همه چيز دان همه چيز دان .

همه چيز دان

وقتي بايدن فرش را از زير پاي دولت و ملت افغانستان مي كشد

وقتي بايدن فرش را از زير پاي دولت و ملت افغانستان مي كشد
دولت امريكا با كشيدن فرش از زير پاي مردم و دولت افغانستان به دنبال ليبيايي كردن اين كشور و تحميل هزينه هاي جنگ داخلي بر دوش افغان ها و كشورهاي همسايه  است.
وقتي بايدن فرش  را از زير پاي دولت و ملت افغانستان مي كشد
شايد بخواهيد بخوانيد: روكش زيركونيا
پس از اعلام غيرمنتظره بايدن براي خروج امريكا از افغانستان كه خروج ديگر اعضاي ناتو به استثناي تركيه را نيز به همراه داشته، طالبان به پيشروي هاي گسترده اي در مناطق مختلف اين كشور دست زده است  به گونه اييكه در برخي از مناطق مردم محلي و حتي زنان براي مقابله با طالبان بسيج شده اند كه اين مي تواند خطر  فروپاشي ارتش نوپاي افغانستان و جنگ داخلي را به همراه داشته باشد.   
شايد غير اخلاقي ترين كاري كه بايدن مي توانست انجام دهد همين كشيدن فرش از زير پاي مردم و دولت افغانستان و رهاكردن آن به امان طالبان بود. يكي از موارد اشتراك سياست خارجي دولت بايدن و ترامپ كه تحسين ترامپ را  نيز برانگيخت اعلام خروج ناگهاني از افغانستان بوده است. توجيه بايدن مبني بر اينكه هدف امريكا از اشغال افغانستان در مبارزه با تروريسم محقق شده دروغي بيش نبوده و نيست زيرا اگر امريكا واقعا مي خواست انتقام حملات 11 سپتامبر را بگيرد در اين صورت قاعدتا مي بايست به عربستان حمله مي كرد نه افغانستان زيرا  15 تن از 19 عامل حملات 11 سپامبر سعودي بودند نه افغاني. 
همچنين هدف اعلامي امريكا از حمله  به افغانستان براندازي دولت طالبان بود كه به القاعده و بن لادن پناه داده بود اما اكنون با خروج غيرمنتظره ميدان راه براي طالبان باز كرده و موجب شده است  ظرف چند هفته گذشته 50 شهر و منطقه بدست طالبان بيافتد و اين روند كماكان ادامه داشته باشد.
متاسفانه بوي فجايع بوسني- هرزگوين و كوزوو از افغانستان به مشام مي رسد و همچنانكه در آن مقطع دولت وقت دموكرات به رهبري بيل كلينتون سرگرم عرض اندام در برابر رقباي روسي و چيني و اروپايي خود خود كه به تجزيه يوگسلاوي و قرباني شدن هزاران نفر از مردم اين كشور بخصوص مسلمانان انجاميد اكنون نيز همين سناريوي خطرناك در دوره بايدن تكرار مي شود. امريكا با اين بازي مي خواهد بحران افغانستان را به همسايگان اين كشور سرريز  و از فضاي حاصل از آن براي تسويه حساب با رقباي منطقه اي و بين المللي خود از جمله ايران، روسيه و چين استفاده كند.   
به نظر مي رسد يكي از ابعاد اعلام نشده سياست جديد امريكا در افغانستان ، احياي پروژه اخواني سازي به شكل جديد است و يكي از نشانه هاي اين مسئله بكار گيري دو حامي اصلي اين پروژه يعني قطر و تركيه در اجراي اين سياست است به گونه اي كه گفتگو با طالبان اساسا با محوريت قطر آغاز شد و اكنون هم با وجود اينكه همه اعضاي ناتو از افغانستان خارج مي شوند اما تركيه بناست در افغانستان بماند و مسئوليت فرودگاه كابل را بر عهده داشته باشد. 
امريكا در بازي كثيفي كه در افغانستان شروع كرده است مي خواهد از يك سو هزينه هاي نظامي مستقيم خود را كاهش دهد اما از ديگر سو منافع خود را به صورت موازي در مناطقي كه در كنترل طالبان قرار مي گيرد به واسطه طالبان و در مناطقي كه در كنترل مخالفان طالبان قرار مي گيرد بواسطه مخالفان دنبال مي كند و در عمل هيچ هزينه و تلفاتي را متحمل نمي شود. 
اين بدين معني است كه هزينه اين بازي كثيف را كماكان در وهله اول مردم افغانستان و در وهله دوم همسايگان آن خواهند پرداخت كه اين هوشياري مردم افغانستان و همكاري دولت هاي منطقه و بويژه همسايگان آن را براي مقابله با پروژه يوگسلاويايي و ليبيايي كردن افغانستان مي طلبد. 
مقالات ديگر: قاليشويي شميرانات


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ تير ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۱۶:۳۵ توسط:ادمين موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :