همه چيز دان همه چيز دان .

همه چيز دان

منحصر به فردترين فرش ايران جهاني مي‌شود؟/از سفارش 1000تخته‌اي تا برپايي 15 دار قالي!

منحصر به فردترين فرش ايران جهاني مي‌شود؟/از سفارش 1000تخته‌اي تا برپايي 15 دار قالي!
ايسنا/سمنان "فرش خودرنگ ايل سنگسري" با قدمت و پيشينه ديرسال و چند هزار ساله، يكي از مهمترين صنايع دستي شهرستان مهديشهر و ايل عشايري سنگسر است.

تنوع در عين سادگي، جذابيت بالاي بصري، توليد كاملا ارگانيك، درهم‌تنيدگي طرح‌ها و نقش‌هاي به كار رفته با طبيعت منطقه ،توجه به شاخص‌هاي هنري در توليد، كاربردي بودن و...همه و همه از ويژگي‌هاي اين دست‌بافته قديمي است. از طرفي تنوع جاذبه‌هاي طبيعي ،تاريخي و گردشگري در منطقه و گردشگر پذير بودن منطقه نيز انگاره مهم ديگري است كه مي‌تواند به معرفي بيش از پيش اين صنايع دستي كمك كند.

مسوول كارگروه فرش خودرنگ انجمن توسعه مهديشهر از فرش خودرنگ ايل سنگسري به عنوان يكي از اصيل‌ترين فرش‌هاي دست‌باف جهان نام برد و گفت: اين فرش كاملا ارگانيك در بازارهاي خارجي خريداران زيادي دارد.

پويا خادميان در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار كرد: اخيرا تنها از استراليا سفارش 1000 تخه فرش خودرنگ داشتيم كه به دليل توليد كم نتوانستيم جوابگوي اين سفارش باشيم. علاوه بر اين بازار صادراتي براي اين فرش خودرنگ در كشورهاي مختلفي وجود دارد.

مسوول معرفي فرش خودرنگ سنگسري از خريد تضميني اين فرش در مهديشهر استان سمنان از سوي دپارتمان فرش خودرنگ اين شهرستان خبر داد و تصريح كرد: به هر ميزان طرح فرش، نخ و فرش دستباف خودرنگ توليد شود آمادگي براي خريد آن در شهرستان وجود دارد.

اين كارشناس فرش خودرنگ، از شكل‌گيري دپارتمان فرش خودرنگ در انجمن توسعه مهديشهر به عنوان يك فرصت تاريخي براي اين شهرستان نام برد و گفت: فرش خودرنگ منحصر به منطقه مهديشهر و مناطق زندگي ايل سنگسر است و نمونه مشابهي در هيچ جاي جهان ندارد.

وي با اشاره به قدمت بالاي فرش خودرنگ در مهديشهر و منطقه خاطرنشان كرد: ايل سنگسري داراي سبك زندگي خاص خود است و فرش خودرنگ نيز از دل اين سبك زندگي مي‌آيد.

مسوول كارگروه فرش خودرنگ انجمن توسعه مهديشهر در پاسخ به پرسش ايسنا در ارتباط با ضرورت‌هاي احياي دوباره اين دست‌بافته و لزوم تطابق آن با نيازهاي زيست اجتماعي امروز اظهار كرد: اين دست‌بافته در گذشته نقاط ضعفي هم داشته كه چرايي فراموشي و يا به محاق رفتن آن را بايد در همين نقاط ضعف جست‌وجو كرد لذا دپارتمان فرش خودرنگ مهديشهر با درك اين مهم، در اين مدت به رفع نقاط ضعف آن پرداخته و با تنوع بخشي به طرح‌ها و رنگ‌هاي آن، انجام چندين طرح پژوهشي ، بروزرساني نقش‌ها و طرح‌ها و...كوشيده به احياي اين فرش دست‌بافت بپردازد.

اين كارشناس فرش از عدم برندسازي و ناشناخته ماندن اين فرش به عنوان يكي از دلايل به فراموشي سپردن اين دست‌بافته در گذشته نام برد و عنوان كرد: متاسفانه با وجود ارزشمند بودن پشم گوسفند سنگسري، در بسياري از مناطق پشم اين گوسفندان چيده و دور ريخته مي‌شود.

وي با بيان اينكه همه اقدامات لازم براي جذب بازارهاي جهاني و معرفي اين فرش صورت گرفته ادامه داد: در همين راستا آموزش‌هاي متعددي براي پرورش نسل جديدي از بافنده‌ها در شهر مهديشهر و چندين شهر همجوار صورت گرفته و با خريد تضميني نخ، فرش و تابلوفرش‌ها و..به دنبال توسعه و توليد اين صنايع دستس ارزشمند هستيم.

مسوول كارگروه فرش خودرنگ انجمن توسعه مهديشهر با بيان اينكه در همين راستا بيش از پنج تن نخ توليد و خريداري شده اضافه كرد: به منظور ترغيب علاقمندان به اين حوزه كارمزد ريسنده‌ها و بافنده‌ها را به دو برابر افزايش داديم ضمن اينكه از بيش از 130 بافنده نيز دعوت به همكاري شده است.

خادميان با بيان اينكه نخ به كار رفته در اين دست‌بافته، متفاوت و منحصر به فرد است، افزود: نخ به كاررفته در اين فرش مربوط به پشم بره سنگسري است كه در ارتفاع بيش از 2000متري از سطح دريا پرورش يافته و پشم آن بعد از استفاده از علوفه‌هاي بهاري در اول تابستان چيده شده است و از همين رو نخ به كار رفته در فرش خودرنگ كاملا منحصربه فرد است چرا كه طول الياف پشم اين گونه از گوسفند سنگسري در تيرماه به بلندترين و نازك‌ترين اندازه خود مي‌رسد.

وي از برنامه‌ريزي براي توسعه آموزش‌ها در اين بخش خبر داد و گفت: به منظور تربيت بافنده هاي بيشتر، قراردادي با اداره كل فني و حرفه‌اي استان منعقد شده تا علاوه بر ارائه آموزش‌هاي تخصصي، مواردي نيز كه براي جهاني شدن اين فرش دستبافت نياز است را نيز در آموزش‌ها لحاظ كند.

تدوين دو كتاب و 5 طرح پژوهشي در ارتباط با فرش خودرنگ

مسوول معرفي فرش خودرنگ سنگسري با اذعان به اينكه مهديشهر مي تواند به قطب فرش دستبافت تبديل شود اضافه كرد: وجود هفتمين موزه تخصصي فرش دستبافت دنيا در اين شهر به روشني گوياي ظرفيت بالاي اين شهرستان در حوزه فرش دستبافت است.

وي در پاسخ به پرسش ايسنا در ارتباط با فعاليت‌هاي پژوهشي اين دپارتمان در خصوص فرش خودرنگ سنگسري گفت: تاكنون پنج طرح پژوهشي با همكاري دانشگاه تهران، دانشگاه سمنان، انجمن فرش، دانشكده فرش شهركرد و...در خصوص طراحي، بافت و قدمت فرش خودرنگ؛ انجام و يا در حال انجام است. ضمن اينكه دو عنوان كتاب نيز در ارتباط با فرش خودرنگ مهديشهر تاليف و آماده انتشار شده است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ دى ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۱۱:۲۵ توسط:ادمين موضوع:

افزايش ۶۰ درصدي توليد فرش دستباف مددجويان كميته امداد گلستان

در سال جاري

افزايش ۶۰ درصدي توليد فرش دستباف مددجويان كميته امداد گلستان

قاليشويي نيروهوايي

گرگان- ايرنا- معاون اشتغال و خودكفايي كميته امداد امام خميني(ره) گلستان گفت : مددجويان قالي باف اين نهاد سال جاري يك هزار و ۱۳۴ متر مربع فرش دستباف به ارزش ۱۲ ميليارد و ۳۴۴ ميليون و۳۹۰ هزار ريال توليد كردند كه نسبت سال گذشته ۶۰ درصد افزايش داشته است.


مهدي نظري روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي افزود: اين مددجويان تا اواخر ماه آذر سال گذشته ۵۳۵ تخته فرش به ارزش ۶ ميليارد و ۶۸۱ ميليون و ۷۵۰ هزار ريال توليد كردند.


وي ادامه داد: نوع نقش هاي توليدي داراي نقش هاي سنتي تركمن اعم از تابلو، فرش و قاليچه است.


وي در خصوص صادرات محصولات توليدي بافندگان فرش دستباف استان خاطرنشان كرد: اكنون صادرات فرش دستباف با توجه به تحريم و تعاملات اقتصادي برخي از راهبران فرش استان با برخي از كشورهاي همسايه، كم و بيش صورت مي گيرد.


نظري بيان كرد: در عين حال، شركت صنعت آفرينان امداد با ثبت برند فرش امداد به عنوان احسان در زمينه بازاريابي و فروش ، فرش و ديگر محصولات طرح هاي مددجويان فعاليت مي كند كه از اين استان طي سال چند نوبت توليدات فرش به شركت ارسال و خريداري مي شود.


افزايش ۶۰ درصدي توليد فرش دستباف مددجويان كميته امداد گلستان


وي به حمايت مالي از بافندگان زير پوشش اين نهاد در استان اشاره و اضافه كرد: امسال براي ۲ هزار و ۱۵۵ بافنده در مجموع ۷۵ ميليارد ريال تسهيلات بانكي، پرداخت شده است.


معاون اشتغال و خود كفايي كميته امداد امام خميني (ره) گلستان، آموزش به متقاضيان اجراي طرح فرش بافي را از ديگر برنامه هاي حمايتي اين نهاد برشمرد و گفت: اين دوره هاي آموزشي از طريق راهبران شغلي اين رشته كه با كميته امداد قرارداد دارند و هم از طريق معرفي به مركز فني و حرفه اي، به جامعه هدف ارائه مي شود.


وي از سرمايه گذاري كميته امداد در حمايت از توليدات مددجويان به ويژه تركمن باف خبر داد و افزود: اين معاونت با ارائه نقشه، نخ مرغوب و معرفي علاقه مشتريان و نظرات آن ها به بافندگان، توانسته به توسعه فرش دستباف مددجويان كمك كرده تا پايداري درآمد براي اين خانواده ها ثبات داشته باشد.

در گلستان اقوام مختلف زندگي مي كنند كه هر يك آداب و سنن و صنايع دستي مخصوص به خود دارند كه بافت انواع فرش در بين بيشتر اين قوميت ها و بخصوص قوم تركمن قدمت طولاني دارد.

فرش دستباف تركمن در استان گلستان بيش از شش هزار سال سابقه دارد.

مهمترين اين نقوش و گل هايي كه در بافته هاي تركمن مورد استفاده قرار مي گيرد، عبارت از ˈماري گل، ناب گل، قفسه گل، درناق گل، تكه گل، انسي، قزل اياق، تونيك گل، قوش گل، آوغان گل، تاج خروز، پنجاراگل، آق نقش، گل پنجه، ارساري گل، دالي و بشير است.


بيشتر بافندگان فرش استان گلستان در گنبدكاووس، كلاله، مراوه تپه، مينودشت، علي آباد كتول، آق قلا، بندرتركمن و آزادشهر ساكن هستند.


در گلستان طبق سرشماري نفوس و مسكن سال ۹۵، يك ميليون و ۸۶۹ هزار نفر جمعيت دارد كه ۱۵۰ هزار نفر از اين جمعيت استان با ۸۳ هزار خانوار با جمعيت زيرپوشش خدمات كميته امداد هستند.


باغ تالار

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ دى ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۳۰:۳۱ توسط:ادمين موضوع:

خوي به عنوان شهر ملي قالي‌ماهي انتخاب شد

خوي به عنوان شهر ملي قالي‌ماهي انتخاب شد
خوي به عنوان شهر ملي قالي‌ماهي انتخاب شد
گروه استان‌ها ـ نماينده مردم خوي و چايپاره در مجلس گفت: شهر خوي به عنوان شهر ملي قالي‌ماهي، به شوراي عالي سازمان ميراث فرهنگي پيشنهاد شد و مورد موافقت قرار گرفت.
عادل نجف‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنيم در اروميه، اظهار داشت: با توجه به مصوبه شوراي عالي سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري و همچنين قوانين برنامه ششم توسعه اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي، كه در آن بر ايجاد شهرهاي صنايع دستي و تامين زيرساخت‌هاي شهرها و روستاهاي صنايع دستي تاكيد شده است، شهر خوي به عنوان شهر ملي قالي‌ماهي، به آن شورا پيشنهاد شد.

وي تصريح كرد: همچنين با توجه به عزم جدي وزارت ميراث فرهنگي در برندسازي و ايجاد فضاي بازار و ثبت جهاني داشته‌هاي ايران اسلامي، فرش جزو صنايع دستي پرافتخار كشورمان به شمار مي‌رود.


نماينده مردم خوي و چايپاره در مجلس شوراي اسلامي، با اشاره به اينكه در خوي 10 درصد از مردم در كار قالي‌بافي مشغول هستند افزود: برند قالي ريزبافت ماهي خوي جزو برندهاي ثبت شده اين شهر است و به همت معاونت ميراث فرهنگي، به زودي بحث تبديل و برندسازي و جهاني شدن شهر خوي به نام فرش ريزماهي، ثبت نهايي مي‌شود.


وي بيان كرد: با توجه به تلاش‌هاي انجام شده در حوزه اجرايي و همچنين همت شوراي شهر و شهرداري خوي، مقدمات اصلي براي آموزش، ترويج، حفظ و نگهداري فرش ريزبافت خوي انجام مي‌شود.


نجف‌زاده اظهار داشت: در سفر آينده رئيس جمهور به آذربايجان‌غربي نيز يكي از مطالبات جدي از وي، ايجاد بازارچه اختصاصي فرش ماهي خوي و همچنين نمايشگاه و تاسيس موزه اختصاصي فرش خوي خواهد بود.
فرش "افشار تكاب" پس از 8سال ثبت جهاني شد


وي تاكيد كرد: بي‌ترديد فرش دستباف خوي تاكنون به جايگاه واقعي خود نرسيده است و پس از ايجاد بازارچه دائمي فرش ماهي و نمايشگاه دائمي آن، در موضوع تجاري‌سازي آن اقدام مي‌شود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۴ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۱۵:۴۰ توسط:ادمين موضوع:

امضاهاي طلايي در صادرات فرش‌هاي دستباف تمام‌ابريشم برچيده شد

به منظور صيانت از هنر- صنعت فرش دستباف؛

امضاهاي طلايي در صادرات فرش‌هاي دستباف تمام‌ابريشم برچيده شد


قاليشويي شرق تهران

 

تهران- ايرنا- برخي با استفاده از امضاهاي طلايي، فرش‌هاي تقلبي يا غيرايراني را به‌ جاي فرش‌هاي دستباف تمام‌ابريشم روانه اروپا مي‌كردند كه با حذف اين امضاها از اين سوء استفاده جلوگيري شد.


«فرح‌ناز رافع» رييس مركز ملي فرش ايران امروز (پنجشنبه) در گفت‌وگوي اختصاصي با خبرنگار اقتصادي ايرنا در اين زمينه توضيح‌داد: صادركنندگان فرش‌هاي دستباف تمام ابريشم به‌منظور استفاده از قانون معافيت پرداخت حقوق گمركي به ميزان هشت درصد ارزش كالا، ملزم به ممهور كردن اوراق صادراتي خود به مُهري هستند كه در اداره گمركات اروپا ثبت مي‌شود و به «مهر بروكسل» شهرت دارد.


وي اظهار داشت: با توجه به احتمال ارائه اظهارنامه‌هاي غيرواقعي و در برخي موارد فرش‌هاي اظهار شده كه در ايران نبوده يا اصالت ايراني نداشته است، صدور اين گواهي تاييد موجب ايجاد فضاي امضاي طلايي براي برخي كارشناسان و حتي رييس مركز مي‌شد.


رافع گفت: در برخي موارد حتي كالا در ايران وجود نداشت و اصلا مشخص نبوده كه كالا چه هست، اما تاييديه ياد شده را دريافت مي‌كرد و چنين سوء استفاده‌هايي به‌شدت بازار فرش تمام ابريشم ايراني را در اتحاديه اروپا تحت تاثير منفي خود قرار داد.


رييس مركز ملي فرش تاكيد كرد: با توجه به اهميت موضوع، پس از بررسي و كارشناس، به‌منظور جلوگيري از ايجاد هرگونه شائبه و حمايت از هويت و اصالت فرش دستباف ايراني، مقرر شد تاييد اصالت فرش‌هاي ابريشم صادراتي ابتدا توسط كارشناسان رسمي دادگستري انجام شود و سپس مورد تاييد اين مركز قرار گيرد.


به گزارش ايرنا، مطابق آمارها، در سال ۲۰۱۹ بيش از يك ميليارد دلار فرش دستباف در مبادلات جهاني به كشورهاي مختلف صادر شد. در اين ميان جمهوري اسلامي ايران سهم ۷.۹ درصدي از مجموع صادرات فرش دستباف را به خود اختصاص داد.


از ابتداي امسال تا پايان شهريورماه، يك ميليون و ۷۰۰ هزار متر مربع فرش دستباف در كشور توليد شده است. اين آمار در هم‌سنجي با پارسال رشدي حدود ۱۰ درصدي نشان مي‌دهد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۲۰:۳۰ توسط:ادمين موضوع:

شهرت دست‌بافته‌هاي فارس در بازار اروپا به واسطه قالي قشقايي

/آشنايي با دست‌بافته‌هاي ايران
شهرت دست‌بافته‌هاي فارس در بازار اروپا به واسطه قالي قشقايي

ايسنا/خراسان رضوي فرش دست‌بافت ايراني هميشه شهره جهان بوده و هنوز هم طرفداران زيادي در سراسر دنيا دارد. همچنين فرش ايراني در افسانه‌ها و داستان‌ها نشان از حسن سليقه و ثروت است.

البته شناخت ما ايراني‌ها به وسطه اينكه فرش‌هاي دست‌بافت ايراني كه بخشي از فرهنگ و سنت ماست، هميشه در دسترسمان بوده كمتر است و بايد براي شناخت بيشتر اين فرهنگ اصيل بيشتر تلاش و مطالعه كنيم.

عبدالله احراري، عضو انجمن علمي فرش ايران، در گفت‌وگو با ايسنا به معرفي قالي‌هاي قشقايي فارس پرداخت و اظهار كرد: ايل قشقايي يكي از بزرگ‌ترين قبايل عشايري ايران است كه در منطقه وسيعي در شمال غربي شيراز اسكان دارند و دست‌بافته‌هاي آن بسيار محبوب است. فرش قشقايي عمدتا توسط زنان بافته مي‌شود و تار و پود و پرز فرش قشقايي از پشم است. گره كاربردي بافنده قشقايي گره سنه است اما برخي از قبايل آن از گره قيوردز نيز استفاده مي‌كنند.

وي در خصوص رنگ‌ و طرح فرش‌هاي قشقايي ادامه داد: رنگ‌هاي مسلط بر قالي قشقايي قرمز، قهوه‌اي متمايل به قرمز و آبي و كرم است. فرش قشقايي معمولا داراي ترنج بوده و زمينه فرش با اشكال هندسي كه بسيار ماهرانه كنار هم قرار داده مي‌شود، پوشيده شده است. ممكن است نقوش حيواني و نباتي از قبيل سگ، پرنده، گلبرگ، گل تزئيني، شاخ قوچ و در مواردي ستاره نيز در طرح فرش قشقايي وجود داشته باشد.

شهرت دست‌بافته‌هاي استان فارس در بازار اروپايي به واسطه قالي قشقايي

عضو انجمن علمي فرش ايران خاطرنشان كرد: به لحاظ كيفيت بهترين دست‌بافته‌هاي عشايري استان فارس مربوط به ايل قشقايي است. از عمده‌ترين ويژگي‌ قالي‌هاي قشقايي مي‌توان به اين مورد اشاره كرد كه به استثناء گبه كه چند پود است، باقي دست‌بافته‌هاي قشقايي ۲ پود و عمده پود مصرفي آن نيز بنفش رنگ است.

احراري اضافه كرد: به غير از ۲ طايفه دره‌شوري و كشكولي كه از گره فارسي استفاده مي‌كنند، باقي طوايف از گره تركي در دست‌بافته‌هاي خود استفاده مي‌كنند.

وي ادامه داد: همچنين استفاده از نقوش اشكالي(متن فرش پر از خورده و ريزه نقشه)، نقوش منتظم(ماهي درهم، مازه و محرمات) و نقوش خاص(نقشه وزير مخصوص و گبه‌هاي شيري شيراز) از ديگر ويژگي‌هاي فرش‌هاي اين منطقه است. رنگ‌بندي فرش‌هاي قشقايي نيز روشن و شفاف است و بين هشت تا ۱۲ رنگ تنوع دارد. توليد فرش‌ها در اندازه‌هاي كوچك پارچه از ديگر ويژگي‌هاي فرش‌هاي قشقايي است.

عضو انجمن علمي فرش ايران بيان كرد: دست‌بافته‌هاي قشقايي اعم از قالي‌ها و گبه‌هاي متنوع قشقايي در بازار داخلي و خارجي از استقبال بسيار خوبي برخوردار است. دست‌بافته‌هاي اين منطقه در بازار اروپايي جايگاه خاصي دارد و داخل كشور نيز بسيار مورد استقبال مردم قرار مي‌گيرد.

شهرت دست‌بافته‌هاي استان فارس در بازار اروپايي به واسطه قالي قشقايي

احراري اظهار كرد: قالي قشقايي داراي تنوع طرح است و از مواد اوليه خوب در بافت آن استفاده مي‌شود. عمدتا با رنگ‌هاي طبيعي رنگرزي و در گروه دست‌بافته‌هاي عشايري تقسيم‌بندي مي‌شود. اين قالي‌ها در اكثر كشورها خريد و فروش مي‌شود.

وي اضافه كرد: قالي‌هاي قشقايي در سايزهاي مختلفي بافته مي‌شود؛ با اينكه در گذشته در سايزهاي كوچك پارچه بافته مي‌شد اما در حال حاضر اين دست‌بافته‌ها در اندازه‌‎هاي ۶، ۹ و ۱۲ متر آن هم در تعداد بالا توليد مي‌شوند.

عضو انجمن علمي فرش ايران در خصوص مواد اوليه‌اي كه در فرش‌هاي قشقايي استفاده مي‌شود، خاطرنشان كرد: مواد اوليه دست‌بافته‌هاي قشقايي مي‌تواند ۱۰۰ درصد پشمي و يا پشمي پنبه‌اي باشد. البته اخيرا توليدكنندگان و بافندگان فرش در اين منطقه در مواردي محدود به توليد فرش‌هايي با ابريشم نيز مي‌پردازند.

شهرت دست‌بافته‌هاي استان فارس در بازار اروپايي به واسطه قالي قشقايي


احراري بازار شيراز و بازار تهران را مهم‌ترين بازارهاي داخلي فروش فرش قشقايي معرفي كرد و ادامه داد: البته در ساير كلان‌ شهرهاي ايران و تمام فروشگاه‌ها مي‌توان فرش‌ها و قالي‌هاي قشقايي را ديد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۰۵:۰۲ توسط:ادمين موضوع:

فرشبافان؛ پيشتازان مشاغل خانگي در زنجان

فرشبافان؛ پيشتازان مشاغل خانگي در زنجان

 

قاليشويي سليمان خاطر

ايسنا/زنجان مدير اجرايي طرح ملي مشاغل خانگي در زنجان گفت: قالي‌باف و بافنده تابلوفرش بيشترين متقاضي را در بين رسته‌هاي اعلامي براي استان زنجان دارد.



ليلا اجلي در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به رسته بافنده فرش و تابلوفرش در اجراي طرح ملي مشاغل خانگي، اظهار كرد: كيفيت فرش دستباف استان زنجان بسيار ارزشمند و بي‌نظير بوده و طبيعي بودن مواد پشم و ابريشم و نيز رنگ مورد استفاده در توليدات فرش زنجان باعث افزايش كيفيت اين فرش‌ها مي‌شود.


وي افزود: بر اساس آمار اعلامي از سازمان صمت استان، زنجان بيش از ۶۰ هزار بافنده فرش دستباف دارد و در سال بيش از ۱۲۰ هزار مترمربع فرش توسط قالي‌بافان استان بافته مي‌شود كه بيش از ۴۳ درصد توليدات فرش دستباف زنجان نيز شامل فرش پشمي درشت‌بافت است.



اين مسئول با اشاره به رسته‌هاي اين طرح، ادامه داد: رشته‌هايي كه به عنوان مزيت در استان به آن پرداخته شده، شامل قالي‌بافي، بافنده تابلوفرش، گليم‌بافي، قلم‌زني، خياط لباس، مليله‌سازي، توليدات چرمي دست‌دوز، ويرايشگر متون، گياهان دارويي، مترجم (كتاب و مقاله)، برنامه‌نويس، انيماتور، پرورش‌دهنده گوسفند و بز، پرورش‌دهنده زنبور عسل و ملحفه‌دوز است.


اجلي با بيان اينكه قالي‌باف و بافنده تابلوفرش بيشترين متقاضي را در بين رسته‌هاي اعلامي براي استان زنجان دارد، تصريح كرد: اجراي اين طرح در سه فاز پيش‌بيني شده كه فاز اول شناسايي و اولويت‌بندي مزيت‌، ظرفيت‌ و پتانسيل‌هاي اشتغال در حوزه مشاغل خانگي است. فاز دوم به توانمندسازي متقاضيان از طريق مشاوره، راهنمايي، استعدادسنجي، بهره‌گيري از آموزش‌هاي كوتاه‌مدت كارآفريني، شناخت بازار و مسائل مالي و فاز سوم به تعامل با فعالان عرصه فروش محصولات مشاغل خانگي، اتصال به بازار و ارتباط با برندهاي معروف بازار فروش مي‌پردازد.


گل فروشي غرب تهران

مدير اجرايي طرح ملي مشاغل خانگي در زنجان يادآور شد: بيشترين متقاضيان طرح ملي توسعه مشاغل خانگي در زنجان را زنان تشكيل مي‌دهند؛ به طوري كه تاكنون ۶۵۵ اتصال به بازار در اجراي طرح ملي توسعه مشاغل خانگي در استان زنجان انجام شده كه شامل اتصال ۴۶۸ زن و ۱۸۷ مرد به بازار فروش محصولات توليدي اس


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۳۱:۵۰ توسط:ادمين موضوع:

۳۵۰ قالي باف زنجاني به صندوق بيمه عشاير و روستايي معرفي شدند

مدير اداره فرش زنجان:

۳۵۰ قالي باف زنجاني به صندوق بيمه عشاير و روستايي معرفي شدند

بهترين قاليشويي تهران از نظر مردم

زنجان- مدير اداره فرش سازمان صمت زنجان گفت: استقبال قالي بافان از بيمه صندوق اجتماعي كشاورزان، روستاييان مطلوب نيست و طي هشت ماه امسال ۳۵۰ قالي باف در استان زنجان به صندوق بيمه عشاير معرفي شدند.


محسن جعفري در گفتگو با خبرنگار بازار با بيان اينكه استان زنجان ۶۰ هزار بافنده قالي دارد، گفت: از اين تعداد تنها پنج هزار نفر بيمه تامين اجتماعي هستند و اين اصلا خوب نيست.


وي به بيمه صندوق عشاير و روستايي اشاره كرد و ابراز داشت: طي هشت ماه امسال ۳۵۰ قالي باف در استان زنجان براي بيمه شدن به صندوق بيمه عشاير و روستايي معرفي شدند.


مدير اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان با بيان اينكه تامين اجتماعي در استان نسبت به بيمه قالي بافان كم كاري مي كند، گفت: تامين اجتماعي استان در بيمه كردن قالي بافان اعتباري تخصيص نمي‌دهد و اين بزرگترين ظلم در حق قالي بافان است چرا كه سختي كار قالي بافان زياد است.


جعفري با بيان اينكه قالي بافان در استان زنجان مي‌توانند به سازمان بيمه صندوق اجتماعي كشاورزان، روستاييان و عشاير مراجعه كرده و بيمه شوند، تاكيد كرد: بيمه عشايري براي بيمه كردن فرشبافان به عنوان جايگزين پيشنهاد شده ولي استقبال از سوي قالي بافان آن طور كه بايد مطلوب نيست.


وي با بيان اينكه بيمه عشايري به دليل نداشتن دفترچه درماني و شرايط بازنشستگي باعث شده تا قالي بافان از اين بيمه استقبال نكنند، افزود: بايد در استان زنجان قالي بافان واقعي بيمه شده و از خدمات لازم استفاده كنند.


مدير اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان تصريح كرد: سازمان تامين اجتماعي استان بايد در تحت پوشش قرار دادن قالي بافان مديريت و برنامه ريزي لازم را داشته باشد.

آموزشگاه آنلاين خياطي


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۰۳:۵۴ توسط:ادمين موضوع:

۳۵۰ قالي باف زنجاني به صندوق بيمه عشاير و روستايي معرفي شدند

مدير اداره فرش زنجان:

۳۵۰ قالي باف زنجاني به صندوق بيمه عشاير و روستايي معرفي شدند

بهترين قاليشويي تهران از نظر مردم

زنجان- مدير اداره فرش سازمان صمت زنجان گفت: استقبال قالي بافان از بيمه صندوق اجتماعي كشاورزان، روستاييان مطلوب نيست و طي هشت ماه امسال ۳۵۰ قالي باف در استان زنجان به صندوق بيمه عشاير معرفي شدند.


محسن جعفري در گفتگو با خبرنگار بازار با بيان اينكه استان زنجان ۶۰ هزار بافنده قالي دارد، گفت: از اين تعداد تنها پنج هزار نفر بيمه تامين اجتماعي هستند و اين اصلا خوب نيست.


وي به بيمه صندوق عشاير و روستايي اشاره كرد و ابراز داشت: طي هشت ماه امسال ۳۵۰ قالي باف در استان زنجان براي بيمه شدن به صندوق بيمه عشاير و روستايي معرفي شدند.


مدير اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان با بيان اينكه تامين اجتماعي در استان نسبت به بيمه قالي بافان كم كاري مي كند، گفت: تامين اجتماعي استان در بيمه كردن قالي بافان اعتباري تخصيص نمي‌دهد و اين بزرگترين ظلم در حق قالي بافان است چرا كه سختي كار قالي بافان زياد است.


جعفري با بيان اينكه قالي بافان در استان زنجان مي‌توانند به سازمان بيمه صندوق اجتماعي كشاورزان، روستاييان و عشاير مراجعه كرده و بيمه شوند، تاكيد كرد: بيمه عشايري براي بيمه كردن فرشبافان به عنوان جايگزين پيشنهاد شده ولي استقبال از سوي قالي بافان آن طور كه بايد مطلوب نيست.


وي با بيان اينكه بيمه عشايري به دليل نداشتن دفترچه درماني و شرايط بازنشستگي باعث شده تا قالي بافان از اين بيمه استقبال نكنند، افزود: بايد در استان زنجان قالي بافان واقعي بيمه شده و از خدمات لازم استفاده كنند.


مدير اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان تصريح كرد: سازمان تامين اجتماعي استان بايد در تحت پوشش قرار دادن قالي بافان مديريت و برنامه ريزي لازم را داشته باشد.

آموزشگاه آنلاين خياطي


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۰۳:۳۴ توسط:ادمين موضوع:

سفارش آنلاين قاليشويي در تهران

سفارش آنلاين قاليشويي در تهران

قاليشويي عباس آباد

خبر آنلاين

قاليشويي آنلاين مهباف يكي از معتبرترين قاليشويي هاي تهران است كه عضو رسمي اتخاديه قاليشويان تهران مي باشد. قاليشويي مهباف آماده ارائه خدمات قاليشويي به صورت ۲۴ ساعته و در تمام ايام روز هفته است.


سرويس دهي قاليشويي مهباف به صورت مسقف و ايمن در سراسر تهران انجام مي شود. شما نيز مي توانيد همين حالا از طريق ثبت سفارش آنلاين قاليشويي در تهران از خدمات قاليشويي مهباف بهره مند شويد.


با پيشرفت تكنولوژي كه اكثر كسب و كارها به سمت آنلاين شدن رفته اند و در بستر اينترنت و شبكه هاي اجتماعي فعاليت مي كنند، قاليشويي مهباف در تهران نيز بستري را فراهم كرده است تا مشتريان عزيز بتوانند به صورت آنلاين ثبت سفارش قاليشويي كنند. با استفاده از خدمات آنلاين قاليشويي مهباف شما به صورت آنلاين و در تمامي ساعات شبانه‌ روز و در تمامي ايام هفته مي‌توانيد نسبت به ثبت سفارش اقدام كنيد.


قاليشويي غرب تهران

منطقه غرب تهران به بخش بزرگي از جمعيت تهران بزرگ دسترسي دارد و تعداد زيادي ساختمان و برج در اين منطقه وجود دارد، جمعيت زياد اين منطقه طبيعتا به خدمات قاليشويي غرب تهران نياز دارند، كه قاليشويي آنلاين مهباف در غرب تهران اين خدمات را به مردم عزيز اين منطقه ارائه مي كند.


در قاليشويي آنلاين مهباف براي شستشوي فرش ها از مواد شوينده درجه يك و استاندارد استفاده مي شود كه موجب بهبود خدمات قاليشويي غرب تهران (مهباف) شده است. قاليشويي آنلاين مهباف به شما اين اطمينان را مي دهد كه فرش هاي شما را به صورت كاملا استاندارد و اصولي مي شويد و بدون هيچگونه نقصي تميز و لول شده تحويل مي دهد.


بهترين قاليشويي غرب تهران

اگر ساكن غرب تهران هستيد و به دنبال بهترين قاليشويي غرب تهران هستيد، قاليشويي آنلاين مهباف بهترين گزينه براي شماست. قاليشويي مهباف با ارائه خدمات آنلاين ۲۴ ساعته در سرتاسر تهران آماده ارائه خدمات به شما عزيزان است.


قاليشويي جنوب تهران

قاليشويي جنوب تهران يكي از شعب قاليشويي مهباف است كه از تخصصي ترين قاليشويي‌هاي سطح تهران است. قاليشويي مهباف در جنوب تهران با ارائه خدمات با كيفيت به مشتريان خود توانسته به محبوبيت زيادي در بين مردم دست پيدا كند.


كيفيت خدمات و قيمت مناسب از از ويژگي‌هاي بارز اين مجموعه است. اگر قصد داريد تا در محدوده زندگي خود در جنوب تهران، قاليشويي معتبري پيدا كنيد، مي توانيد به قاليشويي مهباف اعتماد كنيد.


براي شستشوي فرش هاي خود مي توانيد از خدمات هر كدام از قاليشويي هاي جنوب تهران استفاده كنيد، اما توصيه ما انتخاب بهترين هاست. لذا به شما مجموعه مهباف را معرفي مي كنيم.


قاليشويي شرق تهران

قاليشويي شرق تهران با امكان شستشوي فرش با دستگاه ها و مواد شوينده استاندارد و نيز به كار گيري نيرو هاي مجرب، آماده خدمت رساني در تمامي محله هاي شرق تهران است. تعرفه قاليشويي مهباف طبق نرخ اتحاديه است و خدمات قاليشويي مهباف در شرق تهران را در قاليشويي ارزان قيمت شرق تهران تجربه كنيد.


سفارش آنلاين قاليشويي در تهران


ويژگي هاي يك قاليشويي خوب

فرش هاي ماشيني و دستبافت جداگانه شسته مي شوند.

شستشوي فرش ها به وسيله آب كر و چاه انجام مي شود.

فرش ها نهايتا ۴۸ ساعت پس از گرفتن از مشتري به مشتري تحويل داده مي شوند.

ميزان پوسيدگي فرش پيش از آغاز شست و شو بررسي مي شود و به مشتري اطلاع داده مي شود.

به كارگيري نيروي متخصص جهت بهبود كيفيت كارها

هزينه ها مطابق تعرفه اتحاديه قاليشويي است.

استفاده از دستگاه هاي مدرن و استاندارد براي شستشوي فرش

استفاده از مواد شوينده استاندارد و مناسب

بسته پذيرايي مراسم ختم

قاليشويي خوب از از اتحاديه قاليشويان مجوز دارد


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۵۹:۵۵ توسط:ادمين موضوع:

شستشوي فرش دستبافت در كارخانه قاليشويي هميشه تميز

شستشوي فرش دستبافت در كارخانه قاليشويي هميشه تميز
فرش دستبافت هميشه گران قيمت بودن و ارزشمند بودن فرش را نشان ميدهد. فرش­ هاي دستبافت ايراني از بهترين فرش ­هاي دنيا بوده چرا كه اين فرش­ها با دقت و ظرافت نهايت و همچنين با استفاده از نخ­هاي ابريشمي مرغوب، تار و پودشان درهم تنيده شده­اند و نتيجه كار حاصل از چندين ماه يا حتي چندين سال تلاش و زحمت فرشبافان ميباشد.

باتوجه به گفته ­هاي بالا مراقبت و نگهداري از فرش دستبافت بسيار دشوار و حساس بوده پس براي تميز و سالم نگهداشتن آن احتياج است كه به صورت منظم شستشوي فرش دستبافت انجام شود.

اما سوالي كه پيش مي آيد اين است كه چگونه ميتوان فرش دستبافت را شست يا بهترين روش براي شستشوي فرش دستبافت چه ميباشد؟

اولين جوابي كه براي اين سوال داده ميشود سپردن به قاليشويي ميباشد.

شستشوي فرش­ هاي دستبافت توسط شركت­هاي قاليشويي داراي مزايا و معايبي مي باشد كه در ادامه مطلب به آن پرداخته مي شود.

روش ديگر شست­وشو فرش دستبافت در منزل ميباشد.

علت شست­وشوي منظم فرش­هاي دستباف چه ميباشد؟

فرش دستبافت داراي يك خاصيتي است كه اگر ظاهر آن كثيف و چرك­آلود نباشد قطعا حاشيه و ريشه هاي فرش كثيف و رنگ زرد به خود ميگيرند (زردي به علت شستن ناقص فرش يا چربي­هايي به سبب آشپزي پخش مي شوند ميباشد) كه­ علاوه بر اين فرش دستبافت گرد و غبار بخصوص سيليس را به خود جذب مي كند كه اين علت از اساسي ترين دلايل براي شستشوي فرش دستبافت مي باشد.

سوال ديگري كه در پيش رو قرار دارد منبع توليد اين آلودگي­ها مي باشد. اين آلودگي­ها ناشي از بخارهاي آشپزي، ورود گرد­و­غبار از در­و­پنجره ها، ورود خاك توسط كفش به عمق فرش­ و دلايل بسياري ديگر كه بستگي به شرايط جوي و آب­ و هواي آن محدوده محل زندگي شما دارد.

نكته قابل توجه اين است كه مدت زمان شست وشوي فرش دستبافت به عواملي مانند تعداد اعضاي خانواده و ميزان رفت ­و آمد افراد وابسته است و رابطه مستقيم دارد، يعني هرچه رفت ­و­آمد بيشتر باشد ميزان كثيفي بيشتر مي شود.


شست و شوي فرش دستبافت در قاليشويي چگونه انجام ميپذيرد؟

شستشوي فرش دستبافت در قاليشويي داراي مراحلي است كه در پايين به توضيح هركدام پرداخته ايم:

مرحله اول: غبار گيري

اگر فرش دستبافتي كه به قاليشويي وارد ميشود داراي گرد­و غبار زيادي باشد پيش از شستن آن، خاك آن را توسط دستگاه خاك گير ميگيرند.

اساس كار اين دستگاه به اين نحوه مي باشد كه فرش را با قدرت خيلي بالا در بازه زماني 1 تا 2 ساعت ميچرخاند تا تمامي گرد­و خاك آن برطرف شود.

مرحله دوم: شست­وشو با مواد شوينده

براي شست­وشوي فرش دستباف ابتدا فرش­هايي كه داراي ابعاد يكسان مي باشند در كنار يك ديگر بر روي سطح بزرگ­و پهني مي گسترانند تا به هنگام شست­وشو فضاي كافي در اختيار داشته باشند. پس از اين مرحله اعضاي پرسنل قاليشويي آب را با فشار روي آنها ميپاشند تا همه قسمت­هاي فرش خيس شود.

بعد از گذشت مدت زمان كوتاهي از خيسي فرش (به علت نفوذ بيشتر آب به عمق فرش) مواد شوينده بر روي سطح آنها ريخته ميشود، سپس دستگاه­ هاي شستشوي فرش را روي فرش به حركت در مي­آورند تا سطح فرش را به آرامي بسايد­و قسمت­هايي كه دچار آلودگي شده است تميز شود.

شستشوي فرش ها و خدمات جانبي آن درقاليشويي در اصفهان فقط به صورت درجه يك و اعلا مي باشد كه توسط استادكاران خبره و با تجربه و تاييد توسط كارشناسان هميشه تميز انجام مي شود .

مرحله سوم: آبكشي فرش

پس از زدودن آلودگي­ها­و لك­هاي فرش نوبت به آبكشي كامل فرش ميرسد تا شست­وشو به مرحله نهايي خود برسد.

با استفاده از شلنگ­هايي كه داراي دوش­هاي پخش كننده هستند فرش را آبكشي مي كنند تا تمامي مواد شوينده از روي فرش برود و براي اطمينان از تميز شدن فرش از مواد شوينده دومين مرتبه عمليات آبكشي را انجام مي دهند.

مرحله چهارم: آبگيري فرش

در قاليشويي­هاي بزرگ­و با تجهيزات كامل، براي آبگيري فرش از دستگاه آب­گير استفاده مي كنند. اين دستگاه به شكل استوانه بوده و ديواره­ هاي آن به شكل مشبك طراحي شده است تا آب فرش از آن خارج شود.

پس از آنكه فرش­ها به مرحله آبكشي ميرسند، درون دستگاه قرار مي گيرند و دستگاه با سرعت زياد با حركتي دوراني تمامي آب فرش را در مي­آورد.


مرحله پنجم: خشك كردن فرش

در مرحله آبگيري تمام آب فرش خيس شده خارج نمي شود و مقداري از آب به صورت نم(رطوبت) باقي مي ماند كه براي خشك شدن آن فرش را جلوي نور آفتاب ميگذارند تا فرش به مرحله نهايي يعني تحويل برسد. اما در برخي از شرايط با توجه به شرايط جوي­ و آب­و­هوايي نميتوان از نور خورشيد استفاده كرد، پس در اين مواقع قاليشويي­ها از گرمخانه­ها استفاده ميكنند، گرمخانه­ها به وسيله­ي دستگاه گرماساز كه با ايجاد حرارت زياد باعث گرم شدن فضاي آن اتاق ميشود.


نحوه خشك كردن فرش­ها در گرمخانه به كمك داربست مي باشد. بدين گونه كه فرش­ها را از داربست آويزان ميكنند تا گرماي موجود در اتاق باعث خشك شدن سريع همه نقاط فرش شود.


دستگاه­ هاي شست­ وشوي فرش در قاليشويي­ ها به دو دسته اتوماتيك ­و دستي تقسيم ميشوند.


خود دستگاه ­هاي شست­وشوي دستي به 3 گونه تقسيم ميشوند: شلاق زدن (مناسب براي فرش­هاي دستبافت)، دستگاه برس استوانه­اي، دستگاه دوموتور گيربكسي


دستگاه­ هاي شست­وشوي اتوماتيك نيز به دو گونه هستند: دستگاه ريلي، دستگاه ميزي


معايب شست­وشوي فرش دستبافت با ماشين


به علت ساخته شدن فرش از پشم، پنبه،ابريشم و الياف طبيعي ميتواند آلودگي را به خوبي در خود مخفي كند و استفاده از روش­هاي ماشيني نتوانند به خوبي آلودگي­هاي موجود در فرش را تميز كند. از ديگر معايب شست­وشوي ماشيني فرش دستبافت آسيب ديدن الياف فرش توسط فشار زياد­و استفاده از مواد شوينده­اي كه باعث ازبين رفتن الياف فرش شود.


براي شستن فرش­هاي دستبافت خود بايد به مراكز معتبر­و شناخته شده بسپاريد تا با تجربه و تخصصشان فرش را به خوبي شست­وشو داده­و كمترين آسيب يا حتي بدون آسيب به الياف فرش به شما تحويل دهند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۳۳:۱۲ توسط:ادمين موضوع: