همه چيز دان همه چيز دان .

همه چيز دان

قاليشويي ها نزديك عيد تميز نمي شويند؟

قاليشويي ها نزديك عيد تميز نمي شويند؟ | جديدترين قيمت شست و شوي فرش را ببينيد
رئيس اتحاديه صنف قاليشويان تهران گفت: نرخ شست و شوي فرش امسال ۳۵ درصد گران تر از سال گذشته است كه از آذرماه اعمال شده است و با نزديك تر شدن به ايام عيد اين قيمت ها گران تر نخواهند شد. گرچه نرخ هاي مصوب با گراني مواد اوليه همخواني ندارد.
همشهري آنلاين- خديجه نوروزي: نوروز كم كم از راه مي رسد و طبق سنت قديمي ما ايراني‌ها، خانه‌تكاني و تغييرات براي سال نو از نيمه‌هاي بهمن تا آغاز عيد انجام مي‌شود. شست و شوي فرش يكي از كارهاي اساسي در خانه تكاني است كه هر سال بازار قاليشويان را هم داغ مي كند.

قديم ترها كه بيشتر خانه‌ ها حياط دار بود بيشتر مردم فرش ها و موكت هايشان را در حياط منزل يا روي آسفالت كوچه پهن مي كردند و مي شستند اما رفته رفته با آپارتماني شدني منازل و نبود جايي براي شست و شو، فرش ها و موكت ها روانه قاليشويي‌ها شد و اينگونه بود كه بازار اين كسب و كار با نزديك شدن به ايام عيد رونق مي گرفت هرچند قيمت ارزان شست و شو هم فشاري به مردم نمي آورد و آنها به راحتي مي توانستند از پس هزينه هاي شست و شو برآيند.

قيمت اتحاديه در سال ۱۴۰۰ براي شست و شوي انواع فرش ماشيني به ازاي هر مترمربع ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان و براي فرش هاي مدرن پرتراكم تر ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود و كرايه رفت و برگشت بابت هر تخته فرش در سراسر تهران(براي يك آدرس) هم۳۵ هزار تومان؛ اما امسال قيمت شست و شوي فرش ماشيني معمولي به ازاي هر مترمربع ۱۴۳۰۰ تومان است البته اين قيمت براي فرش هاي ماشيني كه تراكم بالاي ۲۴۰۰ به بالا دارند يا مدرن و گل ابريشم هستند ۳۰ هزار تومان در هر مترمربع است يعني يك خانواده براي شست و شوي يك فرش ماشيني ۱۲ متري بايد مبلغ ۳۶۰ هزار تومان هزينه كند و هر چه تعداد اين فرش ها بيشتر باشد هزينه ها هم سنگين تر مي شود. به اين هزينه، كرايه رفت و برگشت بابت هر تخته فرش در سراسر تهران(براي يك آدرس) را هم بايد افزود كه ۴۷ هزار تومان است.

حميد محمدي كمسرخ، رئيس اتحاديه صنف قاليشويان تهران در گفت و گو با همشهري آنلاين در اين خصوص گفت: نرخ ها امسال ۳۵ درصد گران تر از سال گذشته است كه از آذرماه اعمال شده است البته با نزديك تر شدن به ايام عيد اين قيمت ها گران تر نخواهند شد. گرچه نرخ هاي مصوب با گراني مواد اوليه همخواني ندارد.

محمدي كمسرخ  با بيان اينكه، قاليشويان چند سالي به خاطر كرونا به لحاظ مالي متضرر شدند چرا كه مردم كمتر دست به خانه تكاني زدند و ترجيح دادند فرش هاي خود را براي شست و شو نفرستند. در شرايط كنوني هم گران تمام شدن شست و شوي انواع فرش ها موجب شده تا اين كسب و كار رونق سابق را نداشته باشد،‌افزود: در سال هاي كرونا بيش از ۲۰ تا ۳۰ درصد همكاران اين صنف را ترك كردند. اين شغل نيز مانند ساير شغل ها از آسيب هاي تورم و گراني دور نمانده است. گراني مواد اوليه مورد نياز اين صنف كه كلر، آب ژاول، پودر و شامپو به طور سرسام‌آور گران شده و ادامه كار به اين قيمت‌ها مقرون به صرفه نيست.

وي ادامه داد: رونق قاليشويي ها هم مانند سابق نيست؛ برخي از مردم در قديم دو بار در سال فرش مي شستند اما الان به همان يك بار شستن اكتفا مي كنند و برخي از آنهايي كه سالي يك بار مي شستند هر دو سال يك بار اقدام به شست و شوي فرش هايشان مي كنند.

رئيس اتحاديه صنف قاليشويان تهران افزود: برخي هم اگر بتوانند در پاركينگ آپارتمان يا كوچه اقدام به شست و شوي فرش ها مي كنند تا برايشان به صرفه تر باشد. امسال به نظر نمي رسد بازار شست و شوي فرش و قالي خيلي پر رونق باشد البته هنوز قضاوت در اين وبيشتر سفارشات از ابتداي اسفندماه شروع مي شود اما نيمه آخر بهمن سفارش كارها معمولا بالاست.

رئيس اتحاديه صنف قاليشويان تهران گفت: بيشترين شست و شوي قاليشويي ها در بخش فرش هاي تراكم ۲۴۰۰ به بالا و فرش هاي معمولي است.

سواستفاده از اعتماد مردم
از مردم كه در مورد شست و شوي فرش در اسفندماه مي پرسيم اين پاسخ را مي شنويم كه مي گويند؛ تميز نمي شويند، فرش ها را بعد از عيد يا تابستان كه سرشان خلوت شود، مي دهيم. در واقع بسياري از مردم از شست و شوي فرش ها از سوي قاليشويي به ويژه در روزهاي پاياني سال راضي نيستند و هر ساله افراد زيادي به خاطر شست و شوي مجدد يا پارگي و پوسيدگي فرش ها متحمل خسارات گاها ميليوني مي شوند. محمدي كمسرخ در اين خصوص توضيح مي دهد: مشكل اساسي كه هر سال با آن مواجه مي‌شويم اين است كه در آستانه نوروز افرادي كه اصلا قاليشو نيستند با يك شماره تلفن و يك وانت‌بار، اقدام به چاپ تراكت و تبليغات در دنياي مجازي مي‌كنند و با اين كار موجب ضرر و زيان شهروندان مي‌شوند كه قابل پيگيري هم نيست.

وي توضيح داد: اگر مشتريان نسبت به قيمت انجام خدمات يا ضرر و زيان در اثر پاره‌شدگي، پوسيدگي و تميز نشستن فرش ها شكايتي از واحدهاي صنفي مجاز داشته باشند مي‌توانند روزهاي يكشنبه و سه‌شنبه به اتحاديه مراجعه كرده و مطمئن باشند كه كارشناسان ما در اسرع وقت نسبت به تعيين خسارت اقدام كرده و به شكايت آنها رسيدگي خواهند كرد.

طبق گفته رئيس اتحاديه صنف قاليشويان تهران، در سايت اتحاديه ليست بيش از ۴۰۰ واحد قاليشويي مجاز وجود دارد كه اگر در طول كار با مشكلي مواجه شدند، اتحاديه مي تواند جوابگو باشد و از واحد شكايت شده مي خواهد كه خسارت بدهد. اما در مورد واحد هاي قاليشويي كه زير نظر اتحاديه نيست، هيچ مسئوليتي با اتحاديه نيست.

همچنين شهروندان تهراني اگر شكايتي دارند با تلفن هاي ۶۶۸۸۰۷۳۵ ،۶۶۸۸۱۲۴۳ و شماره فكس ۶۶۸۵۹۷۰۲ تماس بگيرند و شكايات خود را اعلام كنند تا در اسرع وقت پيگيري شود.

مقالات ديگر: قاليشويي پيروزي

كرايه اتوبوس بهشت زهرا


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ساعت: ۰۱:۴۹:۰۱ توسط:ادمين موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :