همه چيز دان همه چيز دان .

همه چيز دان

روند بيمه قالي‌بافان در زنجان بسيار كُند است

رئيس اتحاديه قالي‌بافان زنجان:

روند بيمه قالي‌بافان در زنجان بسيار كُند است


قاليشويي فشم

زنجان- نجفي، رئيس اتحاديه قالي‌بافان زنجان با بيان اينكه روند بيمه اين قشر بسيار كُند است، گفت: تسهيلات از سقف ۱۰ تا ۲۰۰ ميليون تومان به قالي‌بافان و توليد كنندگان پرداخت مي‌شود.


قاليشويي شهرك آزادي

اصغر نجفي در گفتگو با خبرنگار بازار با بيان اينكه قالي بافان براي توليد فرش بيشتر نياز به حمايت دارند،گفت: متاسفانه در اين زمينه فرش بافان به خوبي حمايت نمي شوند.


وي از وجود ۶۰ هزار بافنده قالي در استان خبر داد و اظهار كرد: از اين تعداد درصد كمي بيمه هستند و قالي بان واقعي بيمه نمي شوند.


رئيس اتحاديه بافندگان فرش استان زنجان با بيان اينكه روند بيمه قالي بافان در استان زنجان بسيار كُند است،گفت: متاسفانه تامين اجتماعي در حق قالي بافان ظلم مي كند.


نجفي با بيان اينكه طي سال گذشته تنها هشت نفر از قالي بافان توسط تامين اجتماعي بيمه شدند،تاكيد كرد: اداره فرش استان زنجان با همكاري اتحاديه فرش بافان افرادي را كه در اين حرفه فعاليت مي‌كنند را بيمه مي‌كند ولي همكاري تامين اجتماعي خوب نيست.


وي گفت: از دولت جديد درخواست مي شود نسبت به بيمه قالي بافان همكاري لازم را داشته باشد و روند بيمه قالي بافان را تسريع كند.


رئيس اتحاديه فرشبافان استان زنجان با بيان اينكه تسهيلات از سقف ۱۰ تا ۲۰۰ ميليون تومان به قالي بافان و توليد كنندگان فرش دستباف در استان پرداخت مي‌شود، تصريح كرد: قالي‌بافان مي توانند به سامانه مشاغل خانگي مراجعه و ثبت نام كنند.


نجفي گفت: ثبت نام از اول مهرماه آغاز شده و تسهيلات با كارمزد چهار درصد است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۱۸:۴۴ توسط:ادمين موضوع:

نكاتي كه هنگام خريد تابلو فرش دستباف بايد بدانيد

نكاتي كه هنگام خريد تابلو فرش دستباف بايد بدانيد


شستشوي فرش خارجي

ايلنا

براي دستيابي به متنوع ترين فرش ها و تابلو فرش هاي دستباف تبريز و اطلاع از قيمت تابلو فرش دستباف ، به وب سايت گالري اصل فرش تبريز مراجعه نماييد.

بهترين متخصص زنان و زايمان تهران

فرش و تابلو فرش دستباف، هنري با قدمت سه هزار ساله در خطه آذربايجان است اما اين روزها با صدايي به جز سكوت در بازار و مشكلات گره خورده براي قالي بافان روبه رو نيستيم.


اگر گذرتان به بازار و صنايع دستي در خطه آذربايجان افتد بدون شك، محو تماشاي گل‌هاي رنگارنگ فرش دستباف خواهيد شد؛ هنر زيباست، اما آنچه كه زيبايي دو چنداني بدان مي‌بخشد دستان توانگر هنرمنداني است كه عمر خود را پشت دار قالي مي‌گذرانند.


رئيس اتحاديه توليدكنندگان و بافندگان فرش دستباف تبريز: در سطح استان، تنها ۲۰ درصد از بافندگان در حوزه فرش دستباف بيمه هستند؛ فرش دستباف، اصلي‌ترين توليد ملي است با اين حال اگر به دنبال اقتصاد مقاومتي و دست يابي به اقتصاد پايدار هستيم بايد توجه جدي به بيمه بافندگان فرش دستباف نشان دهيم.


وي افزود: بافندگان فرش دستباف، سربازان واقعي اقتصاد مقاومتي بوده و در سطح كشور، بيشترين اشتغالزايي در حوزه بخش خصوصي مربوط به فرش دستباف و صنايع بافتني‌هاي دستي مي‌باشد كه در استان ما نيز مضاعف است.


فرش و قالي دستباف اصيل تبريز، كاشان يا قم بر اثر پا خوردن، نور و شست‌وشو زيباتر مي‌شود و هيچ‌گاه چشم‌نوازي خود را از دست نمي‌دهد. اگر الياف فرش با استفاده از مواد طبيعي رنگ شده باشد، هر چه فرش بيشتر پا بخورد و بماند، ارزش مالي و هنري بيشتري پيدا مي‌كند.


چرا فرش دستباف بهتر است؟

فرش و تابلو فرش دستباف اصيل تبريز، بر اثر شرايط محيطي و نور و ... هيچ‌گاه كيفيت و چشم‌نوازي خود را از دست نمي‌دهد. اگر الياف فرش با استفاده از مواد طبيعي رنگ شده باشد، هر چه فرش بيشتر پا بخورد و بماند، ارزش مالي و هنري بيشتري پيدا مي‌كند.


در بافت فرش دستباف از الياف طبيعي استفاده مي‌شود و به همين دليل در تابستان خنك و در زمستان گرم است. اما فرش ماشيني به خاطر مواد پلاستيكي اين ويژگي را ندارد.


اين را هم به ياد داشته باشيد كه برخي از الياف‌هاي مصنوعي براي كودكان، يا افراد مبتلا به بيماري‌هاي مانند آسم و آلرژي، حساسيت‌زا و مضر هستند. اما الياف طبيعي فرش دستباف هيچ گونه حساسيتي ايجاد نمي‌كنند.


علاوه بر اين‌ها، فرش دستباف به دليل استفاده از پشم، ابريشم و پنبه الكتريسيته‌ي ساكن توليد نمي‌كند.


جذابيت ديگر تابلو فرش ابريشم ، طرح‌ها و رنگ‌هاي متنوع و آرامش‌بخش آن است كه مي‌تواند براي هر سبك و سليقه‌اي مناسب باشد.


چگونه كيفيت فرش و تابلو فرش دستباف را تشخيص دهم ؟

بررسي فرش از لحاظ طرح و اندازه (تقارن)


براي خريد تابلو فرش بايد به اندازه‌هاي آن توجه كنيد. چند سانتي‌متر اختلاف در ابعاد فرش در قسمت‌هاي بالا و پايين طبيعي است


و اصولاً از ويژگي‌هاي فرش دستباف به شمار مي‌رود، پس مي‌توان از آن چشم‌پوشي كرد.


با تا كردن فرش از وسط و روي هم قرار دادن بالا و پايين آن مي‌توان تقارن طرح را نسبت به محورهايي كه از مركز فرش مي‌گذرند،تشخيص داد.


با متر يا خط‌كش مدرج هم مي‌توانيد فاصله‌ي نقاط مختلف فرش را نسبت به هم بسنجيد.


اگر فاصله‌ي لبه‌هاي بالا و پايين قالي تا وسط ترنج، بيش از ۳ سانتي‌متر با هم تفاوت داشته باشد، از ارزش و قيمت قالي كم مي‌شود.


به تقارن رنگ در اشكال بافته شده در فرش هم توجه كنيد. علاوه بر اين، دقت كنيد موتيف‌ها و اشكال طرح در متن فرش ناتمام گذاشته نشده باشند.


هر خط و شاخه‌اي بايد شكل و امتداد طبيعي خود را داشته باشد و ناگهان در ميان طرح قطع و ناپديد نشده باشد.


بررسي كيفيت پرزهاي تابلو فرش

پرز فرش بايد بادوام، درخشان و انعطاف‌پذير باشد. فرش‌هايي كه پرز آن‌ها نرم است، نسبت به فرش‌هايي با پرز ضخيم، دوام كمتر


و تمايل بيشتري به جذب گرد و خاك دارند. پرزهاي نرم همچنين به خوبي پرزهاي خشن تميز نمي‌شوند.




چطور تعداد گره‌هاي فرش را بشماريم ؟


شمارش دقيق گره‌ها در واحد سطح را به كمك ذره‌بيني مي‌توان انجام داد كه به يك قاب مدرج به واحدهاي اندازه‌گيري (سانتي‌متر يا اينچ) متصل شده است.با اين وسيله تعداد گره‌ها را در عرض و طول يك قاب جداگانه از فرش مي‌شمارند و در يكديگر ضرب مي‌كنند تا تعداد گره‌هاي موجود در يك واحد از سطح فرش به دست آيد.


در شمارش گره‌ها بايد خيلي دقت كرد، چون اختلاف شمارش حتي يك يا دو گره، نتيجه‌ي محاسبه‌ي كلي را خراب مي‌كند.براي صحت محاسبه بهتر است شمارش گره‌ها را در چند نقطه‌ي مختلف فرش انجام و ميانگين آن‌ها را ملاك محاسبه قرار داد.


نكته: تراكم قسمت‌هاي پايين فرش معمولاً بيشتر از قسمت‌هاي بالايي آن است.



چگونه رج فرش را تشخيص دهيم ؟

راي تعيين گره هاي فرش ، يك واحد معين از مساحت آن را در پشت قالي و يا قاليچه انتخاب كرده و گره هاي موجود در آن را مي شمارند (اين شمارش را مي توان در فرش هاي ريز بافت با كمك ذره بين هاي مدرج و مخصوص انجام داد).


براي تعيين رج فرش ابتدا نقطه اي از پشت فرش را انتخاب كنيد و يك سوزن در عرض فرش قرار دهيد. سپس توسط يك خط كش از آن سوزن به اندازه ي ۷ سانتيمتر جدا كنيد و در نقطه دوم نيز يك سوزن ديگر قرار دهيد. حال تعداد گره هاي موجود در فاصله ي بين دو سوزن را بشماريد. اين تعداد گره ها رج فرش را برايتان تعيين مي كنند. بديهي است كه يك فرش با كيفيت بالا در نقاط مختلف رجشمار برابري دارد.


همچنين فرشي كه داراي تعداد گره در طول و عرض آن يكسان است ، نشان است دقت و حوصله ي بافنده آن دارد. فرش ها با توجه به تعداد گره هايشان در واحد سطح درجه بندي هاي مختلفي دارند. شايد براي شما اين سوال پيش آمده باشد كه تعداد گره هاي يك فرش را چگونه محاسبه مي كنند. براي پاسخ به اين سوال بايد گفت كه اصولا يك روش مرسوم براي محاسبه ي تعداد گره هاي يك فرش وجود دارد. كافيست تعداد گره هاي موجود در مساحت ۱۰ سانتي متر مربع از فرش را بشماريد. سپس اين رقم را در مساحت كل فرش ضرب نماييد.




راهنماي خريد فرش و تابلو فرش دستباف مطابق با طراحي داخلي خانه

رعايت برخي اصول در رابطه با انتخاب فرش و دكوراسيون، علاوه بر اين كه نشانگر ذوق و سليقه‌ي شما است در دوام و پاكيزگي و نمود هرچه بيشتر فرش هم تاثير دارد. براي دكوراسيون بهتر، علاوه بر رنگ، بايد به بافت، اندازه و طرح فرش توجه كنيد.


بافت

فرش‌هاي كم‌دوام، ظريف، ابريشمي، قديمي، عتيقه يا زمينه روشن را نبايد در اتاق نشيمن، نهارخوري و اتاق‌هاي كودكان قرار داد. محل مناسب براي اينگونه فرش‌ها اتاق پذيرايي، اتاق خواب، كتابخانه و به طور كلي مكان‌هاي كم رفت و آمد است.


اندازه

فرش اتاق نهارخوري بايد به اندازه‌اي باشد كه پايه‌هاي صندلي‌هاي مستقر در اطراف ميز نهارخوري كاملا روي آن قرار گيرد. به عبارتي ديگر فرش بايد از هر طرف حداقل ۶۰ تا ۷۰ سانتي‌متر بزرگ‌تر از ميز نهارخوري باشد.


در سالن‌هاي پذيرايي فرش مقابل مبل‌ها و كاناپه را به‌اندازه‌اي انتخاب مي‌كنند كه ضمن پوشش مساحت مورد نظر مقداري از سطح آن هم زير پايه‌هاي مبل‌ها و كاناپه قرار گيرد. بهتر است مقابل كاناپه و مبل‌ها را با يك جفت قاليچه فرش نكنيد، چون از نظر زيبايي تاثير نامطلوب و ناخوشايندي دارد.


در سوي مقابل، به‌جاي فرش كردن اتاق خواب با يك تخته فرش بزرگ كه به‌اجبار قسمت‌هايي از آن زير تخت خواب مي‌رود، بهتر است از چند تخته قاليچه‌ي كوچك و پاتختي، ترجيحا در رنگ‌هاي روشن استفاده كنيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۳۵:۴۲ توسط:ادمين موضوع:

قالي بافان زنجاني تسهيلات ارزان قيمت دريافت مي كنند

رئيس اداره فرش سازمان صمت زنجان:

قالي بافان زنجاني تسهيلات ارزان قيمت دريافت مي كنند


قاليشويي نارمك


زنجان-رئيس اداره فرش سازمان صمت زنجان گفت: در راستاي توسعه توليد فرش دستباف قالي بافان زنجاني تسهيلات ارزان قيمت دريافت مي كنند.




محسن جعفري در گفتگو با خبرنگار مهر از وجود ۶۰ هزار بافنده قالي در استان زنجان خبر داد و گفت: از اين تعداد تنها پنج هزار نفر بيمه هستند.

بهترين مشاور و روانشناس تهران

وي از پرداخت تسهيلات به قالي بافان در استان زنجان خبر داد و اظهار كرد: از اول مهرماه پرداخت تسهيلات ارزان قيمت در استان آغاز مي‌شود.


رئيس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان گفت: قالي بافان زنجاني مي‌توانند در سامانه مشاغل خانگي ثبت نام كرده و تسهيلات لازم را از ۱۰ ميليون تومان تا ۲۰۰ ميليون تومان را با كارمزد چهار درصد دريافت كنند.


جعفري تاكيد كرد: تسهيلات بالا به توليد كنندگان قالي در استان زنجان پرداخت مي‌شود تا بتوانند فعاليت خود را توسعه بدهند.


وي افزود: هدف از پرداخت اين تسهيلات افزايش توليد فرش دستباف و ايجاد اشتغال براي قالي بافان است چرا كه به علت ورود ويروس كرونا فعاليت كار گاه‌هاي فرش در استان بسيار كمرنگ شده است.


رئيس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان تصريح كرد: قالي بافان در زمان مقرر به سامانه مراجعه و براي دريافت تسهيلات ثبت نام كنند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۳۰:۱۳ توسط:ادمين موضوع:

قالي بافان زنجاني تسهيلات ارزان قيمت دريافت مي كنند

رئيس اداره فرش سازمان صمت زنجان:

قالي بافان زنجاني تسهيلات ارزان قيمت دريافت مي كنند


قاليشويي نارمك


زنجان-رئيس اداره فرش سازمان صمت زنجان گفت: در راستاي توسعه توليد فرش دستباف قالي بافان زنجاني تسهيلات ارزان قيمت دريافت مي كنند.




محسن جعفري در گفتگو با خبرنگار مهر از وجود ۶۰ هزار بافنده قالي در استان زنجان خبر داد و گفت: از اين تعداد تنها پنج هزار نفر بيمه هستند.

بهترين مشاور و روانشناس تهران

وي از پرداخت تسهيلات به قالي بافان در استان زنجان خبر داد و اظهار كرد: از اول مهرماه پرداخت تسهيلات ارزان قيمت در استان آغاز مي‌شود.


رئيس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان گفت: قالي بافان زنجاني مي‌توانند در سامانه مشاغل خانگي ثبت نام كرده و تسهيلات لازم را از ۱۰ ميليون تومان تا ۲۰۰ ميليون تومان را با كارمزد چهار درصد دريافت كنند.


جعفري تاكيد كرد: تسهيلات بالا به توليد كنندگان قالي در استان زنجان پرداخت مي‌شود تا بتوانند فعاليت خود را توسعه بدهند.


وي افزود: هدف از پرداخت اين تسهيلات افزايش توليد فرش دستباف و ايجاد اشتغال براي قالي بافان است چرا كه به علت ورود ويروس كرونا فعاليت كار گاه‌هاي فرش در استان بسيار كمرنگ شده است.


رئيس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان تصريح كرد: قالي بافان در زمان مقرر به سامانه مراجعه و براي دريافت تسهيلات ثبت نام كنند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۲۹:۵۴ توسط:ادمين موضوع:

چگونه لكه رژلب جامد را از روي فرش پاك كنيم؟

چگونه لكه رژلب جامد را از روي فرش پاك كنيم؟


قاليشويي شميرانات

به گزارش «خبرنامه دانشجويان ايران» اگرچه رژ لب مورد علاقه شما ممكن است روي صورت تان عالي به نظر برسد، اما احتمالاً روي فرش اصلا خوب به نظر نمي رسد!


اگر رژلب به طور تصادفي از دست خودتان يا كودك بازيگوش تان بر روي فرش افتاده و بر روي آن راه رفته ايد و در الياف فرش ساييده شده است، سريعاً اقدام به برداشتن آن كنيد. هرچه زودتر تلاش براي پاك كردن لكه را شروع كنيد، حذف آن راحت تر خواهد بود.


چگونه لكه رژلب جامد را از روي فرش پاك كنيم؟


از لكه بر يا شامپو فرش استفاده كنيد


براي تميز كردن لكه رژلب از روي فرش، مي توانيد مراحل زير را دنبال كنيد:


1.ابتدا تكه هاي بزرگ رژ را از روي فرش برداريد


براي اين كار مي توانيد از يك قاشق يا چاقوي كره خوري كند استفاده كنيد. سعي كنيد از هل دادن قطعات به داخل الياف فرش جلوگيري كنيد.


چگونه لكه رژلب جامد را از روي فرش پاك كنيم؟


2.از لكه بر يا شامپوفرش استفاده كنيد

لكه هاي رژ لب با دارا بودن چربي به الياف فرش متصل مي شوند، بنابراين شما به يك محصول تميز كننده نياز داريد كه چربي يا روغن موجود در رژلب را حل كند. براي اين منظور مي توانيد از لكه بر يا شامپو فرش استفاده كنيد. با اين حال از آن جايي كه ممكن است استفاده از مواد شيميايي، رنگ فرش شما را تغيير دهند، بنابراين بهتر است ابتدا محصول مورد نظر را در گوشه اي از فرش خود آزمايش كنيد. محصول تميز كننده را به گوشه اي كه خارج از ديد است روي فرش بماليد و بگذاريد 5 دقيقه بماند و سپس قبل از خشك شدن محلول بر روي فرش، با يك پارچه آن را تميز كنيد. اگر تغيير رنگ شديد است، از محصول ديگري استفاده كنيد و يا از خدمات قاليشويي در نياوران دراينجا كمك بگيريد.


3.با محصول انتخابي، لكه را پاك كنيد

محصول مورد نظر را با كمي آب مخلوط كرده و به كمك يك اسفنج يا پارچه تميز بر روي لكه بماليد.


به ياد داشته باشيد كه اسفنج را مكرراً روي لكه فشار دهيد و در صورت كثيف شدن پارچه از سمت تميز آن كار را ادامه دهيد. از ماليدن الياف فرش خودداري كنيد، زيرا ممكن است رژ لب بيشتر به الياف نفوذ كند يا حتي آن را در منطقه وسيع تري پخش كند. بسته به محصول تميز كننده، مقداري از رژ لب و آثار لكه آن، در اين مرحله از بين مي رود.


در روش ديگر، مي توانيد محصول تميز كننده را داخل يك بطري اسپري بريزيد و بر روي فرش خود اسپري كنيد. سپس 5 دقيقه زمان بدهيد و به كمك دستمال لكه را پاك كنيد. اين روش ممكن است در از بين بردن لكه موثرتر باشد، اما احتمالا خطر بيشتري براي تغيير رنگ فرش شما دارد.


چگونه لكه رژلب جامد را از روي فرش پاك كنيم؟


4.اگر لكه هنوز از بين نرفته است، مرحله 3 را تكرار كنيد


در صورتي كه هنوز لكه رژلب و يا آثار آن بر روي فرش ديده مي شود، مرحله 3 را تكرار كنيد. اگر قسمت بيشتري از لكه پاك شده است، اسفنج يا پارچه را بشوييد يا از يك پارچه تميز استفاده كنيد. سپس مقدار بيشتري از همان محصول تميز كننده را بر روي پارچه ريخته و لكه را پاك كنيد. احتمالا 2 يا 3 بار انجام دادن اين مرحله، لكه را به طور كامل از بين مي برد.


اگر پيشرفت چشمگيري در پاك شدن لكه مشاهده نكرديد، از تكرار كار بپرهيزيد و از خدمات شستشوي فرش دستباف قاليشويي الهيه استفاده كنيد.


5.از تميز كننده استفاده كنيد

محصول تميز كننده استفاده شده و باقي مانده لكه را بشوييد تا محصول شيميايي از فرش خارج شود و به الياف فرش آسيب نرساند.


مقدار كمي مايع ظرفشويي يا مايع لباسشويي را با آب گرم مخلوط كنيد. به كمك يك دستمال سفيد محلول را به كمك دستمال بر روي فرش بماليد.


ابتدا مواد شوينده را بررسي كنيد. از استفاده از محصولاتي كه حاوي لانولين يا سفيد كننده هستند اجتناب كنيد، زيرا ممكن است به فرش شما آسيب برسانند. اگر مطمئن نيستيد، مايع شوينده را نيز ابتدا در ناحيه اي غيرقابل مشاهده از فرش، مانند گوشه اي كه معمولاً زير مبلمان قرار دارد، آزمايش كنيد.


6.محل را آبكشي كنيد

يك ظرف از آب خنك و تميز پر كنيد. به كمك يك اسفنج يا دستمال تميز آب را به محل لكه بماليد. اين كار را چندين بار تكرار كنيد تا لكه و مواد شوينده كاملا تميز شوند.


7.محل لك شده فرش را خشك كنيد

يك حوله يا يك پارچه تميز و خشك برداريد و تا آن جا كه مي توانيد لكه را خشك كنيد. آب اضافي درون الياف فرش بايستي به طور كامل خارج شود تا از پوسيدگي و كپك زدن فرش جلوگيري شود.


پس از اينكه محل را كاملا خشك كرديد، چند دستمال كاغذي را روي محل مورد نظر قرار دهيد و سپس يك جسم سنگين مانند كتاب بر روي آن ها قرار دهيد و منتظر بمانيد تا فرش كاملا خشك شود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۳۶:۰۲ توسط:ادمين موضوع:

از هم پاشيدگي تار و پود فرش ايراني

جريان سازي هاي سوء استفاده رقبا از تضعيف دستباف هاي داخلي در بازا رهاي جهاني در گفتگوي «شروع»‌با كارشناس تأكيد شد؛

از هم پاشيدگي تار و پود فرش ايراني

رنگبرداري فرش دستباف

صنعت فرش ايران يكي از محل‌هاي درآمد ارزي غيرنفتي براي كشور بود كه در حال حاضر با ركود خود وضعيت معيشتي ميليون‌ها فعال اين صنعت را تهديد كرده است به طوري كه ديگر فرش‌هاي ايراني بازار‌هاي جهاني را يكي پس از ديگري از دست داده‌اند.

فيزيوتراني قيطريه

به گزارش شروع آنلاين بازار جهاني فرش دستباف در جهان در ركود به سر مي‌برد و حالا با توجه به شيوع كرونا، عدم ورود تجار خارجي به كشور، افزايش نرخ مواد اوليه، عدم برگزاري نمايشگاه، حضور دلالان و تحريم‌هاي داخلي(وضع قوانين دست و پاگير مخل صادرات) و خارجي(نقل و انتقال مالي بين كشورها) فرش‌هاي خوش‌رنگ و نگار دستباف ايراني مشتري چنداني ندارد و به ناچار، توليدات و هنر سرانگشتان رفوگران و فرشبافان با نقش‌هايي همچون ريزماهي گرفته تا لچك، ترنج و خشتي در كنج پستوها و زيرزمين‌ها غبار مي‌خورد، اين در حالي است كه چندي پيش عكس ملكه انگستان در كاخ سلطنتي بريتانيا نشان مي‌دهد فرش ايراني در كاخ قرار دارد اما اين روزها بي‌توجهي به اين صنعت باعث مشكلات زيادي شده است.

افزايش۴۰ درصدي قيمت تمام شده

رئيس اتحاديه تعاوني فرش دستباف با اشاره به افزايش ۴۰ درصدي قيمت تمام شده فرش دستباف گفت: ما از بيرون تحريم شديم و بانك مركزي با سياست رفع تعهد ارزي، صادرات فرش را از داخل كشور تحريم كرد.عبدالله بهرامي در مورد وضعيت صادرات فرش دستباف، اظهار داشت: اگرچه از سال ۹۷ فرش دستباف مورد تحريم آمريكا قرار گرفت اما اين تحريم مي‌توانست فقط ۲۰ درصد صادرات را مختل كند در حالي كه صادرات فرش دستباف طي اين سال‌ها به يك دهم رسيده است و ۸۰ درصد مشكلات را مسئولان داخلي به وجود آوردند.رئيس اتحاديه سراسري تعاوني‌هاي توليدكنندگان فرش دستباف شهري و عشايري ايران افزود: طي ساليان گذشته صادرات فرش دستباف ايراني بين ۴۰۰ تا ۱.۲ ميليارد دلار بود اما اين ارقام به ۵۰ تا ۸۰ ميليون دلار رسيده است. طي ۵ ماه نخست امسال نيز صادرات فرش فقط ۱۵ ميليون دلار بود كه پيش بيني مي‌شود تا پايان سال به حدود ۵۰ تا ۷۰ ميليون دلار برسد. حتي نمايشگاه فرش دستباف كه طي ۲۹ سال گذشته همواره برگزار شده، امسال به دليل كرونا لغو شد.وي با بيان اينكه بازار داخل نيز همراه با بازار خارجي دچار ركود شده است، به مهر گفت : صادركننده انگيزه‌اي براي صادرات ندارد و هيچ گونه تسهيلات حمايتي و مشوقي به اين بخش تعلق نگرفته است. همچنين ما بارها اعتراض كرديم كه سياست رفع تعهد ارزي براي صادركنندگان فرش لغو شود و يا تغيير كند زيرا اولاً اختلاف مبلغ ريالي دلار آزاد با نيمايي زياد است و همچنين صادرات فرش با صادرات ساير كالاها فرق مي‌كند. فرش عموماً به صورت اماني صادر مي‌شود و خريدار در همان لحظه پول نمي‌دهد. ممكن است فرش برگشت داده شود و يا از كشوري به كشور ديگر ارسال شود. به هر حال تاكنون توجهي به اين اعتراضات نشده است.بهرامي گفت: در كنار اين مشكل، قيمت مواد اوليه نيز هر روز در حال گران‌تر شدن است به گونه‌اي كه قيمت تمام شده نسبت به پارسال ۴۰ درصد افزايش يافته است. خريدار خارجي نمي‌تواند اين افزايش قيمت را درك كند از اين رو رقبا مشتريان فعلي و آينده ايران را از آن خود مي‌كنند.رئيس اتحاديه سراسري تعاوني‌هاي توليدكنندگان فرش دستباف شهري و عشايري ايران اظهار داشت: همچنين مشكلات مربوط به توليد و نبود تسهيلات، موجب شده طراحان ايراني به كشورهاي پاكستان و تركيه مهاجرت كنند.وي افزود: متأسفانه به دليل نبود رانت در حوزه فرش دستباف، سرمايه گذاري در اين بخش انجام نشد و براي دولت‌ها نيز حمايت از فرش دستباف در اولويت نبود و ما به راحتي جايگاه جهاني خود را از دست داديم و اگر اين روند تداوم يابد در آينده ديگر اثري از فرش دستباف ايراني در دنيا وجود نخواهد داشت.

سياست رفع تعهد ارزي بايد تعيين تكليف شود

بهرامي گفت: دولت سيزدهم بايد سه موضوع را در دستور كار قرار دهد. موضوع نخست تعيين تكليف رفع تعهد ارزي است. ما از بيرون تحريم شديم و بانك مركزي با اين بخشنامه صادرات فرش را از داخل كشور تحريم كرد.وي افزود: مساله سوم لزوم اعطاي تسهيلات كم بهره به قاليباف است. قاليباف نمي‌تواند تسهيلات با نرخ‌هاي ۲۰ تا ۳۰ درصد بگيرد.وي گفت: موضوع سوم نيز توسعه فراوري پشم است. ما پتانسيل زيادي در حوزه پشم و ابريشم داريم و مي‌توانيم همچون گذشته توليدكننده و صادركننده در اين بخش باشيم نه واردكننده.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ساعت: ۰۶:۲۴:۲۷ توسط:ادمين موضوع:

از هم پاشيدگي تار و پود فرش ايراني

جريان سازي هاي سوء استفاده رقبا از تضعيف دستباف هاي داخلي در بازا رهاي جهاني در گفتگوي «شروع»‌با كارشناس تأكيد شد؛

از هم پاشيدگي تار و پود فرش ايراني

رنگبرداري فرش دستباف

صنعت فرش ايران يكي از محل‌هاي درآمد ارزي غيرنفتي براي كشور بود كه در حال حاضر با ركود خود وضعيت معيشتي ميليون‌ها فعال اين صنعت را تهديد كرده است به طوري كه ديگر فرش‌هاي ايراني بازار‌هاي جهاني را يكي پس از ديگري از دست داده‌اند.

فيزيوتراني قيطريه

به گزارش شروع آنلاين بازار جهاني فرش دستباف در جهان در ركود به سر مي‌برد و حالا با توجه به شيوع كرونا، عدم ورود تجار خارجي به كشور، افزايش نرخ مواد اوليه، عدم برگزاري نمايشگاه، حضور دلالان و تحريم‌هاي داخلي(وضع قوانين دست و پاگير مخل صادرات) و خارجي(نقل و انتقال مالي بين كشورها) فرش‌هاي خوش‌رنگ و نگار دستباف ايراني مشتري چنداني ندارد و به ناچار، توليدات و هنر سرانگشتان رفوگران و فرشبافان با نقش‌هايي همچون ريزماهي گرفته تا لچك، ترنج و خشتي در كنج پستوها و زيرزمين‌ها غبار مي‌خورد، اين در حالي است كه چندي پيش عكس ملكه انگستان در كاخ سلطنتي بريتانيا نشان مي‌دهد فرش ايراني در كاخ قرار دارد اما اين روزها بي‌توجهي به اين صنعت باعث مشكلات زيادي شده است.

افزايش۴۰ درصدي قيمت تمام شده

رئيس اتحاديه تعاوني فرش دستباف با اشاره به افزايش ۴۰ درصدي قيمت تمام شده فرش دستباف گفت: ما از بيرون تحريم شديم و بانك مركزي با سياست رفع تعهد ارزي، صادرات فرش را از داخل كشور تحريم كرد.عبدالله بهرامي در مورد وضعيت صادرات فرش دستباف، اظهار داشت: اگرچه از سال ۹۷ فرش دستباف مورد تحريم آمريكا قرار گرفت اما اين تحريم مي‌توانست فقط ۲۰ درصد صادرات را مختل كند در حالي كه صادرات فرش دستباف طي اين سال‌ها به يك دهم رسيده است و ۸۰ درصد مشكلات را مسئولان داخلي به وجود آوردند.رئيس اتحاديه سراسري تعاوني‌هاي توليدكنندگان فرش دستباف شهري و عشايري ايران افزود: طي ساليان گذشته صادرات فرش دستباف ايراني بين ۴۰۰ تا ۱.۲ ميليارد دلار بود اما اين ارقام به ۵۰ تا ۸۰ ميليون دلار رسيده است. طي ۵ ماه نخست امسال نيز صادرات فرش فقط ۱۵ ميليون دلار بود كه پيش بيني مي‌شود تا پايان سال به حدود ۵۰ تا ۷۰ ميليون دلار برسد. حتي نمايشگاه فرش دستباف كه طي ۲۹ سال گذشته همواره برگزار شده، امسال به دليل كرونا لغو شد.وي با بيان اينكه بازار داخل نيز همراه با بازار خارجي دچار ركود شده است، به مهر گفت : صادركننده انگيزه‌اي براي صادرات ندارد و هيچ گونه تسهيلات حمايتي و مشوقي به اين بخش تعلق نگرفته است. همچنين ما بارها اعتراض كرديم كه سياست رفع تعهد ارزي براي صادركنندگان فرش لغو شود و يا تغيير كند زيرا اولاً اختلاف مبلغ ريالي دلار آزاد با نيمايي زياد است و همچنين صادرات فرش با صادرات ساير كالاها فرق مي‌كند. فرش عموماً به صورت اماني صادر مي‌شود و خريدار در همان لحظه پول نمي‌دهد. ممكن است فرش برگشت داده شود و يا از كشوري به كشور ديگر ارسال شود. به هر حال تاكنون توجهي به اين اعتراضات نشده است.بهرامي گفت: در كنار اين مشكل، قيمت مواد اوليه نيز هر روز در حال گران‌تر شدن است به گونه‌اي كه قيمت تمام شده نسبت به پارسال ۴۰ درصد افزايش يافته است. خريدار خارجي نمي‌تواند اين افزايش قيمت را درك كند از اين رو رقبا مشتريان فعلي و آينده ايران را از آن خود مي‌كنند.رئيس اتحاديه سراسري تعاوني‌هاي توليدكنندگان فرش دستباف شهري و عشايري ايران اظهار داشت: همچنين مشكلات مربوط به توليد و نبود تسهيلات، موجب شده طراحان ايراني به كشورهاي پاكستان و تركيه مهاجرت كنند.وي افزود: متأسفانه به دليل نبود رانت در حوزه فرش دستباف، سرمايه گذاري در اين بخش انجام نشد و براي دولت‌ها نيز حمايت از فرش دستباف در اولويت نبود و ما به راحتي جايگاه جهاني خود را از دست داديم و اگر اين روند تداوم يابد در آينده ديگر اثري از فرش دستباف ايراني در دنيا وجود نخواهد داشت.

سياست رفع تعهد ارزي بايد تعيين تكليف شود

بهرامي گفت: دولت سيزدهم بايد سه موضوع را در دستور كار قرار دهد. موضوع نخست تعيين تكليف رفع تعهد ارزي است. ما از بيرون تحريم شديم و بانك مركزي با اين بخشنامه صادرات فرش را از داخل كشور تحريم كرد.وي افزود: مساله سوم لزوم اعطاي تسهيلات كم بهره به قاليباف است. قاليباف نمي‌تواند تسهيلات با نرخ‌هاي ۲۰ تا ۳۰ درصد بگيرد.وي گفت: موضوع سوم نيز توسعه فراوري پشم است. ما پتانسيل زيادي در حوزه پشم و ابريشم داريم و مي‌توانيم همچون گذشته توليدكننده و صادركننده در اين بخش باشيم نه واردكننده.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ساعت: ۰۶:۲۳:۴۹ توسط:ادمين موضوع:

افزايش رغبت دختران روستايي براي ورود به طرح توسعه مشاغل خانگي

افزايش رغبت دختران روستايي براي ورود به طرح توسعه مشاغل خانگي

قاليشويي لواسان

ايسنا/گيلان پيشران توسعه مشاغل خانگي شهرستان رشت گفت: رغبت دختران و زنان روستايي براي ورود به طرح توسعه مشاغل خانگي از جمله رشتي دوزي و قالي بافي افزايش يافته است.

 

مرضيه قهوه چي در گفت و گو با ايسنا با بيان اينكه صنايع دستي شهرستان رشت بسيار زيبا هستند و بايد به دنيا شناسانده شوند، اظهار كرد: بازار فروش اين محصولات خوب بود اما پس از شيوع بيماري كرونا كم رونق شده است.

 

وي افزود: اغلب محصولات در داخل استان به فروش مي رسند و تلاش داريم به ديگر استان‌ها محصولاتمان را معرفي كنيم.

 

قهوه چي خاطرنشان كرد: رشتي دوزي از جمله هنرهاي زيباي شهرستان رشت كه مغفول مانده است اين در حاليست كه با توسعه بازارهاي هدف مي توان درآمد خوبي را از فروش آن نصيب فعالان اين عرصه كرد.

 

وي ادامه داد: مواد اوليه رشتي دوزي نياز به ابريشم هاي طبيعي دارد و معمولا اين مواد از تبريز تهيه مي شد اما اخيرا از ابريشم استان گيلان نيز بهره بيشتري گرفته مي شود.

 

اين پيشران توسعه مشاغل خانگي شهرستان رشت اضافه كرد: زنان و دختران روستايي در سال هاي اخير تمايل بيشتري براي ورود به چنين هنرها و ديگر مشاغل خانگي دارند و بايد با حمايت از آنها شاهد توسعه رشتي دوزي در رشت شويم.

 

وي از توجه سازمان جهاد انشگاهي گيلان قدرداني كرد و گفت: اين سازمان با اجراي طرح توسعه مشاغل خانگي و معرفي پيشرانان بازارهاي هدف صنايع دستي استان از جمله رشتي دوزي و فرش بافي را در اين شهرستان رواج داده است.

 

قهوه چي به برگزاري نمايشگاه‌ها براي پيشرانان و هنرمندان صنايع دستي توسط جهاد دانشگاهي گيلان اشاره كرد و افزود: با مشاركتي كه به همت جهاد دانشگاهي در نمايشگاه ها داشتيم زمينه فروش بيشتر محصولات فراهم شد و اميدواريم تدوام اين امر را شاهد باشيم.

 

وي يادآور شد: عضو سامانه پيشه هستم اعضاي اين سامانه نتايج موفقي را كسب كردند و هم اكنون در حال طراحي وب سايت هستيم و اميدواريم بيش از پيش، هنرمندان در بخش مشاغل خانگي مورد توجه مسئولين ذيربط قرار بگيرند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۲۳:۳۵ توسط:ادمين موضوع:

افزايش رغبت دختران روستايي براي ورود به طرح توسعه مشاغل خانگي

افزايش رغبت دختران روستايي براي ورود به طرح توسعه مشاغل خانگي

قاليشويي لواسان

ايسنا/گيلان پيشران توسعه مشاغل خانگي شهرستان رشت گفت: رغبت دختران و زنان روستايي براي ورود به طرح توسعه مشاغل خانگي از جمله رشتي دوزي و قالي بافي افزايش يافته است.

 

مرضيه قهوه چي در گفت و گو با ايسنا با بيان اينكه صنايع دستي شهرستان رشت بسيار زيبا هستند و بايد به دنيا شناسانده شوند، اظهار كرد: بازار فروش اين محصولات خوب بود اما پس از شيوع بيماري كرونا كم رونق شده است.

 

وي افزود: اغلب محصولات در داخل استان به فروش مي رسند و تلاش داريم به ديگر استان‌ها محصولاتمان را معرفي كنيم.

 

قهوه چي خاطرنشان كرد: رشتي دوزي از جمله هنرهاي زيباي شهرستان رشت كه مغفول مانده است اين در حاليست كه با توسعه بازارهاي هدف مي توان درآمد خوبي را از فروش آن نصيب فعالان اين عرصه كرد.

 

وي ادامه داد: مواد اوليه رشتي دوزي نياز به ابريشم هاي طبيعي دارد و معمولا اين مواد از تبريز تهيه مي شد اما اخيرا از ابريشم استان گيلان نيز بهره بيشتري گرفته مي شود.

 

اين پيشران توسعه مشاغل خانگي شهرستان رشت اضافه كرد: زنان و دختران روستايي در سال هاي اخير تمايل بيشتري براي ورود به چنين هنرها و ديگر مشاغل خانگي دارند و بايد با حمايت از آنها شاهد توسعه رشتي دوزي در رشت شويم.

 

وي از توجه سازمان جهاد انشگاهي گيلان قدرداني كرد و گفت: اين سازمان با اجراي طرح توسعه مشاغل خانگي و معرفي پيشرانان بازارهاي هدف صنايع دستي استان از جمله رشتي دوزي و فرش بافي را در اين شهرستان رواج داده است.

 

قهوه چي به برگزاري نمايشگاه‌ها براي پيشرانان و هنرمندان صنايع دستي توسط جهاد دانشگاهي گيلان اشاره كرد و افزود: با مشاركتي كه به همت جهاد دانشگاهي در نمايشگاه ها داشتيم زمينه فروش بيشتر محصولات فراهم شد و اميدواريم تدوام اين امر را شاهد باشيم.

 

وي يادآور شد: عضو سامانه پيشه هستم اعضاي اين سامانه نتايج موفقي را كسب كردند و هم اكنون در حال طراحي وب سايت هستيم و اميدواريم بيش از پيش، هنرمندان در بخش مشاغل خانگي مورد توجه مسئولين ذيربط قرار بگيرند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۲۳:۱۸ توسط:ادمين موضوع:

اختراع دستگاه رول كننده فرش توسط دانش‌آموزان هرمزگاني

  ختراع دستگاه رول كننده فرش توسط دانش‌آموزان هرمزگاني

سينا و سپهر دهقاني
هرمزگان(پانا)- دانش‌آموزان هرمزگاني، سپهر دهقاني و سينا دهقاني از دبستان پسرانه سما شعبه۱ از ناحيه يك بندرعباس مخترع دستگاه رول كننده فرش جهت استفاده افراد كم توان شدند.
فريبا مرادپور مدير اين واحد آموزشي از اختراع دستگاه رول كننده فرش جهت استفاده افراد كم توان خبر داد و گفت: دستگاه رول كننده فرش جهت استفاده افراد كم توان توسط دانش آموزان پايه پنجم به ششم اين آموزشگاه به نام هاي سپهر دهقاني و سينا دهقاني ثبت و اختراع شد.
 
مرادپور در ادامه گفت: اين دو دانش آموز از فعالان عرصه علمي-پژوهشي و فرهنگي-هنري و عضو ثابت پژوهشسراي شهيد اصغر قاسمي بندرعباس هستند كه با تلاش و مطالعه به اين مهم دست يافتند.
 
به گفته مخترعين اين طرح؛ اين دستگاه شامل يك دستگيره است كه طول آن بنا بر قد افراد كوچك و بزرگ مي شود و مانند يك عصا در دست فرد قرار مي‌گيرد، مخصوصا براي افرادي كه از ويلچير استفاده مي كنند يا افرادي كه قد كوتاه دارند قابل استفاده و تنظيم است.
 
معلمان راهنما در اين طرح؛ بابك دهقاني معاون پرورشي دبستان پسرانه سما شعبه يك و سيما صابرصلغي دبير متوسطه اول سما هستند.
 
معلمان راهنماي اين طرح در خصوص عملكرد اين دستگاه گفتند: دسته به شكلي روي دستگاه قرار گرفته كه محل آن خللي در كار سيستم ايجاد نمي كند، همچنين از يك گيره تشكيل شده كه به لبه فرش يا موكت مذكور متصل مي شود و با حركت دايره اي مانند و رو به جلو باعث رول كردن فرش و موكت مي شود، گيره فرش نيز طوري طراحي شده كه باز يا بسته كردن آن از قسمت بيروني فرش است و درون رول فرش قرار نمي گيرد.
 
راهنمايان طرح تصريح كردند: گيره هاي اين دستگاه را نيز مي توان با كمك پا محكم كرد. همچنين شامل يك موتور كوچك است كه باعث چرخش گيره در صفحه مارپيچ مي شود و فرش را به صورت رول شده در مي آورد. فرش هم پس از پيچيدن در صفحه دايره اي دوار(صفحه مارپيچ) تا انتها پيچيده مي شود. سرعت جمع شدن طوري تنظيم شده كه با رسيدن به انتهاي فرش كاربر فرصت كافي براي خاموش كردن دستگاه را داشته باشد.
 
لازم به توضيح است، در دوراني كه كرونا به اوج همه گيري خود رسيده بود به همراه ايده اي جذاب از سوي خانم صادقي در پارك علمي و فناوري هرمزگان مطرح شد و در ادامه ارائه طرح هايي از سوي دو دانش آموز سپهر دهقاني و سينا دهقاني فعاليت خود را آغاز كرد. اين طرح در اوايل سال ۱۳۹۹ به رشته تحرير در آمد و پس از بررسي هاي متعدد و ارائه نقشه هاي فني به مراجع ذيربط موفق به دريافت تائيديه جهت ساخت آن شد.

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۵۱:۰۴ توسط:ادمين موضوع: