همه چيز دان همه چيز دان .

همه چيز دان

پهن شدن فرش قرمز در خاستگاه زرشك بي‌دانه جهان

زرشك سوغاتي براي همه سليقه‌ها/ پهن شدن فرش قرمز در خاستگاه زرشك بي‌دانه جهان

در حالي اين روزها كار برداشت زرشك در خراسان جنوبي آغاز شده كه اين استان خاستگاه زرشك بي‌دانه جهان است و محصولي است كه سوغاتي مناسب براي همه سليقه‌ها به شمار مي‌رود و ارزآوري خوبي براي كشور و استان دارد.
به گزارش خبرگزاري تسنيم از  بيرجند،اگر هواي كوير را كرده باشيد و اگر حال و هواي گشت و گذار در ميان كاروانسراهاي قديمي، آب انبارها، نخلستان‌ها، كوه‌هاي مريخي، انواع معادن و سفر به ميان گل‌هاي خوش عطر و بوي نرگس و گل‌هاي ارغواني رنگ زعفران را كرده باشيد، خراسان جنوبي بهترين مقصد براي سفر شما است.

استاني كه گر چه كويري است، اما وجود جاذبه‌ها و محصولات استراتژيك خاصش در هر فصلي چشم‌ها را به سمت و سوي خود خيره مي‌كند، آن گونه كه اين روزها با سفر به اين استان مي‌توانيم شاهد پهن شدن فرش قرمزي از زرشك باشيم.

زرشك خاستگاه توليدش در استان خراسان جنوبي است، محصولي كه همچون نگين‌هاي ياقوت به روي درختچه‌ها خودنمايي مي‌كنند. حال اگر در فصل پاييز گذرتان به استان خراسان جنوبي افتاد به هيچ وجه فرصت خريد زرشك‌هاي مرغوب اين منطقه را از دست ندهيد.

زرشك محصولي استراتژيك است كه در زمينه اشتغال و توليد نقش بسيار زيادي دارد و خراسان جنوبي در حالي اولين توليدكننده زرشك در دنيا است كه مردمانش سهمي اندك از اين جهاني بودن دارند. 

مقالات ديگر:

فرش شويي در تهران

جاي جاي خراسان جنوبي اين روزها ميزبان برداشت ياقوت سرخ است. ياقوتي كه كشاورزان براي برداشتش يك سال زحمت مي‌كشند و خون دل مي‌خورند، اما فصل برداشت كه مي‌رسد سر و كله دلالان پيدا مي‌شود و كشاورز به دليل نداشتن جايگاه نگهداري و امكان فرآوري محصول مجبور است آن را به قيمت پايين به دلال بفروشد.

زرشك، زعفران و عناب در خراسان جنوبي از آن جهت استراتژيك ناميده مي‌شود كه علاوه بر بي‌نظيري در دنيا مي‌توان با آنها قسمتي از اقتصاد خراسان جنوبي را رونق داد و مسئولان در تنگناي مشكلات سعي كردند اين محصول استراتژيك را به دنيا بشناسانند. 

زرشك محصولي كه گرچه ارزآوري و سوددهي زيادي دارد و تا يك ماه آينده فصل پركار برداشت اين محصول آغاز مي‌شود، اما آنچه كابوسي براي زرشك‌كار خراسان جنوبي شده اين است كه حكايت تلخ سال‌هاي گذشته براي آنها تكرار شود. حكايت تلخ تالارها و جايگاه‌هاي نگهداري مملو از زرشكي كه بر روي دست بهره‌بردارانش مانده و خريداري ندارد.
98 درصد زرشك ايران در اين استان كويري توليد مي‌شود و سال گذشته حدود 11 هزار تن زرشك خشك در خراسان جنوبي توليد شده و پيش‌بيني توليد زرشك تازه امسال 84 هزار تن است.

امسال بايد از تجربيات سال گذشته درس گرفت و برنامه‌هاي حمايتي از كشاورزان را افزايش داد تا زحمت كشاورزان به هدر نرود و افراد بتوانند به سود واقعي خود برسند.

در چند سال اخير برنامه‌هاي مختلفي براي حمايت زرشكاران اجرا شده كه يكي از آن‌ها خريد توافقي يا حمايتي بوده است. هر چند كشاورزان معتقند اين طرح نتوانسته به خوبي اجرا شود، اما برنامه‌ريزي براي اجراي بهتر آن در امسال، مي‌تواند از بار مشكلات كشاورزان بكاهد و اميد را در آن‌ها زنده كند.

يكي ديگر از اقداماتي كه قرار است امسال در خراسان جنوبي براي معرفي زرشك انجام شود، برگزاري جشنواره ملي زرشك است كه اهداف مختلفي را دنبال مي‌كند.

زرشك خراسان جنوبي بايد معرفي شود تا با شناخته شدن در بازار‌هاي جهاني، دل مشتريان را به دست آورد و از اين راه قيمت آن نيز افزايش يابد و صادرات محصول نيز رو به فزوني رود.

مقالات ديگر: دفتر ازدواج غرب تهران

اين روزها 50 هزار زرشك‌كار در مزارع خوش آب و رنگ زرشك كار خود را از 19 هزار هكتار باغات زيركشت اين محصول آغاز كرده‌اند. اين روزها علاوه بر شهرستان زيركوه كه خاستگاه توليد زرشك است از شمال تا جنوب و تا شرق استان كشاورزان در حال برداشت اين محصول هستند. محصولي خوش آب و رنگ كه خواص زيادي از جمله خواص آنتي‌اكسيداني دارد محصولي كه يا به صورت تازه و يا به صورت خشك مصرف مي‌شود.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي خراسان جنوبي در گفت‌وگو با خبرنگار تسنيم گفت: 50 هزار بهره‌بردار كار برداشت زرشك را از 19 هزار و 485 هكتار باغات آغاز كردند.

مهدي جعفري با بيان اينكه پيش‌بيني مي‌شود 84 هزار تن زرشك امسال در استان خراسان جنوبي برداشت شود، افزود: 98 درصد زرشك كشور در خراسان جنوبي توليد مي‌شود و از 19 هزار و 485 هكتار سطح زير كشت اين محصول امسال 84 هزار تن زرشك تر بهره‌برداري خواهد شد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۰۳:۳۵:۰۶ توسط:ادمين موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :