسوب مي‌شد.

 

 چرا تصور مي‌كنيد قالي بهتر است تحت نظارت معاونت صنايع‌دستي باشد؟ 

 

در هر كجاي دنيا هنگامي كه از قالي كرمان صحبتي به ميان مي‌آيد، هنر دست هنرمندان اين خطه يادآور مي‌شود، بنابراين بايد زير نظر نهادي اداره شود كه وظيفه آن حمايت از هنر ملي كشور است. با توجه به پيشينه كاري كه در صنايع‌دستي دارم به دلايل متعددي معتقدم كه بافت قالي بايد جزو رشته‌هاي صنايع‌دستي قرار گيرد كه از اين دلايل مي‌توان به انتخاب طرح‌ها بر اساس سفارش مشتري و نياز بازار، جلوگيري از تكراري بافي يك طرح مگر اينكه مشتري خود اعلام نياز كند، انتخاب رنگ اصلي قالي (رنگ متن)  بر اساس رنگ سال، استفاده از استادكاران، بافندگان خبره و با سابقه هر منطقه در چله‌كشي و نظارت بر مراحل بافت و همچنين روگيري، داركشي، شست‌وشو، چرم‌دوزي و شناسنامه‌دار كردن توليدات توسط اساتيد مجرب هر قسمت اشاره كرد. 

 

در حال حاضر قالي كرمان در چه وضعيتي قرار دارد؟ 

 

تعدادي از سودجويان و دلالان كه ساليان سال دستشان از بازار قالي كوتاه شده بود، منتظر فرصتي بودند كه دوباره از اين بازار به نفع خود استفاده كنند كه اين فرصت با وجود دست‌اندركاران نه چندان دلسوز فراهم شد و آنها با نزديك شدن به بافندگان و استفاده از مواد اوليه ارزان در بافت توليدات تيشه به ريشه فرش دستباف به خصوص قالي كرمان زدند. بافندگان هم با توجه به مشكلات عديده‌اي كه با آنها روبه‌رو شدند به كارهاي ديگري روي آوردند. اميدواريم پس از گذشت ۲۵ سال از جدايي رشته قالي‌بافي از ليست رشته‌هاي صنايع‌دستي و هنرهاي سنتي، كارشناسان و متوليان امر تمهيدي سودمند به حال بافندگان و در نهايت صادرات غير نفتي كشورمان بينديشند.

 

بيشتر بخوانيد : بهترين فرش شويي در تهران

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۹ دى ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۰۳:۴۹ توسط:ادمين موضوع:

13 درصد صادرات فرش دستباف كشور به استان اصفهان اختصاص دارد

 تابناك - اسماعيل نادري در نشست خبري برگزاري بيست و پنجمين نمايشگاه بين المللي فرش دستباف اصفهان، با بيان اينكه ايران و اصفهان در زمينه فرش دستباف از جايگاه والايي در دنيا برخوردار بوده است، افزود: نامگذاري يك روز بنام فرش دستباف در تقويم جمهوري اسلامي و نامگذاري يكي از چهار راههاي شهر اصفهان بنام فرش دستباف و نصب المان در اين زمينه، از جمله درخواست‌هاي اداره كل فرش سازمان صمت اصفهان، تشكل‌ها و سازمان‌هاي مرتبط با فرش دستباف از جمله انجمن توليدكنندگان و صادركنندگان و شركت نمايشگاهها و اتاق بازرگاني اصفهان بود.

 

نادري اضافه كرد: نزديك ۵۰ تا ۶۰ هزار بيمه شده فرش دستباف در اين استان وجود داشت كه در مرحله اول به حدود ۳۵ هزار نفر كاهش يافت و در زمان حاضر به كمتر از ۲۰ هزار بيمه شده رسيده است. در سال‌هاي گذشته وقفه اي در زمينه پرداخت بودجه و يارانه بيمه بافندگان فرش دستباف استان به سازمان تامين اجتماعي ايجاد شد و همين امر موجب كاهش تعداد افراد تحت پوشش بيمه شد.

 

وي ادامه داد: همچنين تفاهم نامه اي بين مركز ملي فرش و تشكل‌ها و سازمان تامين اجتماعي در زمينه نحوه بازرسي‌ها، چگونگي تذكر و قطع بيمه بافندگان فرش وجود داشت اما سازمان تامين اجتماعي به هيچكدام از اين موارد عمل نكرد.

 

معاون بازرگاني سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان اظهار داشت: زنجيره توليد فرش دستباف در كشور و استان بايد مورد توجه قرار گيرد و در اين زمينه تغيير نگرش در مسوولان و مردم ايجاد شود.

 

وي خاطرنشان كرد: مشكلات بسياري در زمينه فرش دستباف در استان وجود دارد و راهكارهايي هم در اين زمينه ارائه شده است.

 

رييس اتحاديه توليد كنندگان و صادركنندگان فرش دستباف استان اصفهان با بيان اينكه بر اساس آمار ۱۳ درصد صادرات حدود ۶۵ ميليون دلاري فرش دستباف كشور به استان اصفهان اختصاص دارد، اظهار داشت: البته آماري كه گمرك در اين زمينه صادرات فرش دستباف اعلام مي كند چندان مورد قبول ما نيست و سهم اصفهان بيشتر از اين ميزان است.

 

وي ادامه داد: بيشتر فرش هاي توليدي استان اصفهان از مبدا تهران صادر مي‌شود اما اين آمار بصورت تفكيكي اعلام نمي‌شود و جزو آمار صادرات تهران ثبت مي شود و بر اين اساس بيش از ۱۵ درصد از صادرات فرش دستباف به استان اصفهان اختصاص دارد.

 

رييس اتحاديه توليد كنندگان و صادركنندگان فرش دستباف استان اصفهان با بيان اينكه اين استان از جايگاه ويژه اي در هنر صنعت فرش دستباف كشور برخوردار است افزود: بطور رسمي بيش از ۲۷۰ هزار بافنده فرش دستباف در اصفهان شناسايي شدند و تعداد بافنده هاي فرش دستباف در اين استان بيشتر از ساير صنايع فعال هستند.

 

وي اضافه كرد: در سال هاي گذشته حدود ۴۲۰ هزار بافنده فرش دستباف در استان وجود داشت اما بدليل مسائل و مشكلات توليد از جمله تحريم و بازار به ۲۷۰ هزار بافنده كاهش پيدا كرده است.

 

عصاچي گفت: فرش بعنوان سفير فرهنگي كشور ما محسوب مي شود و از سابقه ديرينه اي برخوردار است و اصفهان بعنوان يكي از قطب هاي مهم توليد فرش دستباف است و بهترين فرش ها در اين استان بافته مي شود.

 

وي خاطرنشان كرد: بيشتر فرش هاي توليدي اين استان در نمايشگاههاي معتبر دنيا در معرض نمايش قرار داده مي شود.

 

رييس اتحاديه توليد كنندگان و صادركنندگان فرش دستباف استان اصفهان، بهبود بازار و كسب جايگاه و منزلت بافندگان فرش دستباف را از اهداف برگزاري بيست و پنجمين نمايشگاه بين المللي فرش دستباف عنوان كرد و افزود: اين نمايشگاه با همكاري شركت نمايشگاههاي بين المللي اصفهان، اتاق بازرگاني، سازمان صمت و دانشگاه هنر و تشكل ها برگزار مي شود و رويدادهاي خوبي ديگري از جمله برگزاري نمايشگاه مجازي فرش دستباف در كنار اين نمايشگاه در نظر گرفته شده است.

 

رييس اتحاديه توليد كنندگان فرش دستباف اصفهان نيز در اين نشست گفت: بايد از هر طريق ممكن در راستاي ارتقا جايگاه فرش دستباف ايران و اصفهان تلاش كنيم.

 

بيشتر بخوانيد : قاليشويي در امام حسين

 

ساعد عصاچي افزود: در زمان حاضر ۱۰ درصد از جامعه ايران با كار هنري در زمينه فرش درگير هستند و حدود ۸.۵ ميليون نفر در كشور از اين طريق امرار معاش مي كنند و از اين هنر صنعت درآمدزايي دارند.

 

مدير عامل شركت نمايشگاههاي بين المللي اصفهان گفت: بيست و پنجمين نمايشگاه فرش دستباف اصفهان به عنوان يك رويداد هنري و تجاري در كنار خود ميزبان رويدادهاي جانبي بسياري است.

 

احمدرضا طحانيان با بيان اينكه اصفهان بعنوان مهد فرش دستباف ايران محسوب مي شود افزود: از جمله اين رويدادها برگزاري جلسه كميته فرش دستباف اصفهان با رويكرد توسعه صادرات، برگزاري نمايشگاه مجازي فرش دستباف، بررسي فرصت‌ها و ظرفيت‌هاي صادراتي استان اصفهان، برندسازي و افزايش فروش فرش دستباف با تكيه بر ابزارهاي نوين، نشست تخصصي كاربرد هنر در ارتباطات و نشست هم‌انديشي مشترك صادركنندگان فرش دستباف و صنايع دستي به شمار مي‌رود كه نقش تاثيرگذاري در تبيين نقشه راه حوزه فرش دستباف اصفهان و سراسر كشور ايفا خواهد كرد.

 

وي ابراز اميدواري كرد كه اين نمايشگاه هم همانند رويدادهاي گذشته بخوبي برگزار شود و تاثير خوبي در هنر صنعت فراگير فرش دستباف در جامعه بعنوان يك هنر، فرهنگ و روح زندگي تاثيرگذار باشد و دستاوردهاي ارزشمندي را براي كشور و استان اصفهان به ارمغان آورد.

 

مدير عامل شركت نمايشگاههاي بين المللي اصفهان افزود: علاقمندان به بازديد از اين نمايشگاه مي‌توانند از ساعت ۱۴ تا ۲۱ روزهاي پنجم تا دهم بهمن ماه سال جاري به محل دائمي برپايي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي استان اصفهان واقع در كمربندي شرق، روبروي منطقه روشن‌دشت مراجعه كنند.

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۸ دى ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۵۵:۳۷ توسط:ادمين موضوع:

13 درصد صادرات فرش دستباف كشور به استان اصفهان اختصاص دارد

 

 

 

 

 

 تابناك - اسماعيل نادري در نشست خبري برگزاري بيست و پنجمين نمايشگاه بين المللي فرش دستباف اصفهان، با بيان اينكه ايران و اصفهان در زمينه فرش دستباف از جايگاه والايي در دنيا برخوردار بوده است، افزود: نامگذاري يك روز بنام فرش دستباف در تقويم جمهوري اسلامي و نامگذاري يكي از چهار راههاي شهر اصفهان بنام فرش دستباف و نصب المان در اين زمينه، از جمله درخواست‌هاي اداره كل فرش سازمان صمت اصفهان، تشكل‌ها و سازمان‌هاي مرتبط با فرش دستباف از جمله انجمن توليدكنندگان و صادركنندگان و شركت نمايشگاهها و اتاق بازرگاني اصفهان بود.

 

نادري اضافه كرد: نزديك ۵۰ تا ۶۰ هزار بيمه شده فرش دستباف در اين استان وجود داشت كه در مرحله اول به حدود ۳۵ هزار نفر كاهش يافت و در زمان حاضر به كمتر از ۲۰ هزار بيمه شده رسيده است. در سال‌هاي گذشته وقفه اي در زمينه پرداخت بودجه و يارانه بيمه بافندگان فرش دستباف استان به سازمان تامين اجتماعي ايجاد شد و همين امر موجب كاهش تعداد افراد تحت پوشش بيمه شد.

 

وي ادامه داد: همچنين تفاهم نامه اي بين مركز ملي فرش و تشكل‌ها و سازمان تامين اجتماعي در زمينه نحوه بازرسي‌ها، چگونگي تذكر و قطع بيمه بافندگان فرش وجود داشت اما سازمان تامين اجتماعي به هيچكدام از اين موارد عمل نكرد.

 

معاون بازرگاني سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان اظهار داشت: زنجيره توليد فرش دستباف در كشور و استان بايد مورد توجه قرار گيرد و در اين زمينه تغيير نگرش در مسوولان و مردم ايجاد شود.

 

وي خاطرنشان كرد: مشكلات بسياري در زمينه فرش دستباف در استان وجود دارد و راهكارهايي هم در اين زمينه ارائه شده است.

 

رييس اتحاديه توليد كنندگان و صادركنندگان فرش دستباف استان اصفهان با بيان اينكه بر اساس آمار ۱۳ درصد صادرات حدود ۶۵ ميليون دلاري فرش دستباف كشور به استان اصفهان اختصاص دارد، اظهار داشت: البته آماري كه گمرك در اين زمينه صادرات فرش دستباف اعلام مي كند چندان مورد قبول ما نيست و سهم اصفهان بيشتر از اين ميزان است.

 

وي ادامه داد: بيشتر فرش هاي توليدي استان اصفهان از مبدا تهران صادر مي‌شود اما اين آمار بصورت تفكيكي اعلام نمي‌شود و جزو آمار صادرات تهران ثبت مي شود و بر اين اساس بيش از ۱۵ درصد از صادرات فرش دستباف به استان اصفهان اختصاص دارد.

 

رييس اتحاديه توليد كنندگان و صادركنندگان فرش دستباف استان اصفهان با بيان اينكه اين استان از جايگاه ويژه اي در هنر صنعت فرش دستباف كشور برخوردار است افزود: بطور رسمي بيش از ۲۷۰ هزار بافنده فرش دستباف در اصفهان شناسايي شدند و تعداد بافنده هاي فرش دستباف در اين استان بيشتر از ساير صنايع فعال هستند.

 

وي اضافه كرد: در سال هاي گذشته حدود ۴۲۰ هزار بافنده فرش دستباف در استان وجود داشت اما بدليل مسائل و مشكلات توليد از جمله تحريم و بازار به ۲۷۰ هزار بافنده كاهش پيدا كرده است.

 

عصاچي گفت: فرش بعنوان سفير فرهنگي كشور ما محسوب مي شود و از سابقه ديرينه اي برخوردار است و اصفهان بعنوان يكي از قطب هاي مهم توليد فرش دستباف است و بهترين فرش ها در اين استان بافته مي شود.

 

وي خاطرنشان كرد: بيشتر فرش هاي توليدي اين استان در نمايشگاههاي معتبر دنيا در معرض نمايش قرار داده مي شود.

 

رييس اتحاديه توليد كنندگان و صادركنندگان فرش دستباف استان اصفهان، بهبود بازار و كسب جايگاه و منزلت بافندگان فرش دستباف را از اهداف برگزاري بيست و پنجمين نمايشگاه بين المللي فرش دستباف عنوان كرد و افزود: اين نمايشگاه با همكاري شركت نمايشگاههاي بين المللي اصفهان، اتاق بازرگاني، سازمان صمت و دانشگاه هنر و تشكل ها برگزار مي شود و رويدادهاي خوبي ديگري از جمله برگزاري نمايشگاه مجازي فرش دستباف در كنار اين نمايشگاه در نظر گرفته شده است.

 

رييس اتحاديه توليد كنندگان فرش دستباف اصفهان نيز در اين نشست گفت: بايد از هر طريق ممكن در راستاي ارتقا جايگاه فرش دستباف ايران و اصفهان تلاش كنيم.

 

بيشتر بخوانيد : قاليشويي در امام حسين

 

ساعد عصاچي افزود: در زمان حاضر ۱۰ درصد از جامعه ايران با كار هنري در زمينه فرش درگير هستند و حدود ۸.۵ ميليون نفر در كشور از اين طريق امرار معاش مي كنند و از اين هنر صنعت درآمدزايي دارند.

 

مدير عامل شركت نمايشگاههاي بين المللي اصفهان گفت: بيست و پنجمين نمايشگاه فرش دستباف اصفهان به عنوان يك رويداد هنري و تجاري در كنار خود ميزبان رويدادهاي جانبي بسياري است.

 

احمدرضا طحانيان با بيان اينكه اصفهان بعنوان مهد فرش دستباف ايران محسوب مي شود افزود: از جمله اين رويدادها برگزاري جلسه كميته فرش دستباف اصفهان با رويكرد توسعه صادرات، برگزاري نمايشگاه مجازي فرش دستباف، بررسي فرصت‌ها و ظرفيت‌هاي صادراتي استان اصفهان، برندسازي و افزايش فروش فرش دستباف با تكيه بر ابزارهاي نوين، نشست تخصصي كاربرد هنر در ارتباطات و نشست هم‌انديشي مشترك صادركنندگان فرش دستباف و صنايع دستي به شمار مي‌رود كه نقش تاثيرگذاري در تبيين نقشه راه حوزه فرش دستباف اصفهان و سراسر كشور ايفا خواهد كرد.

 

وي ابراز اميدواري كرد كه اين نمايشگاه هم همانند رويدادهاي گذشته بخوبي برگزار شود و تاثير خوبي در هنر صنعت فراگير فرش دستباف در جامعه بعنوان يك هنر، فرهنگ و روح زندگي تاثيرگذار باشد و دستاوردهاي ارزشمندي را براي كشور و استان اصفهان به ارمغان آورد.

 

مدير عامل شركت نمايشگاههاي بين المللي اصفهان افزود: علاقمندان به بازديد از اين نمايشگاه مي‌توانند از ساعت ۱۴ تا ۲۱ روزهاي پنجم تا دهم بهمن ماه سال جاري به محل دائمي برپايي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي استان اصفهان واقع در كمربندي شرق، روبروي منطقه روشن‌دشت مراجعه كنند.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۸ دى ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۵۳:۴۹ توسط:ادمين موضوع:

گشايش سه نمايشگاه صنعتي در نمايشگاه بين‌المللي مشهد

 

 

 

 

 

 

 به گزارش خبرگزاري صداوسيما، مركز خراسان رضوي،نمايشگاه هاي افتتاح شده در مشهد شامل بيست و سومين نمايشگاه بين‌المللي لوازم خانگي، يازدهمين نمايشگاه تخصصي فرش ماشيني و نوزدهمين نمايشگاه لوازم صوتي و تصويري است.'گشايش سه نمايشگاه صنعتي در نمايشگاه بين‌المللي مشهد

معاون نمايشگاهي نمايشگاه بين‌المللي مشهد در اين خصوص به خبرنگار ايرنا گفت: اين سه نمايشگاه در ۱۶ هزار متر مربع فضاي نمايشگاهي و با حضور ۹۰ شركت از خراسان رضوي و ديگر استان هاي كشور در سالن‌هاي فردوسي، مفاخر و عطار اين مجموعه برپا شده است.

علي جلوه افزود: زمينه فعاليت مشاركت كنندگان در اين نمايشگاه ها معرفي توليدكنندگان عرصه لوازم خانگي، صوتي تصويري و فرش ماشيني است كه در كنار آن هم سمينار و كارگاه آموزشي با همكاري سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي برگزار مي‌شود

 

بيشتر بخوانيد : اعلاشويي فرش

 

وي معرفي ظرفيت‌هاي داخلي و خارجي، رونمايي و رونق توليد و توسعه صادرات آنها را از مهمترين اهداف برگزاري اين نمايشگاه ها برشمرد.

معاون نمايشگاهي شركت نمايشگاه بين‌المللي مشهد گفت: نمايشگاه هاي مزبور از امروز تا ۳۰ دي ماه از ساعات ۱۶ تا ۲۱ در محل نمايشگاه بين‌المللي مشهد داير است و پيش‌بيني مي‌شود حدود ۳ هزار نفر بازديد كننده داشته باشد.

نمايشگاه بين‌المللي مشهد در سال ۱۳۷۷ با هدف تسهيل توسعه صنعت و ترويج تبادل نمايشگاهي در زميني به وسعت ۶۰۰ هزار مترمربع به بهره برداري رسيد. اين مركز سالانه با برگزاري بيش از ۴۰ نمايشگاه ملي و بين‌المللي، ميزبان حدود ۲.۵ ميليون نفر بازديد كننده است.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ دى ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۱۲:۰۲ توسط:ادمين موضوع:

۴۰ نفر در طرح دستيار فناوري كرمان پذيرش شدند/ پي گيري براي راه اندازي خانه خلاق فرش

 تحليل بازار - كرمان- كي نيا، رئيس پارك علم و فناوري استان كرمان از پذيرش ۴۰ نفر از متقاضيان در طرح دستيار فناوري استان كرمان خبر داد.

 

فرشيد كي نيا در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار كرد: تاكنون حدود ۴۰ نفر در استان كرمان موفق شدند كه وارد طرح دستيار فناوري شوند.

 

كي نيا در خصوص نحوه شركت در طرح دستيار فناوري گفت: افراد بايد با مراجعه به سايت پارك علم و فناوري استان كرمان فرم مربوط به اين طرح را تكميل كرده و تحويل دهند؛ سپس ما افراد متقاضي را به شركت هاي مربوطه معرفي مي كنيم تا بتوانند در زمينه تخصصي‌شان كار كنند.

 

وي با اشاره به برگزاري تورهاي فناوري در استان كرمان افزود: اين تورها شامل بازديد از پارك علم و فناوري و شركت هاي دانش بنيان و شركت هاي فناور است و دانشجويان با دستاوردها و محصولات توليد شده آشنا مي شوند.

 

شستشوي تشك خشوخواب در تهران

 

رئيس پارك علم و فناوري استان كرمان در خصوص خانه خلاق هم گفت: اين خانه ها براي هر صنف به صورت تخصصي فعاليت مي كند.

 

وي با اشاره به اينكه خانه خلاق فرش و صنايع دستي در دست پي گيري است تا در ماه هاي آينده راه اندازي شود، افزود: اين مراكز در صنف هاي مختلف در حمايت پارك هاي علم و فناوري راه اندازي شده و از سوي معاونت علم و فناوري رياست جمهوري حمايت مي شوند.

 

كي نيا خروجي مدنظر از اين اتاق ها را ايجاد ايده هاي نو در صنف ها براي به روز شدن فعاليت ها دانست و بيان كرد: هر فردي كه مي تواند در صنفش خلاقيت داشته باشد، مي تواند براي اين مساله اقدام كند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۶ دى ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۰۵:۱۱ توسط:ادمين موضوع:

ميز ارتباطات مستقيم مردمي در حوزه صنعت و معدن درروستاي شول شهرستان گناوه برگزارشد

 

 

  ميز ارتباطات مستقيم مردمي (ميزخدمت) با حضور مسئولين اداره كل صنعت،معدن و تجارت استان بوشهر و سرپرست اداره صمت و رييس اتاق اصناف شهرستان گناوه در مسجد جامع روستاي شول با همكاري دهياري روستا وباهدف پاسخگويي به مسائل و مشكلات حوزه صنعت،معدن بويژه مشاغل خانگي و بافندگان فرش و گبه برگزار گرديد.

 

به گزارش روابط عمومي اداره كل صمت استان بوشهر ؛ در اين برنامه ضمن احصا بخشي از مشكلات بافندگان به سوالاتي در خصوص تسهيلات مشاغل خانگي بويژه بافندگان پاسخ لازم ارائه شد.

 

بيشتر بخوانيد : قاليشويي در وحيديه

 

در پايان سرپرست اداره صمت شهرستان‌گناوه گفت:در صورت امكان و تسهيل شرايط از بخشي از ظرفيت تسهيلات تبصره ۱۶ ابلاغي به شهرستان جهت بهبود وضعيت بافندگان استفاده خواهد شد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۴ دى ۱۴۰۱ساعت: ۰۷:۴۱:۳۵ توسط:ادمين موضوع:

اهداي فرش‌هاي دستبافت بانوان وردنجاني به عتبات عاليات

 

  به گزارش خبرگزاري صدا و سيما مركز چهارمحال و بختياري. رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات استان گفت: ارزش اين تخته فرش‌ها ۸۰۰ ميليون ريال است.

اقاي كياني افزود: هم اكنون ۲۰ كارگاه قاليبافي در استان وجود دارد كه هزار نفر از خواهران به صورت رايگان در بافت قالي براي ستاد عتبات مشغول به فعاليت هستند.

شهر وردنجان از توابع شهرستان بن در فاصله ۲۰ كيلومتري شهركرد مركز استان چهارمحال و بختياري قرار دارد.

 

بيشتر بخوانيد : قاليشويي شمال تهران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ دى ۱۴۰۱ساعت: ۰۸:۳۰:۰۲ توسط:ادمين موضوع:

پاك كردن لكه لوازم آرايش از روي ديوار و فرش

 به گزارش ايلنا، برخي از مواقع در خانواده هايي كه كودك خردسال دارند ، اين كودكان دور از چشم مادر وسايل آرايشي را به خصوص رژ لب را برداشته و بر روي ديوار يا فرش مي كشند . در اين بخش نكاتي را براي پاك كردن رژلب از روي انواع ديوارو فرش و موكت را آورده ايم تا شما بتوانيد با استفاده از اين نكات ، سريع و راحت اين لكه ها را از روي ديوارو فرشتان پاك كنيد.

 

نكاتي براي از بين بردن لكه رژ لب از روي ديوار

 

رژ لب ها انواع مختلفي دارند كه همه آنها از موادي مانند موم، چربي و رنگ تشكيل شده اند .براي پاك كردن دو قسمت موم و چربي رژ لب به يك رقيق كننده و حلال نيازمند هستيم اما نوع رقيق كننده و حلالي كه استفاده مي كنيم براي انواع مختلف ديوار بايد متفاوت باشد.

 

پاك كردن لكه رژ لب از روي ديوارهاي مختلف

 

لكه رژلب را چگونه از ديوار گچي پاك كنيم؟

 

اگر ديوار شما گچي و رنگ نشده است و بر روي آن لكه رژلب وجود دارد ، براي پاك كردن اين لكه :

 

1. با يك قاشق پلاستيكي نازك يا كاردي تيز اضافه هاي جرم رژلب را از روي ديوار برداريد اما مواظب باشيد لكه رژلب پخش نشود.

 

2. با يك پارجه نمدار كه روي آن كمي جوش شيرين ريخته ايد ، لكه باقيمانده را تميز كنيد تا پاك شود.

 

3. با يك دستمال كمي مرطوب مواد روي ديوار را تميز كنيد.

 

4. سپس يك پارچه خشك را روي ديوار بفشاريد تا سريعتر ديوار خشك شود.

 

اگر اين روش پاسخگو نبود روش هاي ديگر را امتحان كنيد :

 

بجاي جوش شيرين و پارچه مي توانيد از مايع ظرفشويي و اسكاچ استفاده كنيد.

 

مي توانيد از محلول رقيق شده وايتكس نيز استفاده نماييد.

 

مي توانيد آن بخش از ديوار را با كاغذ سمباده به آرامي بساييد تا رنگي از رژ باقي نماند.

 

در صورتي كه ديوار گچي باشد مي توانيد مقداري خمير دندان بر روي لكه قرار داده و سپس با مسواك بر روي آن بكشيد.

 

لكه رژ لب

 

چگونه لكه رژلب را از ديوار پلاستيكي تميز كنيم ؟

 

براي تميز كردن لكه رژ لب از روي ديوار پلاستيكي راهكارهاي زير را به كار ببريد:

 

با يك كاردك جرم اضافي رژ لب را برداريد.

 

محلولي از الكل سفيد و آب درست كنيد و روي يك دستمال بريزيد و لكه را تميز كنيد.

 

سپس با يك دستمال نمدار همان قسمت را تميز نماييد و بگذاريد تا خشك شود.

 

توجه كنيد كه از مواد روغني يا تميزكننده هاي قوي روي اين نوع ديوارها استفاده نكنيد.

 

مي توانيد براي پاك كردن لكه از محلول مايع ظرفشويي و آب و سركه رقيق شده استفاده نماييد.

 

چگونه لكه رژلب را از ديوار روغني پاك كنيم؟

 

اگر ديوار رنگ روغني دارد ، براي پاك كردن لكه رژلب از روي اين ديوار مي توانيد روشهاي زير را به كار ببريد :

 

ابتدا جرم باقي مانده رژلب را از روي ديواربرداريد.

 

براي تميزكردن لكه مي توانيد از مواد شوينده قوي مانند پاك كننده هاي چندمنظوره استفاده كنيد.

 

مي توانيد براي پاك كردن اين لكه مي توانيد كمي از محلول هاي با حلال چربي را روي لكه بپاشيد و بعد از مدت كوتاهي و نرم شدن رژ لب آن را با پنبه يا اسفنج پاك كنيد.

 

براي تميزكردن لكه مي توانيد ازروغن بچه نيز استفاده نماييد.

 

براي تميزكردن لكه مي توانيد ازچند قطره محلول آمونياك استفاده كنيد.

 

شما مي توانيد لكه هاي رژلب را از روي ديوار روغنيتان با تركيب مايع ظرفشويي و جوش شيرين از بين ببريد.

 

رفع لكه رژ لب

 

چگونه رژلب را از روي انواع كاغذ ديواري پاك كنيم؟

 

براي پاك كردن لكه رژلب از روي كاغذ ديواري مي توان از محلول مايع ظرفشويي و آب استفاده كنيد اما قبل از استفاده اين روش را روي قسمتي از كاغذ ديواري كه خيلي در مركز توجه نيست ، امتحان كنيد زيرا ممكن است رطوبت به پشت كاغذها نفوذ كند و چسب نگهدارنده كاغذها خيس شده و از ديوار جدا شوند.

 

نكته :

 

به سرعت براي پاك كردن لكه اقدام كنيد .

 

براي جلوگيري از پخش شدن بيشتر لكه به جاي آب گرم از آب سرد استفاده كنيد.

 

براي پاك كردن رژلب اكليلي نيز مي توان از روش هاي بالا استفاده نمود اما درصورت باقي ماندن اكليل روي ديوار در آخر پس از از بين رفتن اصل لكه يك دستمال خشك يا روي سطح بكشيد تا اكليل ها برطرف شوند.

 

مراحل تميز كردن لكه رژ لب از روي فرش و موكت

 

قبل از تميز كردن لكه رژ لب از روي فرش يا موكت ، اين كار را سريع انجام دهيد زيرا هر چه سرعتتان بيشتر شود ، لكه زودتر و راحت تر تميز خواهد شد.

 

مرحله اول :

 

اگر روي فرش يا موكت شما رژ لبي شده ابتدا بايد حجم رژلب باقي مانده را از روي سطح بزدائيد براي اينكار بهتر است از يك قاشق يا كاردي كه خيلي تيز نباشد ، استفاده نماييد . دقت كنيد در حين انجام اين كار طوري عمل كنيد كه لكه رژ پخش نشود و به عمق بافت و پرزهاي موكت يا فرشتان فرو نرود . استفاده از وسايل تيز سبب مي شود به فرش يا موكت آسيب برسد .

 

مرحله دوم :

 

سپس براي اينكه لكه پخش نشود از چسب نواري استفاده كنيد و چسب را جدا كرده و به آرامي روي سطح بچسبانيد؛ سپس آن را جدا كرده و مجددا همين كار را با نوارچسب بعدي انجام دهيد؛ اين كار را آنقدر ادامه دهيد تا بجز لكه رنگي روي فرشتان چيزي از ماده رژ باقي نماند.

 

همچنين مي توانيد بر روي فرش دستمال را بگذاريد و برداريد . اين كار را مي توانيد بصورت حركات عمودي انجام دهيد زيرا حركات افقي باعث كثيف شدن بيشتر فرشتان مي شود .

 

لكه رژلب روي موكت

 

با چه موادي لكه رژ لب را تميز كنيم ؟

 

قبل از انجام روش هايي كه در زير آورده ايم ، مواد شوينده را ابتدا روي نقطه اي از فرش مثل اطراف و كناره ها كه كمتر در معرض ديد قرار دارد ، امتحان كنيد .

 

تميز كردن لكه رژ با خمير دندان

 

براي تميز كردن لكه رژ لب از روي فرش يا موكت ، خمير دندان را بر روي اين قسمت بماليد . سپس با شامپو فرش يا مايع ظرفشويي ان را بطور كامل از بين ببريد.

 

تميز كردن لكه رژ به وسيله اسپري مو

 

براي از بين بردن لكه رژ، اسپري مو را روي محل لك شده اسپري كرده و اجازه دهيد 10 تا 15 دقيقه باقي بماند تا الكل موجود در اسپري، رژ لب را كاملا در خود حل كند. پس از اين مدت اگر محل لكه خشك شده بود روي آن را كمي آب ولرم ريخته و سپس ساير مراحل را انجام دهيد. سپس حوله ي نرم را به آب معمولي آغشته كنيد و با آن سطح لكه را كاملا شستشو دهيد.

 

استفاده از الكل براي تميز كردن لكه رژ لب

 

روي لكه رژ لب ، پارچه اغشته به الكل را بكشيد تا لكه از بين برود سپس با اسفنج آغشته به محلول اب و مايع ظرفشويي يا شامپو فرش سطح مورد نظر را تميز كنيد تا اثري از لكه باقي نماند.

 

تميز كردن لكه رژ لب با شامپو فرش

 

براي تميز كردن لكه رنگي باقي مانده از رژ لب روي موكت يا فرش مي توانيد از شامپوفرش استفاده نماييد . شامپو فرش را روي قسمت مورد نظر بكشيد سپس اجازه دهيد كمي بماند پس از اينكه كف روي لكه رنگ رژ را به خود گرفت، مواد و كف ايجاد شده روي فرش يا موكتمان را با يك دستمال يا اسفنج نم دار تميز مي كنيم. اگر رنگ رژلب روي فرش باقي ماند مجددا مرحله قبل را تكرار كنيد .

 

استفاده از بخارشوي براي از بين بردن لكه رژ لب

 

يكي از بهترين راهها براي از بين بردن لكه رژ از روي فرش يا موكت ، استفاده از بخارشوي است.

 

ديگر حلال ها براي تميز كردن لكه رژ لب از روي فرش يا موكت :

 

الكل سفيد، تركيب شامپو فرش با سركه سفيد ، مايع ظرفشويي، محلول هاي آرايش پاك كن مختلف

 

پاك كردن لكه قديمي رژلب از روي فرش

 

براي تميز كردن لكه رژلب قديمي كه به داخل بافت فرش فرو رفته ابتدا با آب لكه را مرطوب مي كنيم و سپس با يك برس نرم سعي مي كنيم تمام رژلبي كه به داخل فرورفته اند را خارج كنيم . سپس مواد پاك كننده اي كه در بالا گفتيم محل مورد نظر را پاك مي كنيم .

 

بيشتر بخوانيد : قاليشويي سيد خندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ دى ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۳۸:۱۲ توسط:ادمين موضوع: