همه چيز دان همه چيز دان .

همه چيز دان

فرش دستباف از ظرفيت‌هاي خوب كرمانشاه براي رفع بيكاري است

فرش دستباف از ظرفيت‌هاي خوب كرمانشاه براي رفع بيكاري است
فرش دستباف از ظرفيت‌هاي خوب كرمانشاه براي رفع بيكاري است
كرمانشاه- ايرنا- سرپرست معاونت هماهنگي امور اقتصادي استانداري كرمانشاه با تأكيد بر ضرورت ايجاد اشتغال در استان، گفت: فرش دستباف به عنوان يكي از هنرهاي اصيل و قديمي مردم كرمانشاه ظرفيت بسيار مناسبي براي كاهش نرخ بيكاري و ايجاد اشتغال پايدار در استان است.
به گزارش روز پنجشنبه ايرنا، «بهزاد باباخاني» در مراسم افتتاح كارگاه متمركز فرش دستباف در بخش گهواره شهرستان دالاهو ضمن برشمردن اهميت اين كار عظيم در سخناني، افزود: ايجاد اشتغال و رفع معضل بيكاري در استان، مستلزم برنامه ريزي و نگاه ويژه‌ است و با سرعت برابر با ساير استانها نمي توان عقب ماندگي در اين حوزه را جبران كرد و اين موضوع نيازمند تلاش مضاعف است.
مقالات مرتبط: رنگبرداري فرش دستباف
وي افزود: براي موفقيت در كاهش نرخ بيكاري و ايجاد اشتغال، هم  مردم و سرمايه گذاران بايد مشاركت داشته باشند كه البته درصد نرخ مشاركت اقتصادي در استان بالاست و هم مسئولان بايد تلاش مضاعفي براي برنامه ريزي، ايجاد زيرساختها و ارائه تسهيلات حمايتي و تامين منابع داشته باشند.
باباخاني بيان داشت: اهميت پرداختن به طرح‌هاي اشتغالزاي اينچنيني زماني بيشتر آشكار مي‌شود كه بدانيم صنايعي مانند پتروشيمي آب بر، هزينه بر و با اشتغالزايي حداقلي هستند اما همين كارگاه فرش با هزينه‌اي كم، اشتغال زيادي ايجاد كرده و به محيط زيست نيز آسيب نمي‌رساند.
سرپرست معاونت هماهنگي امور اقتصادي استانداري كرمانشاه در ادامه تصريح كرد: اگر بتوانيم به جايگاه تاريخي خود در هنر اصيل فرش دستباف ايراني برگرديم  اشتغال و سودآوري كه در اين حوزه‌ شكل مي‌گيرد قابل قياس با صنايع بزرگ و آلاينده نيست.
وي در پايان گفت: زنجبره ارزش از پشم تا فرش از اولويت‌هاي استان است و خوشحالم كه اين ايده در گهواره با مردماني اصيل و با فرهنگ در حال اجرايي شدن است‌ و تسهيل امور براي توسعه اين طرح ارزشمند مورد حمايت حداكثري مديران استان خواهد بود.
اين كارگاه با ظرفيت توليد ۴۰۰ متر مربع در سال و اشتغال مستقيم ۱۰۰ نفر با آورده متقاضي در شهر گهواره از توابع شهرستان دالاهو ايجاد شده است.
پيش بيني مي‌شود با توسعه اين كارگاه، ظرفيت توليد آن به ۲هزار متر مربع در سال و اشتغالزايي ۵۰۰ نفر برسد.
دالاهو در ۱۰۰ كيلومتري غرب كرمانشاه حدود ۴۰ هزار نفر جمعيت دارد.
مقالات ديگر: گل فروشي پونك


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۱۴:۰۴ توسط:ادمين موضوع:

بهترين روش براي جمع كردن مو از روي فرش

بهترين روش براي جمع كردن مو از روي فرش
جاروكردن از مهم‌ترين بخش‌هاي نظافت منزل و تميزكردن است. با اين كار، گرد‌وغبار و آلودگي‌ها را پاك‌سازي مي‌كنيد و محيط‌تان زيباتر و تميزتر مي‌شود.
اما واقعيت اين است كه جاروكشيدن حتي از نوع برقي كافي نيست. شركت‌هايي كه در امور ارائه خدمات نظافتي فعاليت دارند به شما توصيه مي‌كنند كه هر ۶ ماه يك بار به‌طور حرفه‌اي از نيرو‌هاي خدماتي جهت پاك‌سازي كف و تميزكردن آن كمك بگيريد.
بافت‌هاي كف‌پوش‌ها بايد حسابي تميز شوند و لكه‌هاي احتمالي آن‌ها بايد به‌دقت از بين برود. اگر حيوان خانگي داشته باشيد، حتما مي‌دانيد كه نياز به كشيدن جاروبرقي، نيازي روزانه است؛ اما اين كار فقط مو‌ها را از سطح كف‌پوش‌ها برمي‌دارد.
براي اينكه مو‌هاي حيوان يا آدميزاد را از روي كف‌پوش‌ها حسابي پاك و تميز كنيد بايد ترفند‌هايي را بلد باشيد.
در روش نخستي كه مي‌خواهيم برايتان شرح بدهيم، به خريد نرم‌كننده لباس نياز داريد.
يك بطري اسپري خالي را با مخلوطي از آب و چند قطره نرم‌كننده لباس پر كنيد.
محتويات بطري را روي فرش اسپري كنيد تا حالت نمناك و مرطوب پيدا كند.
حالا فرش را جارو كنيد: با يك جاروي بلند دسته‌دار يا برسي كه قسمت سرش زبر و سفت است.
اجازه بدهيد كه فرش خشك شود.
همه جاي فرش را به‌خوبي با جاروبرقي تميز كنيد.
توصيه‌هاي مهم براي جمع كردن مو از روي فرش
اين توصيه‌ها بيشتر براي كساني مفيد است كه حيوان خانگي دارند و اسير مو‌هاي اين هم‌خانه‌هاي پشمالو شده‌اند.
اگر از وجود مو‌هاي بلند و كوتاه خودتان يا حيوان خانگي‌تان در منزل درمانده شده‌ايد، روش‌هاي زير را هم در نظر بگيريد تا با جمع كردن مو از روي فرش نفس راحتي بكشيد:
جاروبرقي‌ها داراي سري‌هاي مختلفي هستند كه به لوله آن وصل مي‌شوند و كار پاك‌سازي را انجام مي‌دهند. سر موجمع‌كن دستگاه را به آن متصل و كف را جارو كنيد.
براي اينكه كارايي جاروبرقي‌تان زياد بماند، بعد از هر بار جمع كردن مو از روي فرش حتما كيسه آن را تخليه و سري‌هاي آن را پاك كنيد.
جاروزدن روزانه مي‌تواند به كمترشدن حجم مو‌هاي روي زمين كمك كند.
براي تميزكردن اساسي و عمقي فرش‌ها، از جوش شيرين كمك بگيريد. بايد آن را روي سطح فرش بپاشيد و بعد جاروبرقي بكشيد. وجود اين ماده به راحت‌تر جمع‌شدن مو‌ها از روي فرش كمك مي‌كند.
مو‌هاي خودتان يا حيوان خانگي را مرتب و به‌درستي شانه بزنيد تا كمتر دچار ريزش شوند (ريزش مو) و مو‌هاي ريخته‌شده هم گره نداشته باشند و راحت‌تر از روي سطح زمين جمع شوند.
روش دوم؛ استفاده از وسايل مختلف براي جمع كردن مو از روي فرش
۱. تي‌هاي شيشه‌شوي
به سراغ تي‌هاي شيشه‌شوي برويد: همان تي‌هايي كه براي پاك‌كردن شيشه ماشين و پنجره‌هاي منزل و… استفاده مي‌كنيد.
كافي است لبهٔ پلاستيكي و خشك تي را روي سطح فرش بكشيد تا مو‌هاي ظريف را از سطح فرش جمع كند.
پوشيدن دستكش پلاستيكي و تلاش براي جمع كردن مو از روي فرش با آن هم مي‌تواند به جمع‌كردن مو‌ها كمك شاياني كند. البته بهتر است دستكش هر دو دست را بپوشيد و با كشيدن دست‌ها روي فرش، آن را پاك كنيد.
۲. بخارشوي
بخارشوي‌ها هم مي‌توانند در مسير پاك‌سازي فرش‌ها به كمك‌تان بيايند. ابتدا بايد فرش‌ها را با جاروبرقي تميز كنيد و بعد به‌سراغ بخارشوي‌ها برويد.
بخارشوي‌ها علاوه بر پاك‌سازي مو‌ها باعث ازبين‌رفتن گردوغبار و مواد حساسيت‌زاي موجود در بين بافت‌هاي فرش مي‌شوند. شستن فرش و تميزكردن كف‌پوش‌ها مهم است. نبايد آن را دست‌كم گرفت.
۳. برس‌هاي پلاستيكي
از برس‌هاي پلاستيكي هم استفاده كنيد. اين وسايل به‌خوبي مي‌توانند مو‌هاي گره‌خورده و تنيده‌شده به جان فرش را از لابه‌لاي بافت‌هاي آن خارج كنند.
اگر حوصلهٔ استفاده از جاروبرقي را نداريد يا اصلا به اين وسيله دسترسي نداريد، برس‌ها ناجي شما خواهند بود. برس‌هاي همه‌كاره براي پاك‌سازي كف‌پوش‌هاي مختلف ديگر هم كمك‌تان خواهند كرد.
۴. استفاده از بادكنك‌ها براي جمع كردن مو از روي فرش
بادكنك و جمع كردن مو از روي فرش؟ بله، چرا كه نه. شايد خنده‌دار باشد، اما واقعيت اين است كه بادكنك‌ها به‌خاطر ايجاد الكتريسيته ساكن مي‌توانند مو‌ها را به خودشان جذب كنند. يك بادكنك را باد كنيد و روي سطح فرش بغلتانيد و ببينيد كه مو‌ها را چطور جمع مي‌كند. شايد كاربردي نباشد، اما گاهي جواب‌گوي پاك‌سازي موهاست. امتحان كنيد، ضرر ندارد.
۵. استفاده از چسب‌هاي پهن براي جمع كردن مو از روي فرش
استفاده از چسب براي جمع كردن مو از روي فرش؟ بله بله! روش بسيار خوبي خواهد بود. كافي است تكه‌اي چسب پهن را دور انگشت‌هاي دست بپيچيد و با آن اقدام به جمع‌كردن مو‌ها كنيد.
ديگر نياز به توضيح نيست كه سطح چسبناك نوار چسب بايد به‌سمت بيرون باشد؛ يعني با آن روي فرش بكشيد تا مو‌ها جمع شوند و به آن بچسبند.
اين كار براي سطوح كوچك قابل‌اجراست. اگر قرار باشد از نوارچسب‌هاي پهن براي پاك‌سازي مو‌هاي فرشي بزرگ استفاده كنيد، بايد به‌سراغ روش‌هاي ديگري برويد.
مثلا نوارچسب را دور يك رولر رنگ‌كاري بچسبانيد. رولر‌هاي رنگ‌كاري همان غلتك‌هايي هستند كه براي رنگ‌كردن ديوار استفاده مي‌شوند. استفاده از غلتك‌هاي دسته‌بلند، كارتان را ساده مي‌كند.
همانطور كه ريختن آشغال و گرد و خاك بر روي فرش امري اجنتناب ناپذير است، ريختن مو و جمع شدن مو بر روي فرش نيز امري اجنتاب ناپذير است.
جمع شدن مو بر روي فرش در خانه‌هايي كه افراد مو بلند زندگي مي‌نمايند و يا حيوانات خانگي در منزل نگهداري مي‌كنند بيشتر است.
يكي از راه‌هايي كه مي‌توان از جمع شدن زياد مو بر روي فرش جلوگيري نمود، كوتاه كردن موهايتان است! (شايد برايتان سنگين تمام شود، ولي اگر واقعا تميز كردن مو‌ها روي فرش برايتان سخت و وقت گير است، مي‌توانيد مو‌هاي خود را كوتاه نماييد تا مو‌هاي كمتري بر روي فرش جمع گردد)
راه ديگر استفاده از رو فرشي بر روي فرش‌هاي مي‌باشد. امروزه رو فرشي‌هاي كشدار مانند ملافه‌هاي كشدار در بازار موجود مي‌باشند كه مي‌توانيد با كش موجود در آن، روفرشي را بر روي فرش ثابت نماييد و با خيال راحت از فرش استفاده نماييد و در آخر با تكاندن روفرشي، خود را از جمع كردن موي روي فرش، خلاص كنيد.
منبع: دلگرم


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۱۹:۰۷ توسط:ادمين موضوع:

نفس فرش دستباف ملاير به شماره افتاد

به گزارش خبرنگار گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، يكي از فعالان حوزه فرش در شهرستان ملاير مطرح مي‌كند؛ در سال ۹۸ تصميم گرفتم بجاي راه اندازي كارگاه قاليبافي در كاشان، يك كارگاه قاليبافي در ملاير راه اندازي كنم تا براي همشهريانم اشتغال ايجاد شود، پس از دوندگي‌هاي بسيار و عدم حمايت هيچ ارگاني از اداره صمت گرفته تا فرمانداري، تصميم گرفتم خانه‌ام را بفروشم و كارگاه را راه اندازي كنم. خانه‌اي كه حالا قيمتش چندين برابر شده اما كارگاه بدليل عدم حمايت مسئولان و نيز شيوع بيماري كرونا، رونق چنداني ندارد. كارگاهي كه با ظرفيت ۳۰ دار قالي ۹ متري، تنها با ۱۰ دار قالي به كار خود ادامه مي دهد.
بشر در قديم از پوست حيوانات براي پوشش خود استفاده مي‌كرد، اما كم كم دريافت كه اين پوست پس از چندين بار زير و رو شدن مي‌شكند و پشم‌هاي آن مي‌ريزد. پس به مرور آموخت كه اگر پوست بوسيله دباغي عمل بيايد، دوام آن بيشتر مي‌شود. در واقع نمد مالي اولين تكنيك كار روي پوست بوده است، بعد از آن بشر اوليه متوجه گليم بافي مي‌شود. ظرافت‌هاي افزوده شده در گليم بافي باعث شد كه قاليبافي بعنوان  يك هنر مسلم ايجاد شود.     
قديمي ترين قالي شناخته شده كه از سيبري شوروي توسط يك هيئت باستان شناسي بدست آمده، قالي «پازيريك» است. اين قالي، رنگ آبي سير دارد و مربوط به سده سوم قبل از ميلاد يا ۳۰۰۰ سال پيش است. جالب اينجاست كه نحوه بافت آن با تكنيك بافت امروزه تفاوت چنداني ندارد و نقش آن از نقوش هخامنشيان گرفته شده است. قالي قديمي ديگري نيز در اطراف مغولستان بدست آمده است. اين قالي بعنوان پوشش اسب بكار مي‌رفته و مربوط به دوره هخامنشيان است. اين دو قالي هم اكنون در موزه « ارميتاژ» روسيه نگهداري مي شوند. در اواخر دوره تيموريان و اوايل سلسله صفوي هنر قاليبافي در ايران بسيار بارز و مشخص شد. در موزه فرش ايران نيز نمونه‌هايي از قاليبافي دوره قاجار با قدمتي نزديك به ۲۰۰ سال وجود دارد.
براي بافت قالي از پشم بز به‌ دليل زبر بودن زياد استفاده نمي‌كنند به همين علت از پشم گوسفند استفاده مي‌شود. اساس كار قاليبافي گره‌هايي است كه بر روي تارقالي زده مي‌شود. جنس گره‌ها از پشم كرك يا ابريشم است كه قبلا به رنگ هاي دلخواه درآمده‌اند هر قدر تعداد اين گره‌ها در سطح قالي بيشتر باشد، مرغوبيت و استحكام قالي زيادتر مي‌شود. طريقه گره زني در نقاط مختلف ايران متفاوت است.
محمد اميني يكي از فعالان هنر قاليبافي در ملاير است كه بر چهره اش تار و پود ۳۶ ساله قالي نقش بسته. او كه تا دهه ۸۰ سفره بيش از هزار خانواده را همچون نقش‌هاي قالي اصيل ايراني، رنگارنگ و پر رونق مي‌كرده، امروز اما بدليل غفلت بسياري از مسئولان، اين تعداد به ۲۰۰ نفر كاهش يافته است.
مقالات مشابه: ترك اعتياد مرزداران
او  فرش بافي را يكي از مشاغل هنري با ارزش و مهم در ايران مي‌داند و مي‌گويد: زماني كه از دكتر مصدق پرسيدند "اگر نتوانيد نفت كشور را بفروشيد، چه مي‌كنيد؟" ايشان پاسخ داد" فرش را جايگزين مي‌كنيم."
فرشي كه سرمايه اهالي خانه بود
به گفته اميني در دهه ۷۰، يك سوم مردم ملاير از طريق قالي بافي امرار معاش مي‌كردند و از سه راه اميركبير تا ميدان امام خميني، حدود ۸۰ فرش فروشي و خامه فروشي رديف بوده است. نقش‌هاي پيچ جوزان، لچك ترنج و چهار چنگ مانيزان كه بر كالبد بي جان خانه‌ها روحي تازه مي‌بخشيد، براي سال‌هاي طولاني سرمايه اهالي خانه بود. دو تخته فرش دستباف جزء جدايي ناپذير جهيزيه هر زوج جواني بود كه بعدها مي‌توانستند با فروش همين سرمايه، آلونكي براي خود دست و پا كنند.
او با اشاره به كم رونق شدن فرش دستباف در ملاير از دهه ۸۰ به بعد، تصريح مي‌كند: از ۱۲۰ فرش فروشي كه در آن سال‌ها در ملاير فعاليت مي‌كردند، تنها سه ،چهار نفر باقي ماندند كه يكي از دلايل اصلي آن علاوه بر گسترش فرش ماشيني، تغيير مواد اوليه و استفاده از مواد اوليه ناخالص و جايگزيني پشم‌هاي ماشين ريس بجاي دست ريس بود كه علاوه بر كاهش كيفيت فرش و بي رمق شدن بازار داخلي و خارجي فرش ايراني، بيكار شدن بسياري از توليد كنندگان اين مواد اوليه دست ريس را به دنبال داشت.
كم رنگ شدن نقشه اصيل قالي هر منطقه
اميني تداخل نقش قالي شهرها يا روستاهاي مختلف را يكي از دلايل اصلي كم‌رنگ شدن نقش اصيل قالي هر شهر برمي‌شمرد و ادامه مي‌دهد: طي سال‌هاي اخير برخي افراد ناخبره كه تخصص كافي در حوزه فرش و نقوش اصيل ايراني را نداشتند، از قاليبافان خواستند نقش‌هايي را ببافند كه مختص ناحيه محل زندگي شان نيست به طور مثال نقش چهار چنگ كسب و ننج توسط زنان جوزاني بافته مي‌شود و نقش پيچ جوزان توسط اهالي حسين آباد و اين تداخل، نقشه‌هاي اصيل هر منطقه را از بين مي‌برد.
به گفته اميني نقشه قالي هر منطقه بايد توسط همان منطقه بافته شود اما مي توان با ايجاد تنوع در طراحي، طرح‌ها را به روز كرد به طور مثال بعضي رنگ‌ها را كه جامعه حال حاضر نمي‌پسندد، تغيير داد اما نقشه اصلي بايد همان باشد چرا كه در صورت روي گرداني از نقشه اصيل هر منطقه، شكست مي‌خوريم.
او در پاسخ به اين سوال كه چرا عده‌اي به دنبال فرش‌هاي كهنه هستند، يادآور مي‌شود: بسياري از مردم به دنبال فرش‌هاي قديمي دستباف‌اند چرا كه علاوه بر مواد اوليه مرغوب و مناسب، از رنگ با كيفيت و نقشه اصيلي برخوردارند. پس يكي از ضربات مهمي كه به فرش دستباف وارد شد علاوه بر حذف نقشه اصيل هر منطقه، جايگزيني مواد اوليه دست ريس با ماشين ريس بود كه اختلاف قيمت ناچيز بين اين دو نوع مواد اوليه را سودجويان و دلالان به جيب زدند و همين سبب شده كه امروز هر فرشي از دار قالي پايين مي‌آيد، با مواد اوليه ماشين ريس است.
به گفته اميني واگذار كردن كار بدست افراد غير متخصص و ناخبره سبب ضربات مهلك به جان نقش‌هاي اصيل فرش ايراني شده است به طور مثال با سوق دادن قاليباف به بافتن تابلو فرش، امروز حدود ۲۰۰ هزار تابلو فرش در همدان و شهرهاي اطراف داريم كه هيچ خريداري ندارند.
او از رشد بازار فروش فرش دستباف در ايران خبر مي دهد و اضافه مي‌كند: در سال هاي ۹۹ و ۱۴۰۰، شاهد رشد ۴۰ درصدي بازار داخلي فرش دستباف بوديم و روي آوردن ۶۰ درصد مردم ايران به خريد فرش دستباف، امتياز بزرگي است كه بايد آن را نگه داشت.
راه اندازي خانه فرش نيازمند حمايت است
اميني فرش ملاير، نهاوند و تويسركان را از جمله پر فروش‌ترين فرش‌هاي كشور مي‌داند كه پايه ثابت نمايشگاه‌هاي بين المللي تهران اند و مي‌گويد: در صورتي كه مسئولان استاني و شهرستاني از قالي بافان ملاير براي راه اندازي خانه فرش حمايت كنند مي‌توان يك سوم مشكل بيكاري اين شهر را حل كرد.
به گفته او در صورت تأمين مكان و مجوزهاي مورد نياز و نيز حمايت مسئولان شهرستاني و استاني، يك خانه فرش شامل توليد مواد اوليه دست ريس و با كيفيت، رنگ رزي سنتي يا گياهي، چله كشي، آموزش بافندگي و قاليشويي سنتي راه اندازي مي‌شود كه مي‌تواند زمينه اشتغال ۱۰ هزار نفر را بصورت مستقيم و غير مستقيم ايجاد كند.
خانه اي كه براي راه اندازي يك كارگاه قاليبافي فروخته شد
شريفي يكي ديگر از فعالان حوزه فرش در شهرستان ملاير است كه سابقه ۱۳ ساله قاليبافي در شهر كاشان را دارد. او كه در سال ۹۸ تصميم مي‌گيرد بجاي راه اندازي كارگاه قاليبافي در كاشان، كارگاهش را در ملاير راه اندازي كند تا براي همشهريانش اشتغال ايجاد كند، پس از دوندگي‌هاي بسيار و عدم حمايت هيچ ارگاني از اداره صمت گرفته تا فرمانداري، تصميم مي‌گيرد خانه‌اش را بفروشد و كارگاهش را راه اندازي كند. خانه‌اي كه حالا قيمتش چندين برابر شده اما كارگاه بدليل عدم حمايت مسئولان و نيز شيوع بيماري كرونا، رونق چنداني ندارد.
او كه با هزينه فروش خانه‌اش، كارگاه خود را در مركز فني حرفه‌اي خواهران ملاير راه اندازي كرده، در گفت‌وگو با ايسنا تصريح مي‌كند: اين كارگاه گنجايش ۳۰ دار قالي ۹ متري را دارد. من با ۱۰ دار قالي شروع كردم و اميد داشتم كه با حمايت ارگان‌هاي ذيربط و اخذ تسهيلات، كارگاه را گسترش دهم تا زمينه اشتغال افراد بيشتري فراهم شود اما متأسفانه بدليل عدم حمايت فعلا با ايجاد اشتغال براي ۱۵ خانم به كار ادامه مي‌دهيم.
مواد اوليه بي كيفيت بزرگ ترين ضربه را به فرش ملاير زده است
شريفي كه علاوه بر ايجاد اشتغال، تابحال ۲۰۰ هنرجو را در اين كارگاه آموزش داده، ادامه مي‌دهد: بي كيفيت بودن مواد اوليه، بزرگ ترين ضربه را به فرش ملاير زده است. فرشي كه از اين مواد بي كيفيت بافته مي‌شود علاوه بر زمخت و زبر بودن، پس از دو بار شستشو، رنگ قاطي مي‌كند.
به گفته اين كارآفرين، زماني فرش كهنه روستاي ميشن ملاير را در بازار عباس آباد تهران روي هوا مي‌زدند، اما حالا بدليل عدم كيفيت، بازار فروشش بسيار ضعيف شده است. از پود و چله پلي استر بجاي پنبه استفاده مي‌كنند. اين در حالي است كه اگر از مواد با كيفيت كه قيمت بالاتري هم دارند، استفاده شود به طور قطع فرش بافته شده نيز به قيمت بالاتر به فروش مي‌رسد و خريدار با رضايت كامل اين فرش را مي‌خرد.
شريفي با بيان اينكه تا سال ۸۰ فرش ملاير با فرش كاشان قابل مقايسه نبود، اضافه مي‌كند: آن موقع فرش كاشان در مقايسه با فرش ملاير خيلي ضعيف تر بود اما بدليل حمايت از قاليبافان حالا با ملاير قابل مقايسه نيست. اگر كاشان بودم تا بحال ۵۰ بار تسهيلات گرفته بودم اما متاسفانه هيچ رسيدگي به قاليبافان ملاير نمي‌شود.
كاهش صادرات فرش ملاير بدليل مواد اوليه بي كيفيت
رئيس اتحاديه فرش ملاير مهم ترين مشكل حوزه فرش در اين شهرستان را مواد اوليه بي كيفيت و نامرغوب مي داند و مطرح مي كند: وقتي مواد اوليه كيفيت مناسبي نداشته باشد، فرش با كيفيتي هم توليد نمي شود پس بازار فروش مناسبي هم نخواهد داشت به همين دليل است كه فرش ملاير راه خروج ندارد، يعني صادرات فرش از ملاير بسيار كم رنگ شده است.
بيمه برخي قاليبافان قطع شده است
اسماعيل غياثوند در گفت‌وگو با ايسنا از قطع شدن بيمه برخي قاليبافان خبر مي‌دهد و مي‌گويد: علاوه بر عدم تعلق هر گونه تسهيلاتي به قاليبافان، بيمه بسياري از آن ها قطع شده و صنعت فرش در ملاير در حال نابودي است چون با اين اوضاع هيچ توليد كننده اي رغبت نمي كند كه فرش توليد كند.
واگذاري فرش به سازمان صمت؛ علت اصلي نابودي هنر قاليبافي
در ادامه رئيس هيأت مديره اتحاديه فرش استان همدان با بيان اينكه تاريخچه قاليبافي در ملاير به دوره قاجار باز مي‌گردد، بيان مي‌كند: چند سالي است كه هر چه مي‌گذرد بجاي ارتقاء جايگاه فرش، اين جايگاه هر روز تنزل كرده و ضعيف‌تر مي‌شود.
احمد ملكي در گفت‌وگو با ايسنا علت تنزل جايگاه فرش طي سال‌هاي اخير را كوتاهي دولتمردان مي‌داند و ادامه مي‌دهد: تا قبل از سال ۸۲ كه فرش زير نظر وزارت جهاد كشاورزي بود، با توليد مواد اوليه با كيفيت، اين مواد بصورت اقساطي در اختيار قاليبافان قرار مي‌گرفت و قالي‌هاي بافته شده از قاليبافان خريداري مي‌شد و به فروش مي رسيد اما از سال ۸۲ كه اتحاديه فرش به اداره بازرگاني و سپس به اداره صنعت، معدن و تجارت واگذار شد، تا همين لحظه به فراموشي سپرده شده است.
او به از بين رفتن ۸۰ درصدي فرش دستباف ايراني اشاره و اظهار مي‌كند: با اينكه جهاد كشاورزي هيچ مسئوليتي در قبال اتحاديه فرش دستباف ندارد، دو اتاق و يك انبار در اختيار قاليبافان گذاشته و در حال حاضر همين جا مشغول بكار هستيم كه اگر جهاد اين مكان را در اختيار ما نمي‌گذاشت، همين اتحاديه هم تعطيل بود.
به گفته ملكي اگر اين وضع تداوم داشته باشد، ظرف يك تا دو سال آينده اين هنر اصيل ايراني به طور كامل از بين مي رود. همان طور كه در حال حاضر در شهرهاي رزن و كبودرآهنگ از بين رفته و كاملا تعطيل شده است.
فعاليت ۱۸۰۰ قاليباف در ملاير
رئيس هيات مديره اتحاديه فرش استان همدان با اشاره به اينكه از شش هزار قاليباف در شهرستان ملاير، ۱۸۰۰ قاليباف كه بيمه قاليبافي دارند، فعال اند، خاطرنشان مي‌كند: روزانه افراد بسياري بدليل مشكلات مالي و براي كسب درآمد به ما مراجعه مي‌كنند تا دار قالي و مواد اوليه در اختيارشان قرار دهيم اما متأسفانه هيچ كمكي از دست ما ساخته نيست چون هيچ سرمايه‌اي نداريم. اين در حالي است كه در صورت سرمايه گذاري و راه اندازي كارگاه قاليبافي، روزانه حدود ۱۰۰ قاليباف در ملاير مي‌توانند مشغول بكار شوند.
او نقش‌هاي ماهي روستاي حسين آباد، پيچ جوزان و چهار چنگ كسب و ننج را از جمله شناخته شده‌ترين نقش‌هاي قالي ملاير در جهان برمي‌شمرد و مي‌گويد: در حال حاضر بدليل عدم حمايت از قاليبافان اين نقش‌ها بسيار ضعيف شدند و هيچ تسهيلاتي به قاليبافان تعلق نمي‌گيرد يا اگر تعلق بگيرد، شرايط بانكي آنقدر سخت است كه عطايش را به لقايش مي‌بخشند. ۱۸ سال است كه هيچ قاليبافي نتوانسته تسهيلاتي براي توسعه كار خود دريافت كند.
قيمت مواد اوليه چند برابر افزايش يافته و كيفيت اين مواد چند برابر كاهش
به گفته ملكي افزايش چند برابري مواد اوليه قاليبافي يكي ديگر از مشكلات مهم فعالان اين هنر است بطوريكه مواد اوليه از ۲۵ هزار تومان به ازاي هر كيلوگرم به ۹۰ هزار تومان افزايش يافته است. اين در حالي است كه بجاي ارتقاء كيفيت، اين مواد با كيفيت بسيار پايين تري عرضه مي‌شوند.
رئيس هيأت مديره اتحاديه فرش استان همدان يادآور مي‌شود: همين ۱۸۰۰ قاليباف بدليل اينكه تحت پوشش بيمه هستند، مجبور به ادامه فعاليت اند و اين هنر صنعت را در ملاير با چنگ و دندان نگه داشته‌اند.
واگذاري صنعت فرش به جهاد كشاورزي يا ميراث فرهنگي؛ تنها راه نجات اين هنر اصيل ايراني
ملكي خواستار تغيير جايگاه متولي اين صنعت از اداره صمت به جهاد كشاورزي يا سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري است تا شايد اين هنر اصيل ايراني به جايگاه ويژه خود بازگردد و با حمايت از قاليبافان و ارائه تسهيلات به آنان، دوباره رونق گيرد.
به گزارش ايسنا نقش هاي پيچ جوزان، چهارچنگ قديم، لچك ترنج، حاج خانومي، نقش انگوري، بوته ماهي، گلداني دره جوزان، پنج ستاره، زير خاكي و نقش بوته قالي هاي دستباف ملاير تا دهه ۸۰ در كشور و حتي در بسياري از نقاط جهان زبانزد بوده حالا اما بدليل عرضه مواد اوليه بي كيفيت و توليد فرش هاي نامرغوب، علاوه بر لطمه به بازار جهاني، دستان هنرمند قاليبافي كه گره بر گره نقشي پر از حيات و سرزندگي خلق مي كرد را از رمق انداخته و از ۶ هزار قاليباف در اين شهرستان، تنها ۱۸۰۰ نفر باقي ماندند. از طرفي طي ۱۸ سال گذشته هيچ حمايت مالي از قاليبافان نشده و هيچ يك از آن ها موفق به اخذ تسهيلات نشده اند. به نظر مي رسد مسئولان امر، پر پر شدن گل هاي قالي ملاير را رج به رج به نظاره نشسته اند. آيا وقت آن نرسيده كه اين هنر اصيل ايراني از سازماني كه هيچ حمايتي از قاليبافان نداشته به سازمان ديگري كه ظرفيت ها و امكانات لازم براي حمايت از اين هنر را دارد، واگذار شود؟
منبع :ايسنا


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۲۹:۳۸ توسط:ادمين موضوع:

نبود بازاريابي هاي قوي براي فرش‌هاي دستباف رشت

نبود بازاريابي هاي قوي براي فرش‌هاي دستباف رشت

ايسنا/گيلان پيشران فرش دستباف در رشت گفت: به دليل نبود بازاريابي قوي، فرش‌هاي دست باف رشت به نام تبريز و قم فروخته مي‌شوند.

 

صغري رضايي در گفت و گو با ايسنا با بيان اينكه ۲۵ سال است كه در حوزه فرش بافي رشت فعاليت دارد و علاوه بر بافندگي هنرجوياني را هم براي بافت فرش دستباف آموزش داده است، گفت: بازار نه چندان مطلوب فرش دستباف در رشت موجب شده است كه حتي كارآموزان با استعداد اين شهرستان انگيزه‌اي براي ماندگاري در اين حرفه نداشته باشند.

مقالات ديگر: دندانپزشكي اميرآباد

وي افزود: تابلو فرش اصلا بازار خوبي ندارد و فقط وضعيت بازار قالي و قاليچه در سال‌هاي اخير بهتر شده است.

 

رضايي ادامه داد: بافندگان شهرستان رشت فرش‌هاي بسيار با كيفيتي مي‌بافند اما از آنجاييكه بازاريابي خوبي براي فرش‌هاي بافته شده در گيلان صورت نگرفته است به نام هاي فرش‌هاي تبريز و قم فروخته مي‌شوند.

ترك اعتياد شهرك غرب

وي خاطرنشان كرد: وابستگي بافت فرش در گيلان براي تهيه اقلام مورد نياز بافت فرش به شهرهاي قم و تبريز موجب شده است كه ارزش فرش گيلان در كشور شناسانده نشود و حتي خود گيلاني‌ها هم براي خريد فرش دستباف به دنبال برندهاي تبريز و قم باشند.

 

پيشران فرش دستباف در رشت گفت: گراني مواد اوليه دغدغه‌هاي بافندگان فرش دستباف را دو چندان كرده است و همه اين مشكلات موجب شده است كه نه تنها از تعداد كارآموزان جديد من براي فرش دستباف كم شود بلكه ميزان توليد و بافت فرش را كاهش دهيم.

مقالات مشابه ديگر: شستشوي فرش ترك


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۲۵:۵۹ توسط:ادمين موضوع:

نبود بازاريابي هاي قوي براي فرش‌هاي دستباف رشت

نبود بازاريابي هاي قوي براي فرش‌هاي دستباف رشت

ايسنا/گيلان پيشران فرش دستباف در رشت گفت: به دليل نبود بازاريابي قوي، فرش‌هاي دست باف رشت به نام تبريز و قم فروخته مي‌شوند.

 

صغري رضايي در گفت و گو با ايسنا با بيان اينكه ۲۵ سال است كه در حوزه فرش بافي رشت فعاليت دارد و علاوه بر بافندگي هنرجوياني را هم براي بافت فرش دستباف آموزش داده است، گفت: بازار نه چندان مطلوب فرش دستباف در رشت موجب شده است كه حتي كارآموزان با استعداد اين شهرستان انگيزه‌اي براي ماندگاري در اين حرفه نداشته باشند.

مقالات ديگر: دندانپزشكي اميرآباد

وي افزود: تابلو فرش اصلا بازار خوبي ندارد و فقط وضعيت بازار قالي و قاليچه در سال‌هاي اخير بهتر شده است.

 

رضايي ادامه داد: بافندگان شهرستان رشت فرش‌هاي بسيار با كيفيتي مي‌بافند اما از آنجاييكه بازاريابي خوبي براي فرش‌هاي بافته شده در گيلان صورت نگرفته است به نام هاي فرش‌هاي تبريز و قم فروخته مي‌شوند.

ترك اعتياد شهرك غرب

وي خاطرنشان كرد: وابستگي بافت فرش در گيلان براي تهيه اقلام مورد نياز بافت فرش به شهرهاي قم و تبريز موجب شده است كه ارزش فرش گيلان در كشور شناسانده نشود و حتي خود گيلاني‌ها هم براي خريد فرش دستباف به دنبال برندهاي تبريز و قم باشند.

 

پيشران فرش دستباف در رشت گفت: گراني مواد اوليه دغدغه‌هاي بافندگان فرش دستباف را دو چندان كرده است و همه اين مشكلات موجب شده است كه نه تنها از تعداد كارآموزان جديد من براي فرش دستباف كم شود بلكه ميزان توليد و بافت فرش را كاهش دهيم.

مقالات مشابه ديگر: شستشوي فرش ترك


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۲۵:۴۱ توسط:ادمين موضوع:

«تابلو فرش دستباف المپيك توكيو» رونمايي شد

«تابلو فرش دستباف المپيك توكيو» رونمايي شد/ اهداي يك تخته فرش به كميته بين المللي المپيك
«تابلو فرش دستباف المپيك توكيو» رونمايي شد/ اهداي يك تخته فرش به كميته بين المللي المپيك
آيين رونمايي از تابلو فرش دستباف المپيك و افتتاح نمايشگاه تابلوفرش‌هاي ورزشي در حاشيه المپيك ۲۰۲۰ توكيو برگزار شد.
به گزارش خبرنگار اعزامي ايسنا به توكيو، سفارت ايران در ژاپن امروز، سه‌شنبه و در جريان چهارمين روز رسمي بازي هاي المپيك‌۲۰۲۰ توكيو ميزبان شركت كنندگان در مراسم رونمايي از «تابلو فرش دستباف المپيك توكيو» بود.
اين مراسم با حضور مرتضي رحماني موحد سفير ايران در ژاپن، سيدرضا صالحي اميري رئيس كميته ملي المپيك، نماينده هيات اجرايي كميته بين المللي المپيك، نماينده كميته ملي المپيك ژاپن، نصرالله سجادي سرپرست كاروان ورزش ايران و محسن رضواني عضو هيات اجرايي برگزار شد.
در حضور اين افراد از «تابلو فرش دستباف المپيك توكيو» رونمايي شد. در اين تابلو فرش كه ويژه بازي هاي ۲۰۲۰ توكيو بافته شده است، طرح پنج حلقه ويژه المپيك ديده مي شود.
* افتتاح نمايشگاه تابلو فرش‌هاي ورزشي
همزمان با رونمايي از تابلو فرش دستباف المپيك توكيو، نمايشگاه تابلو فرش هاي ورزشي هم افتتاح شد تا اين تابلو فرش در آن نگهداري و نمايش داده شود.
در اين‌ نمايشگاه ۱۷ تابلو فرش ورزشي ديگر در معرض نمايش گذاشته شده است، اين تابلو فرش ها مربوط به رويدادهايي مانند جام جهاني ٢٠١٨ روسيه، جام‌جهاني ٢٠١٤ برزيل، جام جهاني ٢٠٠٢ كره جنوبي و ژاپن، نمونه نمونه فرش اهدائي به فدراسيون فوتبال استراليا در مسابقات قهرماني ٢٠١٥ آسيا، تابلو فرش جام ملت هاي ٢٠١٩ آسيا و ... است.
* اهداي فرش دستباف المپيك توكيو به IOC
به گفته سيدرضا صالحي اميري و طبق آنچه در مراسم‌رونمايي به آن تاكيد شد، يك تخته از اين فرش به كميته بين المللي المپيك (IOC) اهدا مي شود تا در موزه لوزان سوئيس نگهداري شود. همچنين يك تخته از فرش به كميته المپيك ژاپن و سفارت ايران در اين كشور اهدا شد. قرار است يك تخته از اين فرش هم در موزه ملي ورزش ايران نگهداري شود.
* سفير ايران در ژاپن: بافت اين فرش نشانه توجه ايراني ها به اهداف المپيك است
در مراسم رونمايي از تابلو فرش دستباف المپيك توكيو، مرتضي موحد رحماني، سفير ايران در ژاپن گفت: به همه ميهمانان كه در اين مراسم حاضر شده اند، خوشآمد مي گويم. فرش ايران جلوه زيبا و خاطره انگيزي از بخش بزرگي از فرهنگ جهان است. بافت فرش ايراني با طرحها و رنگ‌ها و جذابيت هاي گوناگون، نشان از فرهنگ غني ايرانيان دارد و براي تاثير گذاري در سطح بين المللي است.
رحماني ادامه داد: امروز فرش ايراني به عنوان سفير فرهنگي ايران زمين در اقصي نقاط دنيا مي درخشد و خوشحالم كه تجار ژاپني در اين زمينه فعال هستند.
در مراسم امروز با ابتكار و همت آقاي عادل غيبي كه سالهاي طولاني را با مردم ژاپن زندگي كرده و در زمينه فرش ايراني فعاليت هاي گسترده اي داشته است، تابلو فرشي را با موضوع المپيك رونمايي مي كنيم. به طور قطع اقدام شركت سوناي در بافت اين اثر ارزشمند در مسير المپيك توكيو و خلق اين اثر هنري نشانه توجه مردم ايران به اهداف عاليه المپيك است.
سفير ايران در ژاپن گفت: در خاتمه ضمن تشكر از حضور همه ميهمانان عاليقدر از تلاش هاي صميمانه دكتر صالحي اميري، شركت سوناي و همه همكارانم در سفارت تشكر مي كنم.
* تاكيد صالحي اميري بر تاثيرگذاري نقش فرش ايراني بر معرفي فرهنگ اصيل ايران
صالحي اميري خطاب به سفير ايران در ژاپن و ديگر افراد حاضر در اين مراسم گفت: مايه مسرت من است كه در مراسم‌ رونمايي حضور دارم. از تمام ‌دست اندركاران به ويژه سفارت ‌ايران در ژاپن و اقاي عادل غيبي تشكر مي كنم.
وي با اشاره به مشتركات فرهنگي مردم ايران و ژاپن خاطرنشان كرد: اين مشتركات از پيشينه روابط دوستانه ميان دو كشور است كه تاريخچه آن از زمان جاده ابريشم آغاز شد.
صالحي اميري تصريح كرد: فرش ايران به عنوان‌ نماد هنر ايراني در خيلي از كشورها بوده و در معرفي فرهنگ اصيل ايراني نقش مهمي داشته است. هر چند تاريخ بافت فرش به طور دقيق مشخص نيست اما نشانه هايي است مبني بر اينكه از ۲۵۰۰ سال پيش ايراني ها بافت فرش را آغاز كردند.
رئيس كميته ملي المپيك با بيان اينكه اين ارزش فرهنگي و فاخر داراي ارزش هاي بي نظيري است، گفت: موجب افتخار اين‌جانب است كه به عنوان رئيس كميته ملي المپيك ايران در مراسم رونمايي حضور دارم. ما آرزومنديم كه توسعه روند حسنه و ديرينه ژاپن و ايران در همه ادوار بوده و هستيم و اميدوارم در توسعه روابط ورزشي هم‌ گام هاي اساسي برداريم.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۸ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۳۱:۳۰ توسط:ادمين موضوع: